Европейските пазари няма да ни донесат търсения ръст на износа 05.12 | 17:43

Големи обаче са възможностите по отношение на Азия и Арабските държави, сочи проучване на БТПП

От Ивелина Георгиева

60% от българските фирми очакват ръст на износа си през 2012г. Това сочи проучване на Европалати (Асоциацията на европейските търговско-промишлени палати) сред 70 000 фирми в Европа. То беше представено на специална пресконференция от Българско търговско-промишлената палата (БТПП). 

Данните показват, че през тази година има ръст от 8 пункта по отношение на позитивните очаквания в тази насока на българския бизнес спрямо 2010 година, каза председателят на БТПП Цветан Симеонов.

В цялото изследване най-положителните и благоприятни очаквания на бизнеса са по отношение на износа, посочи финансистът. Той категорично отписа европейския пазар като индикатор за увеличаването на продажбите на българските стоки.

"Европа трябва да я отпишем като очаквания за увеличаване на продажбите на българските стоки", коментира Цветан Симеонов.

От БТПП са констатирали, че причина за това създават неяснотите и противоречията в позициите на европейските лидери, което създава и лош маркетинг в Европейския съюз.

"Иска ни се по-скоро водещите държави и техните лидери да си изяснят пътя, по който да вървим всички", каза още Симеонов. Според него друга пречка за европейския пазар е затрудненото движение на стоки, услуги, капитали и работна сила.

За сметка на европейския пазар обаче българските компании се ориентират към традиционните пазари, където има възможност за възстановяване на позициите, обясни председателят на БТПП. Той подчерта, че  има големи възможностите за увеличаване на износа ни към Азия и Арабските държави.

Арабските държави са платежоспособни, а в Либия например има нужда от много услуги, каза Симеонов. По думите му Либия търси начин да компенсира страната ни, заради угризенията, които чувства към нея.

Финансистът е на мнение, че българският бизнес трябва да гледа към големите пазари, каквито са Бразилия и Аржентина. Той беше категоричен, че ще се набележат мерки за увеличаване на българския износ там.

Има ръст на очакванията за подобряване на бизнес климата у нас, сочи още проучването.  Сред страните от ЕС България е на челните места за очакванията да се подобри бизнес климата.

По индекс на ниски данъци и реформа България е на седмо място в света между 67 държави. Според експертите от БТПП това се дължи на запазване на ниското ниво на данъците, начина по който се изчисляват, ниския дълг на страната и ниската преразпределителна роля в бюджета през тази година.

Има сериозни притеснения в очакванията на бизнеса за заетостта в страната. В този показател няма оптимизъм, тенденцията е към стагнация и спад, изтъкна Цветан Симеонов.

Няма ръст и в очакванията на българския бизнес за увеличаване на инвестициите. Очакванията на бизнеса са даже негативни в това отношение, посочи експертът. Той подчерта, че страната се нуждае от допълнителни мерки за привличане на инвестиции у нас.

Основните недоволства на инвеститорите са от често сменящото се законодателство, корупцията, лошата работа на администрацията и съдебната система.

За да се подобрят инвестициите и пазарът на труда държавата трябва да подпомага финансово фирмите при участието им на панаири и изложби в страната.

Държавите, които са с добри икономически показатели плащат частично участието на чужди фирми от други страни, които са дистрибутори. Пример за такава практика Симеонов даде с Китай. Според него, ако се въведе тази практика, тя ще докара дистрибутори от развитите страни у нас.

"Много по-скъпо е да се плати на 10 фирми, които да отидат на изложение в чужбина, отколкото на трима големи дистрибутори, които да видят българските фирми тук", коментира Цветан Симеонов в заключение. 

Водещи

Най-четени