Как ще изберем най-достойния за патриаршеската корона? 06.02 | 09:00

Търпение, смирение и любов - тези качества трябва да притежава новият български патриарх

От Ивелина Георгиева

На 24 февруари Българската православна църква (БПЦ) ще направи един от най-решаващите избори за последните 40 години в историята си - избор на нов български патриарх.

След кончината на патриарх Максим на 6 ноември 2012 г. църквата трябва да излъчи негов достоен заместник, който да стане духовен водач на нацията.

Изборът ще бъде труден, защото за голяма част от митрополитите излязоха доста компромати, а и някои от тях не крият, че обичат лукса. Не малка част от архиереите дори заявиха категорично, че не желаят да заемат висшия духовен пост, най-вече поради причини, свързани със здравословното им състояние.

След смъртта на патриарх Максим, Светият синод попадна в епицентъра на събитията, тъй като започнаха разногласия между митрополитите кой да бъде излъчен за наместник-председател на църквата и отново се заговори за агентурното им минало. След известни перипетии Светият синод избра за наместник-председател на БПЦ варненския и великопреславски митрополит Кирил, който ще има задачата да организира избирането на новия патриарх.

За да научим повече подробности около процедурата по избора, от iNews потърсихме за коментар свещеноиконом Василий Сарян, който е и председател на храм "Преображение Господне" в кв. "Лозенец" в София.

Свещеноиконом Василий Сарян, църквата се стяга за избор на български патриарх, бихте ли ни разказали, какво предстои и какви са процедурите да се излъчи новия духовен водач?

- На 15 и 16 февруари предстои да бъдат избрани тримата кандидати, между които ще се гласува на 24 февруари. Изборът на кандидатите се извършва само и единствено от Светия синод. Всички митрополити гласуват помежду си един за друг.

Ако някой от тях си е дал отвод, няма да участва в този избор. За целта се депозира в писмена форма отказ от участие в избора и се внася в канцеларията на Светия синод. Така желаещите да не участват отпадат от пълния списък. Писменият отказ трябва да бъде подаден най-късно до 15 февруари.

След това трябва да бъдат избрани трима кандидати с най-много гласове от състава на Светия синод. За целта трябва да присъстват две трети от митрополитите. Те гласуват тайно и този, който получи най-много гласове попада в списъка на избраните, другите двама се гласуват повторно.

792593По какви критерии ще бъдат избирани тези кандидати? Кои техни качества ще вземат предвид архиереите при гласуването?

- Това е личен избор на всеки митрополит. В устава на църквата е описано само това, на което трябва да отговаря всеки един от кандидатите.

Той трябва да е епархийски митрополит на БПЦ, да е член на Светия синод, да не е по-млад от 50-годишна възраст и да е управлявал своята епархия поне 5 години, както и да се отличава с правилни мисли от православната вяра и с точно спазване на църковния ред.

Може ли да се спрете на последния критерий и да го изтълкувате?

- Ние по човешки понякога забравяме божите заповеди и започваме да мъдруваме по човешки и допускаме грешки. Това се отнася и до нашите митрополити. Те са хора. Няма човек, който приживе да е станал светец, като изключим св. Йоан Кръстител и пророк Илия.

Въпросът е кой от нашите митрополити в голямата си част от своя земен живот е проявявал ревност, истинност, спазване на църковния ред, има по-малко компромати за него и изглежда наистина свят човек в очите на хората.

В такъв случай архиереите ще вземат ли под внимание агентурното минало на кандидатите, тъй като всички знаем, че болшинството от членовете на Светия синод са служили на Държавна сигурност?

- Възможно е и да се съобразят помежду си. Това е една обстановка между тях, която те сами си създават и трябва помежду си да се уточнят и разберат кого да номинират.

Много е трудно ние да преценим за агентурното им минало какво е било. Това са повече от 30 години. Само Бог знае, какво е в сърцето им.

Откакто свят светува съществува връзката между държава и вяра, а от 2000 г. насам тя е между държава и църква.

Какво мислите за тази показност на лукс и скъпи материални придобивки, която демонстрират някои от митрополитите? Защо го правят, според Вас?

- Църквата, откакто съществува на тази земя, е била най-уважаваната институция, с най-уважаваните служители. Това са най-облагодетелстваните хора. Винаги църквата е била най-красивото място, духовниците са ходели с най-хубавите дрехи, защото те олицетворяват царя на царете – Господ Исус Христос и небесното царство.

Нека да изтрием от облика си представата за българския поп, че той трябва да бъде мръсен, мижав, заспал и пиян. Това никога не е било и няма да бъде, това е подигравката на невярващите хора към църквата. Това е опитът на злото да омаловажи божественото в църквата.

А дали някой носи скъп часовник или кара скъпа кола няма никакво значение за неговия духовен сан. Нека да ги съдим по делата, а не по предметите, както казва Христос. Погледнете във всички села в България, какви порутени къщи има, а храмът винаги е най-красивото място.

Разбрахме процедурата за избор на тримата кандидати, кажете каква ще бъде тя при избора на патриарх?

- На 24 февруари се свиква Патриаршеският избирателен събор. В избора за нов патриарх ще участват 148 души от всички епархии в страната и чужбина. Всяка епархия ще има по 5-ма делегати, а Софийската ще бъде с 10, които ще участват във вота. Това е гласът на църквата.

След избора, който е таен, се преброяват гласовете и веднага се съобщава кой е избран. Преброяването на бюлетините става много бързо, но ако няма кворум, т.е., никой от кандидатите не е събрал две трети от гласовете, изборът се насрочва за следващия неделен ден, докато се избере патриарх.

Когато бъде избран такъв, се съставя специален акт, който се вписва в Светия синод, подписва се от членовете му и се закрива Патриаршеският избирателен събор.

Автоматично след това започват тържествата по интронизацията на новия патриарх. Избраникът заедно с членовете на Светия синод отиват в храм-паметника "Александър Невски", където се извършва благодарствен молебен и той встъпва в длъжност.

Наместник-председателят на БПЦ или най-възрастният митрополит полагат патриаршеската корона на главата на новия патриарх и му дават жезъл, мантия, енголпие с образа на Исус Христос и кръст. След това той изрича благодарствено слово.

Имат ли значение за избора гласовете на делегатите според епархиите им. Например, ако един кандидат получи повече гласове от Софийската митрополия, това ще му донесели по-голям шанс за победа?

- Не, това не оказва никакво значение. Избраният трябва да има две трети от гласовете, ако няма толкова - остават първите двама с най-много гласове, третият, който получи най-малко отпада.

Може ли да бъдат променени правилата при избора в полза на някой от кандидатите, както се говореше за пловдивския митрополит Николай, който няма необходимата възраст?

- Не, това е невъзможно. Уставът е устав, за да се спазва. Ако Светият синод наруши устава си, тогава Православната църква като такава на православните народи ще въстане. Мислите ли, че Руската православна църква или Вселенският патриарх няма да въстанат и да кажат, защо БПЦ нарушава своя устав. Можем да бъдем низвергнати така.

Уставът на БПЦ не е едноличен. Той е съпоставен и изграден на основата на православните канони и догми, на които са изградени всички устави на православните църкви. А, ако е писано митрополит Николай да стане патриарх някога, той ще стане.

Съществували възможност при разногласия или други причини да бъде оспорен изборът на новия патриарх?

- По принцип няма кой да оспори гласуването, защото то е тайно. Ако говорим за подмяна на бюлетини, не е казано в устава на БПЦ подобно нещо. Ако в държавата се сезира Конституционният съд, за такива нарушения в църквата няма кого да сезираш. Светият синод ли, който провежда избора? Ако случайно стане нещо, Светият синод ще излезе с решение, но се съмнявам да стане, тъй като църквата не може да стои в такава ситуация дълго време.

Ако оставим устава на БПЦ настрани, на какви качества според вас трябва да отговаря бъдещият патриарх?

- Св. Апостол Павел и Яков в своите послания говорят много за любовта. Това е основното качество, което трябва да има всеки един човек, още повече патриарх. Апостолите казват за любовта, че е много търпелива, милостива, надява се на всичко, всичко прощава и превъзмогва. Ако ти нямаш Христовата любов в себе си, ти няма да съумееш да поемеш кормилото на БПЦ.

Христос казва: "Комуто много е дадено, много ще му се иска" и поради тежестта на короната човек на първо място трябва да носи в себе си тази Христова любов. Злото е навсякъде, интригите са навсякъде, злобата също е навсякъде, така че който и да изберем, все някой няма да е доволен. Нека да не гледаме на бъдещия патриарх и на митрополитите като на нещо различно, като на същества, които са от друг свят. Ние сме като тях и те са като нас.

Какво трябва да вземе бъдещият патриарх от качествата на покойния дядо Максим?

- Отново на първо място неговата любов, която се изразяваше в неговото огромно търпение. Той беше един невероятен монах и много справедлив, точен човек. Той знаеше какво ще се случи, затова удържа в най-тежките моменти кормилото на църквата в тези бурни години на властващ атеизъм, жесток разкол и промени.

Това не е компромис, това е търпение и смирение. Търпение, смирение и любов – това са големите християнски добродетели. Ето тези три неща трябва да притежава бъдещият патриарх.

Според Вас в момента има ли достоен да наследи престола на Максим?

- За мен всички са достойни. По човешки никой не може да каже, че е готов за патриарх, ако каже, ще сгреши. Ако днес си един, утре може да си друг. Ако станеш патриарх, може да не съумееш да издържиш на тежестта на патриаршеската корона, може и обратното да се случи – да не си бил добър митрополит в лицето на хората, но като станеш патриарх, нещо в тебе да се събуди.

Водещи

Най-четени