Новият Duster - един хит, създаден от българин (СНИМКИ) 24.01 | 13:49

Второто поколение на колата вече не изглежда евтино, но не е поскъпнало и с лев

От Кристиан Костурков

Не се сещам до момента в автомобилния свят да е имало модел, който да е бил българско дело и да се е превърнал в бестселър. Да, за такива с българска следа мога да се сетя. Но за изцяло направен от българин – не. А и с нашия "голям" опит в автомобилостроенето... Всичко това обаче вече става в историята. Днес (че даже преди няколко месеца) на пазара най-накрая имаме автомобил, създаден изцяло от българин. За съжаление не наше производство, а на северните ни съседи. Но не какъв да е автомобил, а второто поколение на един абсолютен хит на автопазара не само в Европа, но и почти на всички континенти. И това е Dacia Duster.

В случая ще си "поговорим" за второто поколение на този автомобил. Чиято предишна генерация, за 8-те си години съществуване от появата си през 2010-а, остави дълбока следа в света на колите. Дебютиралият на автоизложението във Франкфурт миналата есен и пристигнал направо от там на автосалона в София Dacia Duster II вече официално се продава на нашия пазар. И притежава всички необходими качества да стане още по-популярен както у нас, така и по света. И както вече отбелязах, той е дело на българин.

По-конкретно става въпрос за дизайна на автомобила. От първата нахвърляна на бял лист графика до финалния вариант на Duster II, на който шефовете на Renault са казали окончателното "Да", заслугата е на Емануил Клисаров. Да, той работи в дизайнерския отдел на Groupe Renault и си е завоювал честта да бъде автор на дизайна на втория Duster. В моите очи, а и на няколко приятели, които се повозиха с мен по време на теста, Емануил се е справил отлично със задачата си.

Както сам сподели в София миналата есен, изискването на шефовете е било хем да направи един впечатляващ на външен вид наследник на бестселъра Duster I, хем да не променя категорично визията, за да остане разпознаваем автомобилът, хем да го направи да изглежда по-скъпо, по-спортно и по-офроуд, хем асоциацията с хита на съвременния автопазар – SUV-тата, да бъде налице още от пръв поглед. Доста задачки са му поставили. Но пак казвам, справил се е прекрасно.

2025262Още при пръв поглед към предницата човек със сигурност разбира, че това е новият Duster. Обаче при втория поглед вижда колко много е променена колата и как буквално няма нито един детайл, който да не е променен. Фаровете, например, имат същата петоъгълна форма. Но вече са по-тесни, малко по-агресивни и по-модерни. Като за последното впечатление помагат и новите им дневни LED светлини, които образуват нещо като легнала буква Г. Решетката също е станала малко по-тясна, но пък е запазила декорациите си от последния фейслифт на Duster I от 8 стилизирани успоредника. Бронята е изцяло с нова форма, както и въздухозаборника в долната й част (и той е с нов дизайн), същото важи и за фаровете за мъгла и гнездата им. Като цяло остава наистина впечатление, че гледаме доста по-модерна кола от предходното поколение, която обаче държи на историята си. И макар да е станал по-модерен, Duster II в никакъв случай не е изгубил офроуд излъчването си.

Още преди погледът да е минал отстрани, си личат характерните за първото поколение раздути арки на калниците. Сега обаче те не са толкова добре изразени и колата е станала малко по-елегантна. Но, за да не заблуди някого, че Duster вече е паркетник, Емануил е решил да постави в края на предния калник един пластмасов декоративен вертикален елемент, който завършва в горната си част с мигач и надписът 4WD. Освен това играе ролята и на протектор срещу надраскване от хвърчащи камъчета, който продължава през прага и стига до арката на задния калник. Във вратите забелязваме също малко повече елегантност, но не прекалено. Калникът на задното колело също е запазил издутата си арка, но и тук тя е малко по-меко изразена, макар в същото време да има линия, която я подчертава. Duster има обаче изцяло нови огледала, както и релси на покрива, като и за двете можем смело да кажем, че изглеждат много модерно и по никакъв начин не напомнят бюджетен автомобил.

2025266Когато погледнем новия Duster отзад обаче впечатлението за приемственост от първото поколение пропада някъде в някоя бездна. Тук колата е коренно различна. Веднага се набиват на очи новите задни светлини, в които няма дори и най-малкия белег, напомнящ с нещо на старите. Те вече са квадратни, външната им част е изцяло червена, вътре в тях откриваме нещо като бял кръст, четирите лъча на който се събират в по-малко бяло квадратче. Логично това са мигачите. Задната светлина пък вече е изнесена долу вдясно на бронята, където дели едно гнездо с единия габарит за мъгла, а другия си е самостоятелно от лявата страна. Самата броня, както и предната, е със съвсем нова визия, която отново подчертава офроуд характера на Duster II, най-вече с черния протектор, който заема изцяло долната й част. Формата на вратата на багажника и на задното стъкло също са изцяло нови. Единственото нещо, което напомня старата задница, е декоративната черна лайсна с надписа с големи букви D U S T E R. И нещо много важно, за разлика от предишното поколение, при което вратата на багажника се отваряше с доста досаден и доста остарял като концепция бутон, разположен в средата на въпросната декоративна лайсна, сега бутонът вече е като при всяка кола – скрит в долната й част и вече нормален, който не изисква да го натискаш със сила.

Ако теглим чертата, можем категорично да кажем, че новият Duster изглежда много по-съвременно от стария (както спрямо него, така и ако вземем предишния при появата му през 2010 г., сравнявайки го с конкурентите от класа), на практика не прилича на бюджетен автомобил, макар да продължава да е такъв, а има и няколко доста сериозни отличителни дизайнерски белега, които да бъдат негов "подпис" в съвременното автомобилостроене.

И докато в екстериорния дизайн, с изключение на задницата, няма как да не разпознаем, че това е новият Duster, то качим ли се със затворени очи в купето и ги отворим едва след това, със сигурност няма да познаем колата. Тя е с новия волан на Dacia, който в края на 2016 г. получиха всички модели на марката, с изключение на Duster (предвид излизащия скоро изцяло нов модел). Той вече е много по-модерен, по никакъв начин не напомня "дървения" дизайн на стария, много по-удобен е, много по-стилен, което важи и за бутоните за управление на бордкомпютъра, темпомата, хендсфрито и т.н. В конкретния случай даже е и кожен. Задължително трябва да отбележим и че воланът не само е нов, но вече се регулира и в дълбочина, докато при предишното поколение имаше опция само за нагласяване във височина.

2025261Зад него откриваме също изцяло новото арматурно табло. Ринговете на оборотомера и скоростомера вече са по-големи, по-модерно изглеждащи, което в пълна сила важи и за информационния дисплей между тях. Той вече е черно-бял (не черно-оранжев като стария), много по-детайлен е, а и показва доста повече данни от преди.

Въздуховодите са запазили кръглата си форма, но също са с по-модерна визия, а и вече не са 4 (както при стария Duster), а 5 – от които 3 над централната конзола и по един в двата края към вратите. Като преместим погледа по-надясно, откриваме по-тесен капак на въздушната възглавница за пасажера и по-изнесена нагоре жабка, благодарение на което мястото за краката му се е увеличили (не, че преди не беше достатъчно). Запазено обаче е рафтчето за дребни предмети отгоре, което върши доста полезна работа.

Самата централна конзола също е с изцяло нов дизайн. Първо, дисплеят на инфоразвлекателната система (радиото за по-ниските нива на оборудване) е изнесен доста по-нагоре, така че да е по-удобно на водача да го поглежда по време на движение. Бутоните за управление на различните системи и екстри вече са си направо готини. Натискат се надолу (с много лек натиск), 8 от тях са разположени в една линия, а под тях има още 4. Те пък, два по два, се намират между трите големи кръгли контролера, с които се управлява силата на въздушния поток, градусите на климатроника (да, Duster вече не е с климатик, а с климатроник) и точно накъде искат шофьорът и пътниците да бъде насочен въздушният поток. В средата на въпросните 3 контролера има дисплейчета, които показват какво е избрано в крайна сметка – тотално нищо общо с поостарелите и като концепция, и като визия, контролери в предишното поколение. Под всичко това пък има една прилично голяма ниша за дребни предмети, в която има и една поставка за чаша или по-малка бутилка.

Друго изцяло ново нещо за Duster е подлакътникът за водача. Предишната генерация изобщо нямаше такъв, дори и срещу доплащане. Смятам, че един толкова продаван автомобил отдавна трябваше да има подлакътник и ето на, вече има. Прикрепен е за облегалката на шофьора, може да се сгъва, а може и да се нагласява колко нагоре или надолу да стои, за да е максимално удобно на водача. Но е само подлакътник, а не тапициран капак на кутия за багаж.

За сметка на това под предната пътническа седалка пък вече има чекмедже. В което могат да бъдат сложени доста неща – обемът му е 2.8 литра. Но трябва да се има предвид, че самото то е плитко, така че бутилка от 1.5 литра, например, няма да влезе. Което не важи обаче за 0.5-литрова.

При скоростния лост на новия Duster промяната е като при волана – няма и помен от старото "дръвце", а на негово място имаме нов с модерна визия. Освен това облицовката му е като на трите контролера в централната конзола, което придава и малко стил. Зад него вече се намира контролера за задвижването. От него се избира дали колата да е в режим 4х2, автоматично, т.е. сама да преминава в 4х4 при нужда или да се активира блокажът. Зад него е бутонът за активиране на темпомата и ограничителя на максималната скорост, след това намираме една продълговата ниша за предмети (например телефон, дори таблет – достатъчно голяма е), а до нея има две поставки за чаши. Малко са неудобни за използване от шофьора (той обаче си има самостоятелната по-напред), но пък могат да се ползват както от пътника на предната седалка, така и от тези на задните.

2025273И като заговорихме за втория ред седалки, трябва да кажем, че заедно по-модерната си визия и отвън, и отвътре, Duster предлага и повече пространство отзад. С малко, но всеки човек, интересуващ се от автомобили, знае, че на задните седалки всеки милиметър се усеща. В конкретния случай "порастването" наистина е малко, но се усеща. Нещо друго, което е пряко свързано с комфорта, е и коженият салон, с който вече разполага Duster (като опция, макар дори и такава да нямаше в първото поколение). Кожата обаче не е естествена, а т.нар. еко. Но е доста приятна на допир и да се седи върху нея. А и така няма да има риск да се изтърка, за разлика от обикновената изкуствена.

Седалките, както задните, така и предните, са станали и по-удобни и красиви. Е, вярно е, че в случая си говорим за най-високото ниво на оборудване (което се отнася и до кожения салон, който върви с него), но и това е една от многото крачки напред за Duster. Пропуснах да отбележа и еволюцията при пластмасите в интериора. Те също са тръгнали към по-добро. Което важи както на вид, така и на допир. И не само за таблото, а и за вратите и дръжките.

Duster не е пораснал откъм багажник. Както и в предишното поколение, минималният му обем е 411 литра. Което си е ОК за класа. Но трябва да отбележим и че под кората имаме пълноразмерно резервно колело. Което ще е изключително ценно, ако спукаме гуми на офроуд, където ремонтният комплект няма да свърши работа. Както и че конкретният автомобил е с 4х4. Нещо много съществено е и че до резервното колело вече се достига през багажника. То не е под колата, както беше в предишната генерация и съответно, ако се наложи да се използва, не е опръскано с кал и всякаквите мръсотии по пътищата.

2025263Много добро впечатление ми направи шумоизолацията на купето. За втори пореден път Duster прави сериозен скок в правилната посока в това отношение. При появата на първия модел през 2010 г. към колата имаше доста сериозни забележки по отношение на шума в купето. Голяма част от тях отпаднаха след фейслифта, при което определено беше поработено доста в това направление. Тенденцията е продължила и при разработката на новото поколение и разликата дори спрямо последните Duster-и от предходната генерация е осезаема. Реално, когато не се форсира, двигателя не се чува поне докато не бъде достигната скорост от 130 км/ч. Горе-долу тогава започва да се чува и въздушният поток около колата. Което се дължи предимно на релсите на покрива. Предполагам, че при версиите без такива шумът ще се появява при още по-висока скорост.

Освен визуално, новият Duster доста се е променил и по отношение на пътното си поведение. Не, че при предишната генерация е имало кой знае какви забележки. На мен лично частично не ми допадаше единствено как се държеше колата при по-висока скорост. Като причината е, че при 130 км/ч и повече в по-сериозните завои по магистралата центробежната сила действаше по-сериозно на автомобила и той се накланяше повече спрямо конкурентите в класа. Това неудобство обаче категорично го няма в новия Duster. Колата е "излекувана" от този проблем и вече е много по-стабилна на висока скорост. Очевидно инженерите са се постарали повече с окачването, а и вероятно са взели предвид опита на собствениците на Duster I.

Така вече лично на мен пътното поведение на Duster II ми допада категорично. Колата вози стабилно и не бих казал, че отстъпва по нещо на по-скъпите си конкуренти. Нито на скорост, нито в пътища с много завои, с 3-мата приятели, с които пътувахме, не чух оплакване. И да отбележа, че две бяха жени, които обикновено не си мълчат, ако изпитат дискомфорт от нещо. Като цяло можем да обобщим, че по шосетата колата вози комфортно, сравнително меко, в същото време окачването е стегнато.

2025313Както вече споменах, визуално новият Duster подсказва, че не е загубил нито на йота офроуд качествата си. Което се вижда и от непроменения му пътен просвет от 21 см. Не можех да не проверя на какво е способен. И резултатът потвърди категорично впечатлението от външния вид. Имах възможността да тествам колата в различни условия и терени. Първо тръгнах да се катеря нагоре по един доста разкалян черен път. Дори и само с предно предаване автомобилът не изпита трудности. После го вкарах в доста песъчлива почва, влажна също така. И там не се стигна дори до прибуксуване. Преди да навляза обаче включих автоматичния 4х4 режим, за да не си правя експерименти. След което на Duster му се наложи да премине през терен, обсипан с едри речни камъни. И освен друсането друго за разказване няма. От там колата премина и през плитка река – отново без затруднения. От другата страна я чакаше замръзнала доста голяма локва, в която можеха да се паркират поне 4 такива автомобила. При преминаването се оказа, че леда, макар и дебел, се пропука, а под него имаше вода и кал. Колата се справи и с тази ситуация. Следваше стръмен баир, отново доста разкалян, но се качихме и по него. След всичко това няма как да не пиша една отлична оценка на Duster II за възможностите му извън пътя. И да гарантирам, че тази кола може да заведе собствениците си и техните спътници на много-много места.

Двигателят, с който беше оборудвана изпробваната от мен кола, смятам че е перфектният избор. За пореден път имам възможността да тествам 1.5- литровият dCi на Renault с мощност от 110 к.с. и 260 Нм въртящ момент. Познат от почти всички модели на Renault, Nissan и Dacia, той наистина е много добър и балансира перфектно между мощност, еластичност и консумация на гориво. За някои 110 коня може да изглеждат малко, но изобщо не са. С 4 човека и багаж Duster II е достатъчно пъргав за този клас коли. Ускорението от 0 до 100 не е впечатляващо – 12.4 секунди. Но първо, в алтернативните съвременни SUV-та като цяло рядко се намира екземпляр, в който този показател да пада под 11 секунди и второ, този мотор има достатъчно въртящ момент, за да не набира кой знае колко по-бавно, когато е натоварен и с пътници. Или пък, за да може спокойно да се изпревари ТИР на двупосочен път достатъчно бързо, за да не се стига до опасни ситуации. И то дори и на по-високите предавки.

2025277В случая моторът бе комбиниран с 6-степенна ръчна скоростна кутия. Дори и връщането на само 1 предавка надолу е достатъчна в болшинството от случаите, за да се ускори по-бързо автомобилът. И пак подчертавам, че в колата имаше 4 човека и багаж.

А когато си говорим за разход, 1.5 dCi отдавна не може да ме изненада. Той винаги е икономичен. След над 700-километровото пътуване компютърът показваше точно 6 литра на 100 км. Като трябва да подчертая, че в този разход влиза и споменатия вече офроуд експеримент, когато колата си е похарчила. Има и доста магистрала. Също така не е използван ECO-режимът. Има и много малко градско каране, където системата Stop&Start ми помага да сваля консумацията. Която иначе по каталог е 4.7, но аз не съм карал в идеални условия, нито пък съм се старал да шофирам икономично, нито съм бил сам в колата. При тези обстоятелства смятам 6 на 100 за идеален разход.

Нещо много съществено при новия Duster е, че промяна в цените му няма. Въпреки множеството подобрения по дизайна и технологичната част, автомобилът продължава да се продава на абсолютно същите цени, каквито и предходното поколение. Те започват от 21 990 лева с ДДС (за модификация само с предно предаване и 1.6-литров бензинов двигател със 115 к.с.). Най-евтиният дизелов вариант, отново с предно задвижване и мощност от 90 к.с., струва 27 690 лева с налога. Цената на версиите с пълно задвижване пък започва от 33 190 лева. Конкретно тестовата кола е по-скъпа. Нейната цена е 39 060 лева, като става въпрос за върховото ниво на оборудване Prestige, което е доста богато, особено за Dacia, плюс няколко допълнителни опции.

2025281Които, между другото, са и доста полезни в определени условия. Като например системата MultiView Camera, чрез която шофьорът може да види какво има във всеки един сантиметър около автомобила – нещо, което за първи път виждаме в Duster. Тя работи чрез 4 камери (една отпред, една отзад и две в огледалата) и е изключително полезна при паркиране в тесни пространства или пък на офроуд, когато е необходимо движението на колата да се съобрази с някое сериозно препятствие или просто автомобилът да се запази от неприятен удар или драскотина. Много съществен момент е и че шофьорът може да избира гледката от коя точно камера да му се визуализира на дисплея. Същата система, в комбинация с датчиците на парктроника, се използва и за предупреждение за наличие на обект в "сляпата" за водача зона.

Когато си говорим за офроуд, трябва да отбележим и наличието на системата 4х4 монитор, която идва в допълнение към аудио-навигационната система Media Nav Evolution. С активирането й от един бутон тя показва на дисплея в градуси колко наклонен е в момента автомобилът към някоя от страните си, както и напред или назад. Също така има и компас, който показва като координати и посока в какво точно направление се движи колата.

Друго нещо, което за първи път се среща в Duster, e картата, която заменя ключа и осигурява безконтактен достъп (отключване и заключване) до автомобила, както и безключово запалване на двигателя. Тя е позната от моделите на Renault, но сега вече я има и за Duster, като това е и първата Dacia с тази екстра. Между другото сензорите реагират много точно, а случайно, ако забравите да заключите автомобила, достатъчно е да се отдалечите от него на повече от 1 метър (с картата в джоба, разбира се) и той се заключва моментално. Даже и ви сигнализира с клаксона, като един вид ви се кара, че не сте заключили.

Водещи

Най-четени