Бизнесът се жалва на омбудсмана за такса "смет" 31.03 | 18:42

От БСК поискаха да се сезира Конституционния съд за таксата за битови отпадъци

От Кремена Бедерева

Да се премахне възможността общините сами да определят реда за изчисляване размера на таксата за битови отпадъци, поиска от омбудсмана Константин Пенчев изпълнителният председател на Българската стопанска камара (БСК) Божидар Данев на среща днес. От Камарата поискаха да се сезира и Конституционния съд по този въпрос.

Данев припомни, че съгласно закона общините имат право да определят само размера на таксите, но не и реда, по който те се начисляват. Този конституционен текст изисква със закон да е изчерпателно уреден редът за определяне на единна основа, валидна за всички общини в страната.

Този принцип на равнопоставеност не е спазен в действащия Закон за местните данъци и такси (ЗМДТ), който създава условия за нееднакво третиране на гражданите при определяне цената на една и съща публична услуга.

Според БСК текстове в ЗМДТ не са съобразени с принципите на европейското законодателство, транспонирани в българското законодателство чрез Закона за управление на отпадъците (ЗУО) и Закона за опазване на околната среда (ЗОС).

В тези два закона е залегнал европейският принцип "замърсителят плаща", което означава, че таксите следва да се определят върху тяхното реално количество, а не върху друг вид основа.

Налице е неравнопоставеност между гражданите и бизнеса, тъй като ежегодно общинските съвети определят различни по размер промили върху данъчната оценка на имотите на гражданите и предприятията, смесвайки по този начин понятията "битови" и "производствени" отпадъци.

Освен това, общинските съвети приемат като "основа" за определяне на таксата данъчната оценка на имотите, без да обосновават в какво се състои невъзможността за определяне на количеството отпадъци.

По този начин таксата се трансформира във втори данък върху недвижимите имоти. Фактът, че това е всеобща практика на общините, наподобява картелно споразумение за цени, което е забранено от българското и европейското антимонополно законодателство.

Други немаловажни ефекти от тази порочна практика и законодателство са липсата на пазарни стимули за намаляване количеството отпадъци и оптимизиране на дейността по събирането им, и неадекватното качество на услугата при високо финансово натоварване на бизнеса и гражданите.

Водещи

Най-четени