Румънците регистрират коли у нас, а ги карат в Румъния 27.09 | 14:34

Причината е по-ниската премия по "Гражданска отговорност"

От Ралица Стоянова

Един от големите проблеми на застрахователите у нас са автомобилите, които са регистрирани в България, а се карат в Румъния. Това коментираха участниците в конференция на тема: "Автомобилното застраховане в Югоизточна Европа: Трансгранични проблеми и решения", която се провежда с медийното партньорство на iNews.

Един от куриозите, за които разказаха застрахователите, е един човек от Северозападна България, на чието име са регистрирани 720 автомобила в Румъния. Причините за този "автотуризъм" са два пъти по-ниските премии по застраховка "Гражданска отговорност" в България в сравнение с Румъния, по-ниските данъци и такси и по-лесното регистриране на автомобил у нас.

При катастрофа в Румъния се търсят обезщетения от българските застрахователи и Гаранционен фонд. заведените щети към Гаранционния фонд са в размер на 65 млн. лева. "Това са пари, които изтичат от националния капитал на България", коментира обясни по време на конференцията зам.-председателят на Комисията по финансов надзор (КФН) Борислав Богоев.

За четири години броят на пътните произшествие с коли с българска регистрация в Румъния е нараснал 15 пъти. 1798 иска за обезщетение от автомобили с наша регистрация, карани в северната ни съседка, са заведени за първите шест месеца на годината. През 2010 г. 22% от общия брой заведени щети на автомобили с българска регистрация са реализирани в Румъния.

83% от всички застрахователни обезщетения се падат на автомобилното застраховане, обясни  и допълни, че 70% от премийните приходи в застраховането идват от застраховането на коли. В Гаранционния фонд се заделят по 8,50 лева от всички сключени полици в автомобилното застраховане. С помощта на фонда се покриват щетите, причинени от шофьори без застраховка.

Румъния също се опитва да въведе ред по отношение на автомобилното застраховане. Властите предвиждат да изготвят промени, според които колите с регистрация от други държави да могат да се карат в страната не повече от три месеца, а след това да е необходима пререгистрация.

Трудно е обаче да се контролира колко често колите с българска регистрация излизат и влизат в Румъния заради отпадането на гранични контрол.

От Българската асоциация на автомобилните застрахователи излязоха с няколко предложения за справяне с проблема. Една от мерките е до 14 дни след покупко-продажба на автомобил регистрацията му да става невалидна и да е необходима пререгистрация. Това предложение е прието на второ четене от Народното събрание и се очаква скоро действащата наредба да бъде променена.

Друга идея е регистрацията на колата да се обвързва с постоянния адрес на гражданина и когато се променя адресът, да се променя и номерът на колата.

Създаването на информационна база данни, в която нотариусите да въвеждат информация за всяка прехвърлена кола, също е сред идеите на застрахователите.

Предлаганите мерки изискват промени в Закона за движение по пътищата и Закона за местните данъци и такси. За решаването на проблема трябва да се предприемат синхронизирани действия от всички засегнати страни, категорични бяха участниците в конференцията.

Водещи

Най-четени