Еко стикерите за автомобили - предпоставка не за по-чист въздух, а за корупция 27.06 | 15:45
Лепенките ще се издават при преминаване на технически преглед
Новите еко стикери няма да изчистят въздуха, но може да провокират корупция. Това е позицията на Европейският център за транспортни политики по отношение на задължителното им въвеждане след 12 юли за всички леки коли и автомобили до 3,5 тона у нас.
Еко стикерът ще се издава при преминаване на технически преглед и ще указва "екологичната група" на превозното средство.
Според ЕЦТП обаче, че процесът в България не транспонира правилно Директивата на ЕП и на Съвета от 3 април 2014 г. относно периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на моторните превозни средства и техните ремаркета, на която е базирана наредба № Н-32.
Директивата гласи, че ако при автомобил, минаващ на годишен технически преглед, се установи несъответствие спрямо екологичния стандарт, определен от производителя, повредата задължително трябва да бъде отстранена, за да бъде автомобилът приведен в годност съобразно производствените параметри. Директивата не допуска вариант, при който да има възможност за понижаване или промяна на екологичната категория на преводното средство, поясняват от Центъра.
Те посочват, че българският вариант въвежда ново понятие -"екологични групи", което според тях е нещо различно. От ЕЦТП подчертават, че по този начин се създава възможност автомобил, който не отговаря на производствените параметри, да получи стикер за по-ниска "екологична група", без обаче да бъде задължен да отстрани повредата, като така на практика той ще продължи да замърсява. Според тях това несъмнено е предпоставка за корупционни практики в пунктовете за технически прегледи.
Собственици на такива пунктове са изразили притеснение от липсата на неяснота относно начина, по който ще се тестват автомобилите, колко ще струва въвеждането на софтуера и т.н. Те настояват за отговор и на въпросите дали е вярно, че въпросните нови еко стикери са отпечатани още миналата година; разполага ли КАТ с поне един лицензиран пункт за извършване на технически прегледи, а също как ще се реши проблемът с качеството на горивата в България, заради което много често автомобилите няма как да отговорят на производствените параметри по отношение на замърсяването.
Водещи
-
Стана ясно как ще се организира гласуването на хора с трайни увреждания за вота „две в едно“
Право да гласуват с подвижна избирателна кутия имат избирателите с трайни увреждания, които не...
20.05 | 17:59
-
Голям здравен скандал се вихри във Великобритания
Очаква се докладът да осветли грешките, довели до това хиляди хора да бъдат заразени с...
20.05 | 17:45
-
Състоянието на словашкия премиер Роберт Фицо е стабилно
Агенцията отбелязва, че атаката миналата сряда представлява първият значим опит за убийство на...
20.05 | 17:30
-
Всички държавни университети спират работа на 20 май
Извършват се само дейности с неотложен характер, въпреки че служебното правителство отпусна...
20.05 | 17:15
Най-четени
-
Нова магнитна буря ще удари земята вечерта на 20 май
Според експертите вероятността от магнитна буря се оценява на 35 процента. Очаква се да...
20.05 | 10:30
-
Оценки за постижения: Ще има ли входно и изходно ниво в детските градини?
„В тази си възраст всяко дете е на различен етап, което е напълно нормално. Такъв тип...
20.05 | 14:59
-
Националният таксиметров синдикат започва безсрочен протест в София 2
"Васил Терзиев излъга, че е провел разговор с таксиметровия бранш"
20.05 | 10:59