ЕП: Самолетите да плащат екотакси само, когато летят в рамките на ЕС 12.07 | 12:19

Освобождаването им от това задължение обаче ще е в сила само до 2021 г.

От Кристиан Костурков

Евродепутатите искат за самолетите, които обслужват линии, стигащи извън пределите на Европейския съюз, да не плащат екотакси. Членовете на ЕП подкрепят изключването на международните полети от системата на ЕС за търговия с емисии, съобщиха от Страсбург. Ако идеята бъде приета, европейските авиокомпании ще плащат за изхвърлените вредни газове само в небето на Общността. Идеята на евродепутатите обаче е тази дерогация да бъде валидна само до края на 2020 г.

В очакване на световна схема за компенсиране на емисиите на въглероден диоксид (CO2) от въздушния транспорт евродепутатите от комисията по околна среда удължиха срока на освобождаването от заплащане на емисии при международните полети.

От 1 януари 2021 г. авиационният сектор трябва да получава безплатно само половината от квотите си за СТЕ при 85% днес. Комисията по околна среда в ЕП настоява също така държавите членки да заделят приходите от търговията с квоти за емисии за политики в областта на изменението на климата. Европейската комисия ще трябва да изготви доклад за създаването на цялостната схема в рамките на Международната организация за гражданско въздухоплаване (ИКАО) и ако е необходимо, да предложи изменение, отмяна или удължаване на освобождаването.

"Разумно е да удължим срока на освобождаването за международните полети от и до ЕС, докато се постигне по-голяма яснота относно схемата на ИКАО. За разлика от Европейската комисия обаче считам, че това освобождаване трябва да бъде ограничено във времето, за да бъдем сигурни, че схемата за компенсиране и намаляване на емисиите на въглероден диоксид в международната авиация (CORSIA) ще постигне целите си", каза докладчикът и евродепутат от Великобритания Джули Гърлинг. "Авиацията е отговорна за 1,3% от глобалните емисии на CO2 и този процент ще се увеличи значително през следващите десетилетия, ако не бъдат предприети ефективни действия. ЕС вече има водеща роля при решаването на този проблем и не трябва да оставяме темпото да отслабва. Като докладчик за фаза IV на системата на ЕС за търговия с емисии съм наясно, че авиационният сектор трябва да поеме своя справедлив дял от отговорността за намаляването на емисиите", добави тя.

Законодателното предложение беше прието с 57 гласа "за", срещу 3 "против" и 6 "въздържал се". То ще бъде гласувано в пленарна зала през септември в Страсбург.

Водещи

Най-четени