Готови за приключения с Kadjar 18.11 | 11:31

Новият кросоувър на Renault се грижи не само за доброто настроение, но и за портфейла – пести от гориво и глоби

От Кристиан Костурков

В съвременния автомобилен пазар кросоувърите са абсолютен бестселър. Пазарната ниша сякаш е разтегателна и колкото повече модели излизат на бял свят, толкова повече те стават по улиците. При редица марки в момента, в който изкарат такъв модел, той много бързо се превръща в любимец на клиентите, а не рядко заводите не успяват да покрият търсенето и на купувача му се налага да чака. Което е поредното доказателство, че този тип автомобили наистина са "героите на нашето време”.

Точно в такъв по всяка вероятност ще се превърне и новият Kadjar на Renault. Автомобилът излезе на пазара през тази година и определено притежава качествата, които да го превърнат в един от запомнящите се модели в класа си. След като успях да го разходя из половин България в рамките на 3 дни, останах очарован, станах му голям фен и мога категорично да заявя, че това ще се случи.

На пръв поглед колата силно прилича на наложилия се вече като бестселър, включително и у нас, по-малък Capture. С по-големите си размери, но притежаващ много подобни основни линии, в първия момент Kadjar прави впечатление на по-големия му брат. Е, така си е, но не съвсем. Защото баткото, като всяко по-голямо дете в семейството, притежава малко повече качества.

1598894

Визуално колата едновременно изглежда агресивна, но и точно толкова стилна. И веднага поражда асоциацията, че е подходяща както за ежедневно шофиране по градските улици и междуградските пътища, така и извън тях, например да ви закара на излет в планината, на риба и изобщо почти навсякъде, където асфалтът е мираж. Също така Kadjar няма да ви "изложи” нито пред луксозен скъпарски ресторант, нито пък на поляната в гората или пък на закътания девствен плаж. А и изобщо няма да се замисли дали ще успее да ви закара до тези места. Е, няма да се чувства съвсем комфортно на тежко офроуд трасе, но все пак колата не е създадена за тази цел. Освен това, ако съдя по погледите на околните, докато го карах, както и от въпросите, които ми задаваха случайно срещнатите хора, Kadjar допада както на младите, чиято кръв все още ври, така и на по-възрастното улегнало поколение. При последните даже ми се струва, че възбужда поукротилия се с годините приключенски дух. При младите също, но те така или иначе все още притежават тийнейджърската авантюристичност.

В същото време екстериорният дизайн носи всички характерни белези на марката от последно време като огромната емблема на предната решетка, която също е с характерния дизайн, С-образните дневни LED светлини, издължените фарове. Долната част на купето от всички страни, както и арките под калниците, са "обходени” от защитни черни лайсни, които да напомнят, че Kadjar не е някой шосеен лигльо. Дизайнът се допълва и от 19-инчовите алуминиеви джанти, които са в два цвята.

1598891

Отвътре Kadjar също изненадва приятно. Още с влизането в купето прави впечатление неговия обем и комфорт. Мястото наистина е предостатъчно, шофьорът и пътникът до него се чувстват много удобно. Абсолютно същото важи и за задната седалка. Там наистина има място за трима човека. Досадното допиране на коленете в облегалките на предните седалки също е почти изключено, освен ако както отпред, така и отзад, не са се настанили хора с ръст над 2 метра. Материалите, от които е изработен интериорът на Kadjar са меки и доста приятни на допир. Изпробваният от мен екземпляр беше с по-високото ниво на оборудване Intens, което идва и с кожени салон, волан, скоростен лост, подлакътник, дръжки на врати и т.н., което внася допълнителен лукс в купето.  За него допринася и богатото оборудване. Освен превърналите се вече в почти стандартни неща като ел. стъкла и огледала (които се и сгъват автоматично), двузонов климатроник, преден и заден парктроник, безключов достъп и запалване на двигателя, предни и странични въздушни възглавници тип "завеса”, мултифункционален волан, LED светлини, в това ниво на оборудване Kаdjar разполага още с куп екстри, много от които изключително полезни. Като например аудио-навигационната система R-Link 2.0 със 7-инчов тъчскрийн, автоматични чистачки и фарове (през нощта самостоятелно дори включват и изключват дългите светлини, ако отсреща се появи друга кола), Bluetooth за свързване с телефон или смартфон, след което може да си го командвате от сензорния екран, електрическа ръчна спирачка, темпомат, система за самостоятелно паркиране, 2 USB-изхода плюс 1 AUX, система за предупреждение за наличие на автомобил в т.нар. сляпа зона, система за предупреждение за напускане на пътната лента и още много други. Kadjar разполага и с функция за аварийно спиране. Той предупреждава водача, когато се приближава прекалено бързо към движещата се отпред кола и, ако няма реакция, сам натиска спирачките.

1598897

Лично на мен много ми харесва и това, че шофьорът разполага с контролер, чрез който ръчно да избере дали да остави колата само с предно задвижване и да пести гориво, когато кара по нормален път или да включи и четирите колела, когато излезе от шосето или пък то е хлъзгаво, заснежено, заледено и т.н. В този случай автомобилът сам преценява каква тяга да прехвърли към задните колелета. Има опция Lock, която също се задейства ръчно и запазва разпределението на тягата в съотнощение 50 на 50 към предна и задна ос. Функцията е активна до скорост от 40 км/ч.

Освен достатъчно пространство в купето, Kadjar разполага и с един от най-големите в класа товарни обеми. При версията без резервно колело, заместено от авариен комплект за помпане на спукана гума, обемът на багажника е 472 литра. Става въпрос за версията 4х4, каквато аз изпробвах. При тази само с предно предаване той нараства до 527 литра. При сгънати седалки обемът вече нараства до 1478 литра.

1598896

По отношение за обемите в купето, които вече уточнихме, че са напълно достатъчни, изключително приятно чувство предизвиква и прозрачният покрив, с който разполагаше тестваният от мен екземпляр. Когато щората е дръпната, което става с натискането на бутон, емоцията наистина е прекрасна, особено при хубаво време. При това положение приключенският дух, който така или иначе е наличен в този автомобил, се засилва допълнително. 

1598893

Kadjar е и много интелигентен, благодарение на което пести пари на собственика или шофьора. Нещо, което изключително приятно ме изненада е, че автомобилът знае къде са стационарните камери по пътищата. И още преди да можете да ги видите, дори и да карате по прав участък, той сигнализира за тях. Това става чрез специален индикатор, който светва на изцяло дигиталното табло. Освен, че има камера, Kadjar "припомня” и какво точно е ограничението в този участък от пътя, за да не ви се налага после да плащате глоби. В същото време колата разпознава знаците и ви ги показва отново на дигиталното табло. Така дори пътят около камерата да е временно с различно ограничение, вие знаете какво е то, дори и да сте забравили какво е показвал последния знак. 

Най-голямата грижа за финансовото състояние на собственика на Kadjar обаче се крие под предния капак. При изпробваният от мен автомобил там беше новият 1.6-литров Energy dCi турбодвигател с мощност от 130 к.с. и максимален въртящ момент от 320 Нм. Първоначално бях леко скептичен към мотор с такава мощност за такава голяма кола. Оказа се обаче, че той изобщо не е слаб и се справя перфектно с купето, дори и да е по-натоварено. Не му липсва нито еластичност, нито ускорение. А още по-хубавото е, че този двигател като че ли постоянно е на диета и не иска да харчи гориво. Когато потеглих от София по магистралата към Бургас, според бордкомпютъра разполагах с дизел за малко над 700 км. При абсолютно нормално каране със средна скорост от 120 км/ч, вместо километрите да намаляват, те непрекъснато се увеличаваха и малко преди Пазарджик индикаторът вече показваше 938 км пробег с наличното гориво. Още малко и щях да си помисля, че около Пловдив вече ще започне да връща гориво и резервоарът да прелива. До Бургас, според компютъра, средният ми разход беше 5.1 литра на 100 км, при което има и около 50-60 км градско шофиране. Което смятам за перфектен показател за магистрала и то при извънградски разход по каталог от 4.6.

1598892

На връщане вече вдигнах малко скоростта и на много места съм поддържал 140-150 км/ч, а от време на време и малко повече. След цялото пътуване, като включа и километрите в града, които са общо около 120, средният разход на този Kadjar беше 6.2 литра на 100 км. Което при 65-литров резервоар означава, че с едно зареждане изминаването на над 1000 км не са никакъв проблем. При по-икономично извънградско каране пък 1300 км не ви мърдат. Градският разход, според каталога, е 5.5 литра на 100 км. Което аз лично не успях да постигна. Но пък и не съм имал перфектните условия, при които са мерени заводските показатели. Въпреки това обаче, макар и при не особено големия ми пробег в града, направих 6.4 литра. Което смятам за повече от перфектен резултат за такава кола. Трябва да отбележа и че автомобилът разполага със Stop&Start система, така че при чакането в задръствания излишна консумация на гориво няма. Освен това двигателят разполага и с режим Eco, който се активира с натискането на бутон и допълнително намалява излишния разход. Много полезен е и асистентът за екологично шофиране. Той се адаптира към стила на шофьора и му подсказва какво може да направи, за да намали допълнително разхода. Като например кога да превключва предавките, кога и как да натиска педала на газта и т.н.

В моя случай двигателят беше комбиниран с 6-степенна ръчна скоростна кутия. Каквато аз лично предпочитам. Естествено автомобилът се предлага и с автоматична трансмисия, каквито пък много хора предпочитат, особено за този тип автомобили.

Освен със споменатият вече 1.6 dCi двигател, Kadjar се предлага с още един дизелов – 1.5 dCi със 110 к.с., както и с бензиновия 1.2 TCe със 130 к.с. Цената на базовата версия, която е оборудвана именно с последния споменат мотор, е 34 990 лв. с ДДС или 29 158 лв. без налога. Изпробваният от мен автомобил с всичките му екстри и глезотийки пък струва 56 250 лв. с ДДС. Абсолютно всяка от версиите на Kadjar може да се поръча и с хомологация N1.  

Водещи

Най-четени