И батмобилът не може да сравнява с новите коли на НЗОК 04.06 | 10:42

Касата е "на червено", а си поръчва луксозни автомобили с парите ни за здраве

От iNews.bg

Нов скандал е напът да се развихри около НЗОК. Здравната каса е обявила поръчка за покупка на 20 автомобила от шест типа – луксознен седан и луксозно комби, автомобили среден клас, съответно седан и комби, мини ван и бус.

Проблемът е много сериозен и провокира поне два въпроса. Първият и по-важният е за какво се харчат парите на касата.

Може би не е непременно лошо чиновниците от касата да се возят луксозно, въпреки че много от техните колеги в държавните ведомства и в общините не разполагат с такива възможности. 

Лошото е, че за тази цел се харчат парите, които всеки месец всеки от нас внася за здравето си.

Ако държавата иска да осигури супер лукс придвижване на хората си, да бъде така добра да им плаща масрафа. Всъщност така се правеше до едно време. След това, по време на тройната коалиция практиката беше сменена и, както се изрази сутринта пред бТВ проф. Миланов от Пирогов, общественият здравен фонд се превърна в кюп, от който всеки тегли както и за каквото си иска. А после нямало пари за болните деца, нямало пари за онкоболните, слагат лимити на болниците, хората се редят на опашки за операция и т.н.

Кой всъщност одобрява целесъобразността на разходите на НЗОК? И изобщо има ли някакъв контрол за харчове на тази институция, след като проблемът с нейните дефицити е перманентен?

Всъщност как така хем касата е "на червено" и не може да плаща на болните, които всъщност я пълнят, хем си позволява да харчи за скъпи коли?!

Вторият проблем е свързан с коректността на търговете. В случая очевидно става въпрос за предрешена поръчка, посочиха колегите от бТВ, според които само една марка отговаря на критериите, посочени в обществената поръчка. Е, като се яви един кандидат, каквато цена посочи, такава ще бъде приета. А тя гарантирано ще бъде по-висока от тази, която ще се получи при наличието на реална конкуренция. Вероятно някой ще има реална полза от това, че касата, тоест всички ние, които плащаме осигуровки, ще загубим. И пак опираме до въпроса как се харчат парите ни за осигуровки.

Справка с официалните каталози на производителите показва, че поне 2/3 от марките коли, представени у нас, отпадат с елементарен и законен финт - изискване на поръчката всичките 6 вида автомобили да са на един производител и вносител. Бусове, ванове и луксозни коли с подобни параметри едновременно произвеждат само 5 производители – три френски марки и две германски.

Четири от потенциалните петима участници обаче не могат да се включат в конкурса заради дребни, но задължителни условия за участие. Като например минимално разстояние между осите на колите, обем на двигателя в тесни параметри.

Лимузината на едната френска марка има 9 сантиметра по-късо разстояние между осите от поставеното в условията и така всички коли от марката отпадат. Така остават 3.

6 сантиметра по-малко разстояние между осите на едната германска марка също я лишава от право да участва.

Условията за бензинов двигател с не по-малко от 1 550 кубически сантиметра и не повече от 1 750 см3, съчетано с условие за 115 конски сили и повече, изхвърля от играта и другите производители. Остава един.

На условията за максимум 1300 кубика двигател в съчетание с минимум 110 конски сили също отговаря само един възможен производител и вносител. Критерият за конкретен обем на багажника, плъзгаща врата отдясно на буса и други, правят критериите за участие доста сходни с каталога на една конкретна марка автомобили, отбелязва bTV.

Крайният срок за подаване на офертите е 29 юни, но на този етап от касата отказват да коментират условията.

На фона огромния дефицит в парите за здраве поръчката стои съмнително. На 25 май т.г. Надзорният съвет на здравната каса предложи да се намалят с 12% цените на клиничните пътеки заради искания от лечебни заведения за допълнителни средства.

Отчетен е преразход в размер на 124 млн. лева за 4 месеца. Тогава е открита и обществената поръчка.

"Казусът е симптоматичен за това как обществените пари се изразходват, това се прави по същия начин с бюджета на болниците”, заяви бившият здравен министър д-р Стефан Константинов.

По думите му или някой в касата е фен на дадена марка, или не само Глинка Комитов, но и някой от роднините на направилия обществената поръчка, ще кара такъв автомобил.

Константинов посочи, че като министър е спрял подобна обществена поръчка за доставката на линейки.

Според бившия председател на етичната комисия към БЛС проф. Милан Миланов, парите в НЗОК са станали "кюп” по времето на министър Гайдарски и това е дало възможност за сериозни злоупотреби.

"Те се учат от батковците си – щом на парламента е разрешено да направи такова нещо, защо да не го направи и здравната каса?”, запита той.

И двамата бяха категорични, че НЗОК се управлява лошо – искат се още пари без да е ясно какво е довело до преразхода, а в същото време контролът е бюрократичен.

Водещи

Най-четени