Наемите на търговските улици в София падат 20.06 | 19:01

Причината са строителните дейности около метрото

От Ралица Стоянова

Наемите на първокласните търговски улици в София отчитат спад от 20%.Това сочи доклад на консултантската компания Colliers International за доходността и наемите на търговски площи в Европа за първото шестмесечие на 2012 г.

Наемните нива бележат спад поради изграждането на втория лъч на Софийското метро и съпътстващите го строителни дейности на главните търговски улици.

Увеличават се наемите на търговските улици във Виена - с 14%, Хамбург - с 12% и Лондон - 11%.  В Обединеното кралство не само Лондон обръща тренда, но Манчестър (с 11%) и Единбург (с 9%) също отбелязват увеличение на наемните нива.

Спадът в наемните нива в гръцката столица Атина е 12%. Това е тренд за южната ни съседка, който продължава от есента на 2011 г. и се дължи главно на намаленото потребителско търсене и на увеличените свободни площи. 

Най-голямо увеличение за последните шест месеца, както и за последната годин, се наблюдава в Глазгоу (съответно с 11% и 18%) , в Москва (с 8% и 23%) и в Белград (с 8% и 17%). Подобно на наемните нива, доходността на главните търговски улици в по-голямата част от Европа, Близкия изток и Африка също запазва своите нива от есента на 2011 г. Незначително свиване (между -10 и -20 базисни пункта) има в Щутгарт, Франкфурт и Дюселдорф. Промени има още в Хелзинки и в Рига. В Хелзинки, доходността спада с 35 базисни пункта до 6%, а в Рига, от 9% през първото тримесечие на 2012 г., има промяна с -50 базисни пункта. Най-значителната нарастваща промяна от 50 базисни пункта се наблюдава в Атина поради продължаващата рецесия на гръцката икономика и слабия интерес от страна на инвеститорите.

По отношение доходността на търговските центрове на наблюдаваните пазари, свиване се наблюдава в Братислава (-25 базисни пункта), Рига (- 25 базисни пункта) и Вилнюс (- 50 базисни пункта). Лека тенденция на нарастване на доходността (с 25 базисни пункта) отчитат няколко регионални търговски центрове в Обединеното кралство, където активността на инвеститорите е намалена.

"Икономическата несигурност на страните в региона прави хората значително по-внимателни в потреблението. То се измества онлайн, както и към основни ритейл дестинации, главно заради по-големия избор и специалните изживявания, които търговските центрове предлагат на потребителите. Модните марки от високия клас продължават да генерират интерес от страна на купувачите, тенденция, която се очаква да продължи. Очакваме увеличение на наемните нива на главните търговски улици на традиционно силните ритейл пазари – в Лондон, Франкфурт, Хамбург, Москва и Санкт Петербург. Доходността се очаква да остане без съществена промяна на повечето наблюдавани пазари, с леко свиване за Лондон и Санкт Петербург. Главните ритейл локации ще продължат да бъдат в центъра на вниманието на инвеститорите", смята ръководителят "Търговски площи” за Европа, Близък Изток и Африка в Colliers International Стюарт ла Фрюне.

Водещи

Най-четени