Как учениците ни да се оправят в живота? 02.04 | 11:36
Ефективно преподаване и ангажиране на учениците от страна на учителя, смятат от "Заедно в час"
България е на предпоследно място сред 44 развити държави в света по умения на 15-годишните ученици за решаване на практически проблеми. Това показват последните резултати от най-авторитетното международното изследване в областта на средното образование PISA.
Тревожната статистика допълва данните от декември миналата година, когато същото проучване показа, че 44% от деветокласниците в България са функционално неграмотни. Това означа, че на почти половината от нашите ученици им липсват ключови когнитивни умения, предопределящи както за включването им в пазара на труда, така и за пълноценното им участие като граждани.
Учителите по програма "Заедно в час" преподават в области с нисък социален и икономически статус, но това не пречи да развиват функционалната грамотност у своите ученици. Георги Гоцков преподава математика в основното училище в Пасарел, но по инициатива на неговите ученици вече подготвят заедно сборник със задачи по математика, които разглеждат реални ситуации от ежедневието на децата.
Цветомира Цветанова е възпитател в 1-ви клас, но с нейните ученици дискутират реални бизнес казуси, с които да развие тяхното аналитично и критично мислене.
С измерване на функционалната грамотност за българските ученици е свързан и новият проект, който "Заедно в час" стартира този месец в партньорство с ЦКОКУО и Програмата за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009–2014 г.
Проектът ще разработи инструменти, които в момента в България не съществуват, за измерване на математическата, четивната и научната грамотност на учениците. В допълнение на това ще бъдат разработени и обучителни материали за учителите, които ефективно да прилагат методите за повишаване на грамотността на учениците в техните часове.
Ниските резултати от PISA 2012 показват, че в голяма степен се дължат на липсата на достъп до информация и възможности при учениците. Този фактор може лесно да бъде компенсиран с ефективно преподаване и ангажиране на учениците от страна на учителя, без значение от това колко малко е училището и дали се намира в беден регион.
Всички учители са учители по мислене. Дори в часовете по история ефективният учител може да развива функционалната математическа грамотност у учениците, ако им постави правилно зададена задача.
Успехът на бизнеса, конкурентността на икономиката ни и устойчивостта на демократичните институции в България зависят от образованието и компетенциите на учениците. Уменията на учениците да се ориентират в непозната среда и да прилагат на практика наученото в училище са сред базисните компетенции за успех в XXI век.
Поради тази причина учебните планове в българското средно образование трябва все повече да наблягат върху развиването на функционалната грамотност (уменията за мислене и анализ) на учениците и техните гъвкавите умения, които да приложат в бъдеще на пазара на труда.
Водещи
-
Отива ли на съд Мария Бакалова?
От екипа на Тръмп заявиха, че ще заведат дело срещу създателите и участниците в лентата...
21.05 | 21:00
-
Шкварек: С кои, по-точно, олигарси се борят ПП-ДБ, защото май не са тези в България?
Миналата година за съставянето на кабинета "Денков" посредник бе покойният вече Алексей...
21.05 | 20:30
-
С 290 лв. се увеличават зплатите на университетските преподаватели в държавни ВУЗ-ове
Това бе договорено днес на среща между служебния министър на образованието и науката проф....
21.05 | 20:15
Най-четени
-
Изтече скандален запис от среща на Асен Василев, Кирил Петков и Лена Бориславова!
В него става дума за незаконен кеш, „кеш в торби“ и просене на „неофициални“ милион и половин...
21.05 | 10:15
-
Борисов: Зациклим ли след изборите, наесен ще отидем пак (ВИДЕО)
Милиарди от ПВУ вече са безвъзвратно загубени, заяви лидерът на ГЕРБ
21.05 | 14:00
-
Магнитните бури влияят на мозъка: Главоболие, депресия, безсъние
Ето каква е рецептата за преодоляване на последиците от слънчевите изригвания
21.05 | 13:50