85% от асансьорите - от типа, в който загина 10-годишно дете 20.09 | 12:30

100 000 асансьора може да наранят хора във всеки момент

От Ани Романова

Цели 85% от използваните в България асансьори са от типа, в който загина 10-годишно дете, притиснато от велосипеда си, преди два дни в Кюстендил. Поне 100 000 от тези асансьори крият огромен риск за хората, които ги ползват, твърди главният секретар на Българската асансьорна асоциация (БАА) Николай Маринков в интервю пред в. "Телеграф".

През 70-те години на XX век в цяла Европа се разбра, че с тези асансьори стават инциденти, но ние продължаваме да сме единствената страна в Европа с такива асансьори по остаряла технология, добавя Маринков.

Според него, ако асансьорът е имал решетка или кабинна врата, детето е можело да бъде спасено. То е било притиснато към дъното на кабината от велосипеда в областта на шията и се задушило.  Това не е първото такова предупреждение на Маринков що се отнася до асансьорите в България. Браншът отдавна поиска промяна на законодателство заради остарелите асансьори.

Припомняме, че преди две години ДАМТН настоя от 1 януари миналата година във всеки асансьор да има телефон, за да може да бъде повикана помощ в случай на нужда. Разговорните устройства са специални и трябва да гарантират повиквания към 3 предварително зададени номера на поддържащата фирма. Устройствата трябва да бъдат монтирани така, че да гарантират постоянна двустранна обхват. Според ДАМТН в почти всички административни сгради това било направено, но в много малко сгради етажна собственост. БАА обаче предупреди, че цената за поставяне на такива спешни телефони е голяма пречка пред реализация на намеренията на ДАМТН.

По експертни оценки поставянето на телефонно устройство за спешна връзка от асансьорна кабина ще струва между 280 и 600 лева. Много обаче зависело от самото устройство, а отделно се плаща монтажът. Друг интересен въпрос е кой купува мобилните карти за спешните телефонни линии, попитаха от бранша. А при случая в Кюстендил асансьорът е имал спешен телефон - и какво помогна това, попита Илия Златанов от БАА.

Той добави пред БНТ, че никой в ДАМТН не контролира спектърът "сигурност и безопасност" що се отнася до асансьорите. Иначе и вчера, 19 септември, имаше инцидент с асансьорна платформа в Бургас, при който трима работници бяха ранени. Първоначалният преглед на документите показва, че авариралото съоръжение представлява товарна платформа управлявана от телфер, а не товарен асансьор.

По време на инспекцията е установено, че за съоръжението липса изискуемата наложителна документация, която включва: заверена проектна документация и документи удостоверяващи извършена регистрация и технически прегледи от орган за технически надзор, каквото е изискването според нормативните уредби.Констатирано е, че е налице грубо неспазване от ползвателя на законоустановените изисквания за безопасна експлоатация. Заради това съоръжението ще бъде спряно от движение, а глобата за собственика ще е 10 000 лева. 

Водещи

Най-четени