Какво му липсваше на Duster да бъде още по-добър (СНИМКИ) 15.07 | 13:47

Бестселърът на Dacia на десетки пазари вече се предлага и с автоматик с двоен съединител

От Кристиан Костурков

Dacia Duster е абсолютен бестселър на румънската марка на десетки пазари на няколко континента. Дори има и такива, при които SUV-то е №1 по продажби не само за Dacia, но и за цялата група на Renault-Nissan, а дори и могат да се намерят държави, където колата е абсолютен хегемон. У нас има и други модели, които са доста предпочитани от клиентите, но Duster наистина е сред лидерите на пазара. Причините за това са много, но основните са, че живеем в ерата на SUV-тата, които като че ли са най-предпочитания клас кола. В същото време колата е евтина, предлага почти всичко, което и конкурентите от по-високия клас марки. И стига човек да може да преглътне причините, поради които Duster е по-евтин, той определено се превръща в перфектният избор.

Въпреки дългите години, през които автомобилът се налагаше все по-сериозно на пазара, имаше едно нещо, което със сигурност е спрямо не един и двама кандидат-купувачи да се спрат на Dustar и в крайна сметка са избрали нещо друго. И това беше, че моделът се предлагаше единствено с ръчни скорости. Докато в класа клиентите масово предпочитат автоматици. Е, този проблем бе ликвидиран миналия декември, когато Dacia представи наведнъж цял куп обновени модели от гамата си. Duster беше изключение. Той не получи фейслифт. За сметка на това обаче стана първата Dacia, която започна да се предлага с автоматична скоростна кутия с двоен съединител. И Duster EDC (както е известна и самата кутия, монтирана от няколко години в редица от моделите на Renault и Nissan) започна да трупа нови точки сред настояши и бъдещи клиенти.

1973791Е, от тук нататък отговорът на дилърите в представителствата на марката вече няма да бъде "Не, не се предлага автоматик", а "Да, предлагаме ви Duster и с 6-степенна автоматична трансмисия EDC с двоен съединител". На модела, който остави сериозен отпечатък в модерния в последните 10-ина година сегмент на SUV-тата наистина вече не му липсва нищо. Което вероятно ще изтласка продажбите на Duster още по-нагоре. На всичкото отгоре клиентите няма да получават просто автоматик, а такъв с двоен съединител. В допълнение купувачите на Duster EDC ще получават и асистент за потегляне по наклон. Е, да, тук вече ще има лека корекция на цената в посока нагоре, но както е казал народът (или почти както го е казал) - безплатен автоматик няма.

Иначе видеоизменения в интериора и екстериора на Duster няма. Но то няма и смисъл. Просто защото съвсем скоро Dacia вади на пазара второто, изцяло ново поколение на модела. Говори се, че то ще има не само по-модерен вид, ще разчита на по-добри и модерни технологии, ще има повече качества за офроуд. Не че в сегашното поколение последното не е на ниво де, но слуховете твърдят, че новото ще бъде още по-проходимо.

На малко по-различна визия могат да разчитат клиентите, които ще си купят Duster от модификацията Black Shadow. Както става ясно от името, в този автомобил черният цвят го има по доста от елементите. А на някои от тях дори е по-специален. Най-напред човек вероятно ще го забележи на предната радиаторна решетка. Там познатите от фейслифта на Duster от 2013 г. хромирани трапецовидни отвори от двете страни на нивото на емблемата тук са черни. Същият цвят прави впечатление и на специалните джанти на модификацията. Те са двуцветни, с преобладаващо черно с диамантен ефект. Цветът намираме също и на специалните прагове на вратите, които също са черни и върху тях пише Duster. По-готиният черен цвят е намерил и място върху централната конзола.

1973806Макат и без почти никакви промени от 2013 г. насам, външният вид на модела продължава да е привлекателен. В интериора, който преди 4 години претърпя по-сериозни промени, също се забелязват адекватни на съвременното автомобилостроене качества. Да, не излъчва лукс, пластмасата не е от скъпите, но пък по-евтина можем да намерим дори в марки, които са по-нагоре в класацията от Dacia. В същото време вътре в колата, особено при по-високите нива на оборудване, трудно ще намерим нещо, което да липсва. Имаме информационно-развлекателната система, която познаваме от предпоследните модели на Renault със 7-инчов сензорен екран, какъвто се среща в по-скъпите коли, подгряване на седалките, което пък е характерно за най-луксозните версии на много по-скъпи марки, същото се отнася за камерата за заден ход, кожения волан и т.н. Отново обаче има едно "но”. Но тук ги получаваме на много по-ниска цена. Отопляемите седалки например – за едва 250 лв. Което при конкуренцията струва в пъти повече. Или пък камерата за заден ход в комплект с паркинг сензорите излизат 400 лв. Поредните плюсове в полза на Dacia Duster.

И доскоро само автоматикът беше мираж, дори и човек да е готов да плати повече. Е, сега вече може да го има. А така и Duster стана по-адекватен на съвремието, в което автоматичните скорости са все по-търсена екстра. Доказателството е, че в течение на последните 12 години, делът на пазара на автоматични трансмисии в Европа нарасна от 6% на 18% през 2015 година. Единственото нещо, което кандидат-купувачите на Duster EDC трябва да знаят, е че тази трансмисия ще бъде налична единствено в комбинация 1.5 литровият дизелов двигател dCi със 110 к.с. и функция Stop&Start. Друга важна подробност е, че автоматична кутия ще имат само моделите с предно задвижване. Тези с 4х4 засега ще останат да се предлагат само с ръчни скорости. Но да видим. Може пък през септември, когато на автоизложението във Франкфурт се очаква да бъде представено изцяло новото второ поколение на Duster, да има и някоя изненада по отношение на автоматичните трансмисии и задвижването на четирите колела.

1973808Едва ли ще е изненада за някого, че Duster получава своята автоматична скоростна кутия от Renault. Да, това е същата EDC, позната от редица модели на френската марка, както и на братовчедите от Nissan. Кутията разполага с адекватните на съвремието два съединителя, които си разпределят работата с предавките. Единият се занимава с контрола над 1-ва, 3-та и 5-а предавка, а вторият – с 2-ра, 4-та, 6-а, както и със задната. Така кутията успява да сменя предавките достатъчно плавно и го няма неприятното придърпване или пък дългата пауза по време на превключване, които дразнеха не един и двама собственици на коли с автоматик. В конкретния случай при Duster с EDC колата идва и с асистент за потегляне при наклон.

Поне докато това е актуалният модел на SUV-то на Dacia, той ще се предлага с автоматична скоростна кутия само при вариантите с 1.5- литровият dCi с мощност от 110 к.с. и 260 Нм въртящ момент. Познат от почти всички модели на Renault, Nissan и Dacia, той наистина е много добър и балансира перфектно между мощност, еластичност и консумация на гориво. За някои 110 коня може да изглеждат малко, но за тази кола изобщо не са. Друга подробност е, че с EDC се окомплектоват само Duster-и с предно предаване, както вече споменахме. Което автоматично означава по-нисък разход на гориво и същесвременно по-пъргав автомобил.

С 4 човека и почти 100% пълен багажник този автомобил е достатъчно адекватен, за да може човек спокойно да изпревари ТИР на двупосочен път, без да се стига до критични ситуации с идваща насреща кола. Е, не е "изтребител", но при всички положения колата е сравнително пъргава с този 1.5-литров турбодизел. За което помага и сравнително малкото й тегло. Duster EDC празен тежи 1349 кг, което си е сравнително малко за този клас автомобили. Самото ускорение от 0 до 100 км/ч пък отнема 11.9 секунди, което е само с 0.1 секунда по-бавно от аналогичен Duster с ръчна предавателна кутия. Иначе максималната скорост на този автомобил е 169 км/ч.

Когато си говорим за разход на гориво, 1.5 dCi отдавна не може да ме изненада. Той винаги е икономичен. След моето пътуване компютърът показваше 5.8 литра на 100 км. И то без да използвам ECO-режимът и с много малко градско каране, където системата Stop&Start да ми помага да сваля консумацията. Която иначе по каталог е 4.5, но аз нито съм карал в идеални условия, нито пък съм се старал да шофирам икономично, нито съм бил сам в колата – напротив, тя беше пълна с хора и багаж. При тези обстоятелства 5.8 мисля, че е идеален разход. И то за SUV, чието челно съпротивление не е за подценяване.

Иначе пътното поведение на автомобила е почти без забележка. Казвам почти, защото на мен лично не ми хареса единствено, когато с около 130 км/ч на магистралата дойде продължителен завой, при което трябваше да се съсредоточа малко повече върху волана, тъй като колата ми се стори леко нестабилна. Но трябва да отбележа, че точно на това място асфалтът не беше много равен, а и все пак профилът на гумите е по-висок, което при която и да е било кола оказва такова влияние. Но пак повтарям, това е единственото нещо или по-скоро единственият момент при близо 1000-километровия тест, в който имах забележка. Всичко останало в този Duster много ми допадна.

През останалата част от пътуването поведението на автомбила на пътя и извън него много ми хареса. Колата вози комфортно, сравнително меко, в същото време окачването е стегнато. Допадна ми и как Duster се държи в завоите, с изключение на споменатия вече, който прощавам без да се замисля.

За приятното пътуване помагат и седалките, които също са плод на фейслифта от 2013 г., при който по-голямо внимание бе обърнато на интериора. Вярно е, че тестовата кола беше с много високо ниво на оборудване, но все пак продължаваме да говорим за евтина кола, при която компромисите по принцип трябва да са много. Е, при седалките ги няма. А и тримата ми спътници също не се оплакаха, така че оставам с впечатлението, че и на тях са им били удобни.

1973802Багажното пространство също е сред сериозните плюсове на Duster. Минималното до кората е 475 литра, което предполага, че може да се помъкне много багаж. Като при всеки съвременен SUV, подът на багажника е равен и товаренето и разтоварването стават лесно. При необходимост от пренасяне на по-големи обеми, след сгъването на задните седалки пространството нараства до 1636 литра, а превозваните предмети могат да бъдат с дължина до 2.65 м.

Цялостното ми впечатление остава категорично, че Duster EDC е един отличен, даже повече от отличен автомобил в своя клас и за парите си. И аз лично бих карал с удоволствие такъв в ежедневието. Да, с определени забележки по отношение на материалите, но в противен случай дори китайците няма да успеят да докарат ниската му цена. А тя наистина е без конкуренция. Базовата версия с автоматичната скоростна кутия с двоен съединител, която хич не е базова, ами направо си е предпоследното ниво на оборудване, струва 34 090 лв. с ДДС. Което си е направо несравнимо с аналогичен автомобил от която и да било друга марка, предлагана у нас. Изпробваната от мен специална версия Black Shadow пък излиза с 900 лв. по-скъпо. И съответно срещу тях клиентът получава aудио-навигационна система Media Nav Evolution със 7-инчов сензорен екран, специалните за модификацията черни алуминиеви 16-цолови джанти, темпомат в комбинация с ограничител на скоростта, кожен волан и скоростен лост, климатик, фарове за мъгла, както и допълнителните за Black Shadow екстри като странични огледала, предна решетка, централна конзола и други елементи в черен лак, протектори на вратите и калниците на автомобила, специални прагове на вратите и др. С допълнитените екстри като камера за заден ход и парктроник, подгряване на предните седалки, цвят металик и включена в навигацията карта на Централна и Източна Европа (естествено и България), цената нараства още малко – до 36 530 лв. с ДДС. Но дори и при това положение тя отново е несравнима с никой друг нов SUV, предлаган на пазара в България.

 

Водещи