И 4-годишните задължително на детска градина 28.03 | 14:54
Професионалните гимназии минават към общините, ще има и субсидии за частните училища
Нова структура на системата за училищно образование с две степени и задължителна детска градина за 4-годишните предвижда проектозаконът за предучилищното и училищното образование, приет на днешното заседание на МС.
Това съобщиха от правителствената информационна служба. В мотивите се посочва, че с въвеждането на задължителен обхват на 4-годишните България синхронизира своята политика в областта на образованието с общоевропейските директиви – до 2020 г. най-малко 95% от децата между 4 г. и възрастта за започване на задължително начално образование да са включени в образованието в ранна детска възраст.
Целта е делът на преждевременно напускащите училище да падне под 10%, за да бъдат предпазени най-малко 20 милиона души от бедност и социално изключване.
Със законопроекта се въвежда нова образователна структура в системата на училищното образование – основна образователна степен с два етапа: начален (І – ІV клас) и прогимназиален (V – VІІ клас). Ще има и средна степен с два етапа: първи гимназиален етап (VІІІ – Х клас) и втори гимназиален етап (ХІ и ХІІ клас).
От пресцентъра на МС съобщиха, че от 2016 година и частните училища ще получат държавна субсидия. На тях ще бъде изплащана сумата по единния разходен стандарт за един ученик, т.е. парите ще следват ученика и в частните училища. Информацията предаде репортер на iNews.
Двата етапа в средната степен на образование дават възможност за смяна на избора на избраната специалност на ученика. Те трябва да осигурят възможности за предуниверститетска подготовка или за тясно профилирано и професионално образование в последните 2 години.
Създава се и нов вид училище – обединено (от І до Х клас). Идеята е учениците да получат възможност да завършат първи гимназиален етап в родното си място или в близост до него.
Авторите са на мнение, че това е облекчение за младите хора от малките населени места и за тези, чиито семейства са в затруднено финансово положение.
Тези училища могат да осигуряват и професионална подготовка – квалификация по част от професия, а за професии с І степен на професионална квалификация – и придобиване на професионална квалификация.
Преобразуването на училищата ще става с решение на общинските съвети по места. Освен това, към общините преминават и професионалните гимназии. Предвижда се поетапно въвеждане на целодневна организация на учебния ден от I до VІІ клас.
Според вносителите, това е инструмент за превенция на отпадането от училище, за идентифициране и развитие на таланта, за осигуряване на специализирана помощ при подготовката на учениците и максимално оползотворяване на свободното им време.
Проектът осигурява автономия на училищата да разработват учебни програми за разширена и допълнителна подготовка. В часовете, предназначени за придобиването на тази подготовка, учениците могат да изучават предмети като предприемачество, гражданско образование, здравно образование и др.
Става ясно и че от МОМН са предвидили оптимизиране на системата на оценяването. "На него се гледа не само като на процес за установяване на постигнатите резултати, но и като на инструмент за диагностика на индивидуалните постижения, напредъка и потребностите на всеки отделен ученик", се посочва в съобщението.
Въвежда се нов елемент в образователния процес – Подкрепа за личностно развитие. Тя е представена на две нива: ниво на обща и на допълнителна подкрепа. Нивото на обща подкрепа е отговор на потребности, които не изискват допълнителен ресурс от средата и обхващат дейности, които са превантивни по отношение на някакъв вид пречка пред обучението на детето или ученика.
Нивото на допълнителна подкрепа отразява специфични потребности на децата и учениците. За него е необходим допълнителен ресурс. Имат се предвид ситуации, свързани с деца и ученици със специални образователни потребности, деца и ученици с хронични заболявания, деца и ученици с изявени дарби, деца и ученици в риск.
МОМН създава центрове за подкрепа за личностно развитие. Те обхващат сега съществуващите обслужващи звена в системата. В такива центрове ще се преобразуват ресурсните центрове и помощните училища. Важна стъпка е преминаването на центровете към общините.
Така дейността им се обвързва с областната и общинска стратегия за услуги и интегриране със здравната и социалната сфери.
Днес (28 март) стана ясно и че 21 общини получават близо 50 млн. лв. за обновяване на образователната инфраструктура от ОПРР.
54 училища и 38 детски градини и ясли ще бъдат ремонтирани и обновени за новата учебна година. От новите условия ще се възползват 30 000 деца.
Сред общините, в които ще се подобрят училищните условия са Божурище, Велинград, Кюстендил, Септември, Сопот, Разград, Свищов, Харманли и др.
Водещи
-
В сряда ще преобладава облачно време
Минималните температури ще бъдат между 7° и 12°, а максималните - между 17° и 22°.
01.05 | 09:00
-
Велика сряда е!
Страстната седмица започна, а всеки един от дните е белязан с куп ритуали и традиции, които...
01.05 | 09:30
-
Парламентът отхвърли на второ четене промените в Закона за данъците върху доходите на физическите лица
Асен Василев от ПП-ДБ също се обяви срещу промените
30.04 | 18:00
Най-четени
-
В сряда ще преобладава облачно време
Минималните температури ще бъдат между 7° и 12°, а максималните - между 17° и 22°.
01.05 | 09:00
-
Велика сряда е!
Страстната седмица започна, а всеки един от дните е белязан с куп ритуали и традиции, които...
01.05 | 09:30
-
Борисов е решил да повери водаческото място в листата на ГЕРБ на Владислав Горанов
Горанов беше включен в черния списък на САЩ през февруари 2023 наред с още четирима души –...
30.04 | 16:30