Рекордни печалби за самолетния транспорт през 2010 година 14.12 | 17:53

Според IATA авиокомпаниите ще завършат годината с 15 милиарда долара печалба

От Кристалина Илиева

Международната асоциация по въздушен транспорт IATA повиши прогнозите си за печалбите на самолетните компании през 2010 година до рекордните 15.1 милиарда долара, впечатляващ скок в сравнение с последно предвидените за същия период 8.9 милиарда долара.

Въпреки неочаквано добрите резултати за тази година Международната асоциация по въздушен транспорт обяви, че през 2011 година печалбите в индустрията ще паднат отново до 9.1 милиарда долара. Това, между впрочем, отново е нова, завишена прогноза.

Една от причините е цената на горивата. Барел петрол ще струва средно 84 долара през 2011 година, като през 2010 година цената му е била 79 долара. Освен това задълбочената криза с дълговете в Европа и очакваните допълнителните бюджетни съкращения ще спънат ръста на индустриализираните пазари.

Печалбата на въздушните превозвачи от този регион е изчислена на едва 100 милиона долара през 2011 година. Ръстът ще дойде основно от бързо растящият азиатски пазар, който донесе и повече от половината печалба или 7.7 милиарда долара на авиационните компании през 2010 година.

От Азия самолетните превозвачи очакват и половината си печалба за 2011 година или 4.6 милиарда долара.

Икономическата криза катализира изместването на центъра на центъра на въздушно-транспортния сектор на изток, коментират от IATA. Според информация на Асоциацията в момента най-голямата авиокомпания по пазарна капитализация е Air China с 20 милиарда долара. Следва я Singapore Airlines с 14 милиарда долара и хонконгската Cathay Pacific с 12 милиарда долара.

Все още първенството за най-големият трафик държи Северна Америка с вътрешните си полети. Но до 2014 година, IATA предвижда, че още 800 милиона души ще се включат в редиците на пътниците на въздушния транспорт, като 360 милиона от тях ще летят в азиатско-тихоокеанския регион.

Въпреки рекордните печалби от асоциацията на въздушните превозвачи са скептични: "Ако авиокомпаниите бяха благотворителни организации този резултат би бил чудесен. Но за бизнеса той показва, че ние оставаме една болна индустрия. Не възстановяване дори и половината от вложения капитал".

IATA представлява 230 авиокомпании или 90% от целия глобален въздушен трафик.

Водещи

Най-четени