Производителите на дрехи се чудят дали да вдигат цените 18.03 | 12:33

Nike вече реши, други се колебаят

От Нели Минчева

Най-големият производител на спортни дрехи и обувки в света – Nike Inc – обяви, че планира да увеличи цените на продуктите си заради нарасналите производствени разходи.

По този начин за първи път голямо име сред производителите на облекла официално потвърждава очакванията на редица експерти, че дрехите и обувките ще поскъпнат поради увеличаващите се цени на петрола, памука и транспорта.

От Nike казват, че колекцията им за 2012 г. вече ще е с новите, по-високи, цени, съобщава Ройтерс. Уточнява се, че засега не е ясно какво ще е влиянието на кризата в Япония върху продажбите на фирмата. Страната има дял от около 4% от общия оборот на Nike през третото фискално тримесечие, приключило в края на февруари.

Нетната печалба на Nike за този период се е повишила с над 5 на сто на годишна база до 523 млн. долара, или 1,08 долара на акция. Това се оказа по-малко от очакванията на анализаторите за печалба на акция в размер на 1,12 долара. Приходите са се покачили със 7,3% до 5,08 млрд. долара. Най-големият пазар за Nike остават Щатите.

И докато производителят на маратонки вече стои твърдо зад идеята за ръст на цените, то други големи марки все още обмислят ситуацията. Сред колебаещите се е Gap, откъдето казват, че наистина увеличената стойност на памука пречи на рентабилността им, но "трябва да се подходи внимателно".

От компанията подчертават, че може да има поскъпване, но то няма да е повсеместно за всичките ѝ марки, като ще се подхожда с особено внимание към най-популярните брандове, за да се запазят лоялните клиенти.

Ако тенденциите на този пазар се задържат, се прогнозира дрехите да поскъпнат в глобален мащаб и за всички видове производства, независимо дали става дума за известни марки, или не.

Досега големите компании успяваха да снижават разходите си, изнасяйки производства в страни като Китай, Виетнам, Индия, а също и държави в Централна и Източна Европа, но според експерти вече е достигнат минимумът на заплащането, което биха приели работниците на съответните пазари. В същото време цените на суровините се увеличават, така че е много вероятно да има растеж.

При подобно положение или ще намалим покупките на дрехи и обувки, или ще спечелят тези производители, които са склонни да свият печалбите си за сметка на запазване на своите клиенти.

Водещи

Най-четени