Застрахователите подкрепят премахването на стикерите „Каско” 07.02 | 14:31

Идентификациите на застраховано имущество противоречи на законите, смятат от Асоциацията на българските застрахователи

От Деляна Петкова

Голяма част от застрахователните компании подкрепят премахването на стикерите, свързани със застраховка "Каско”. Това стана ясно на започналата в столицата кръгла маса на тема "Маркирането със стикери във връзка със застраховката "Каско” – за и против”.

На застрахователните трябва им бъде забранено да поставят идентификация върху застраховано имущество, заяви Орлин Пенев, председател на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ), цитиран от Агенция "Фокус". Стикерите са в противоречие с няколко закона – за конкуренцията и за защита на потребителите, както и с европейската практика, обясни своите доводи пенев.

Лепенките и пасивното маркиране при сключването на "Каско” противоречат и на Кодекса за застраховането. У потребителите се създава убеждението, че маркировката дава по-голяма защита от посегателство на застраховано МПС, както и че липсата на такава маркировка би довело до увеличаването на риска от кражба.

Потребителите на застрахователни услуги не са в условия на свободен избор. Те са въвеждани в заблуждение, допълни Пенев.

70 на сто от застрахователните компании изискат пасивно маркиране на автомобилите, заявиха от фирма за маркиране на автомобили. Това означава, че на застрахованата кола не се слага само стикер, а номерът на рамата се издълбава на различните части и детайли на автомобила. Стикерът просто обозначава, че колата е маркирана. 

У нас някои застрахователи насочват клиентите си към конкретна фирма за маркиране на автомобила, което е неправилно, смятат от Комисията по финансов надзор (КФН). На дискусията се появи идея да се лицензират фирмите, които извършват маркирането на автомобилите и те да работят заедно с КАТ.

е е тайна, че в прохождането на демокрацията застрахователните компании в България бяха ВИС и СИК и ако вие смятате, че това беше нормалния пазар на българското застраховане и неговото прохождане, за мен е важно да има европейски практики", каза вицепремиерът Цветан Цветанов, който също участва в дискусията.

Не може след 20 години демокрация ние да сме в сянката на застрахователни компании, които по този начин си разпределят пазара, добави той. "Държавата не иска да се намесва в преразпределението на застрахователния пазар", коментира още вътрешният министър.

Петрозар Петков, изпълнителен директор на застрахователна фирма, заяви, че реално погледнато от 20 компании, 4-5 не маркират автомобилите, които застраховат. "Пасивното маркиране на автомобилите до голяма степен предпазва нашите застраховани от посегателство и измами, които при премахване на тази мярка ще бъдат завишени", каза той. Петков поиска статистика колко от откраднатите автомобили са на застрахователни компании, които маркират пасивно и колко не са. Според него се крадат всякакви коли.

КФН ще изготви тази статистика, но тя ще бъде изкривена, защото компаниите ще съобщят само за обявените в МВР откраднати автомобили, каза Борислав Богоев, заместник-председател на КФН. Има автомобили, които са откраднати и не са обявени в МВР, защото се търси друг начин за споразумение с крадците, тъй като имало период, в които те се обаждали на компаниите, каза Богоев.

Водещи

Най-четени