България в класация за дигитализация на бизнеса 16.03 | 11:29

Страната ни заема 58 позиция от 115 държави за 2018 година

От iNews.bg

София – 16 март, 2018 г. – България е класирана на 58 място от 115 държави в годишната класация за

дигитализация на бизнеса на световният лидер в застраховането на търговски кредити - Euler Hermеs.

Индексът EDI (Enabling Digitalization Index) оценява уловията за работа и развитие на дигиталните

компании, както и възможностите за дигитализация на бизнеса в съответните страни.

За целта се използват 5 критерия с възможност за максимална оценка от 100 точки по всеки един от тях.

Това са съответно – регулации, знание, свързаност, инфраструктура и мащаб.

В класацията за 2018 година България губи две позиции спрямо предходната година, когато е заемала 56

място. Страната ни постига средно 40 точки от петте показателя. В челната тройка на EDI класацията на

Euler Hermes се нареждат САЩ, Германия и Холандия съответно с 87.0, 75.3 и 74.3 точки. По-напред от

страната ни се класират държави от региона като Гърция, Турция, Румъния, Сърбия и Хърватска.

Важно е да се има предвид, че индексът EDI не мери самата дигитализация в съответната държава, а се

фокусира конкретно върху условията за развитието на бизнеса с помощта на дигитализацията и съответно

върху рисковете от евентуалоно забавяне. Този фактор е с все по-голяма тежест за икономиките по света

през последните години. Той е пряко свързан с увеличаването на стойността на създавания продукт,

навлизането на нови услуги, промяната на потребителското поведение (онлайн търговията), повишаването

на производителността чрез автоматизация, както и социалните механизми (разрастването на социални

мрежи). В резултат на това според експертите на Еuler Hermes към днешна дата дигитализацията стои зад

създаването на около една трета от стойността в световната икономика.

Тенденциите са категорични като през 2017 година в САЩ се отчита 16% ръст на електронната търговия,

като за същия период традиционната е нараснала с 4,4%. В Китай увеличеито за е-търговията е 32% в

сравнеие с 10% за традиционната.

Повече за петте критерия на ЕDI

Регулации – отчита законодателството и създаване на благоприятни условия за получаване на кредити,

развитие на предприемачеството и защита на бизнеса в процеса на дигитализация в съответната държава.

Знание – измерва условията за развитие и споделяне на знание в областта на дигитализацията и

създаването на специалисти и развитието на човешикия ресурс в тази посока.

Свързаност – отчита наличието на достъпни и защитени мрежи, които да обезпечат дигитализацията на

бизнеса. Използват се четири индикатора – дял от населението с достъп до Интернет, абонаменти за

мобилни и фиксирани мрежи на 100 души, и броят защитени услуги на 100 души.

Инфраструктура – измерва се степента на развитие на логистичните услуги в страната, които са ключово

условие за дигиталния бизнес.

Мащаб – измерва потребителската база за дигиталния бизнес като отчита броят на консуматори с

Интернет и техния потенциал чрез БВП на глава от населението.

Водещи

Най-четени