Искат да върнат патентния данък за такситата 24.04 | 18:43

Контролът на такситата вече да не се извършва от ДАИ, а от МВР и общината, поискаха представители на превозвачите

От Ивелина Георгиева

Възстановяването на патентния данък за такситата би спомогнало за фискалната политика на държавата. Това заяви изпълнителният директор на ИА "Автомобилна администрация” Валентин Божков по време на кръгла маса за обсъждане на проблемите, свързани с таксиметровите превози.

"Смятам, че е добра идея да се върне патентният данък и ние, заедно с Министерството на финансите, ще подготвим и ще разработим пакет, който да бъде предложен и обсъден с бранша”, коментира по повод тази идея заместник-министърът на транспорта Камен Кичев.

Според него така ще може да бъде упражняван контрол върху пазара на таксиметрови услуги, защото всяка година все нови и нови фирми получават разрешителни, а в края на годината изчезват и държавата губи пари.

Представителите на бранша, които присъстваха на срещата, подкрепиха тази идея, защото смятат, че това ще намали сивия сектор в бизнеса.

Превозвачите поискаха още таксиметровият транспорт да бъде изваден от Закона за автомобилните превози и контролът върху него да бъде извършван от МВР и общините в съответните населени места.

"Вашият контрол не е ефикасен”, посочи Яне Янков, председател на Националната федерация на таксиметровите превозвачи. Той обвини органите на ИА "Автомобилна администрация” в корупционни схеми, а институциите, които имат отношение към бранша, в случая Министерството на транспорта, парламента и ДАИ, той нарече "организирана престъпна група, която защитава интересите на определен кръг големи компании в сектора".

В отговор на тези обвинения изпълнителният директор на ДАИ и заместник-министърът на транспорта заявиха, че ще се видят с Янков в съда, а органите на Министерството на транспорта няма да абдикират от контрола на таксиметровите водачи.

Идеята този контрол да премине към органите на МВР и общините е несериозна, коментира още Камен Кичев. Според него дисциплината на водачите трябва да се контролира от ДАИ и собствениците на компаниите.

"Ние ще продължаваме да упражняваме контрол върху таксиметровите услуги”, коментира Кичев.
В момента се обсъждат промените в измененията на Закона за движение по пътищата, които касаят въвеждане на фискални апарати в автобусите. Следващата стъпка е тази промяна да обхване и такситата, посочи заместник-министърът.

Заедно с Министерството на финансите се работи по мярката такситата да бъдат свързани към НАП, като всички други търговски дейности.

Едно от предложенията на транспортното министерство ще бъде да се вмени на фирмите да упражняват задължителен контрол по отношение на валидността на шофьорската книжка, техническата изправност на автомобила и дисциплината на водача. Предвижда се да бъде повишен образователния ценз за таксиметровите шофьори и ще бъдат вкарани текстове в закона, според които ще е невъзможно водачите на "жълтите" коли да са осъждани, следствени или без книжка.

Според Камен Кичев, ако е необходимо, таксиметровите компании трябва да увеличат цените на услугите си, заради непрекъснатото покачване на цените на горивата. "Аз тук ги защитавам и подкрепям. Това е нещо нормално”, коментира Кичев.

Превозвачите поискаха още да бъдат увеличени годините на таксиметровите автомобили - не да са десет, както е в момента. Заместник-министърът на транспорта определи това предложение като крачка назад и заяви, че министерството няма да прави промени относно годините на автомобилите, защото това няма да подобри качеството на услугата.

Срокът за колите ще си остане десет години, категоричен бе той.

Водещи

Най-четени