Какви са приоритетите и задачите на служебното правителство 07.08 | 11:13

Най-голям дял са икономическите мерки и тези в областта на върховенството на закона, вътрешния ред, сигурността и отбраната

От Кремена Бедерева

Възвръщането на доверието към институциите, което се крепи на прозрачност и морал, е необходимата първа стъпка за преодоляване на тежката ситуация, в която се намира страната ни.

Това се посочва в приоритетите и задачите на служебното правителство на Република България, които са публикувани на www.government.bg.  

Основни принципи в работата на служебния кабинет с министър-председател проф. Георги Близнашки ще бъдат утвърждаването на върховенството на закона и взаимодействието с гражданското общество.

В документа се посочва, че само прозрачността и отчетността на институциите ще гарантират доверието на гражданите и на икономическите субекти в страната, както и плавен преход към редовно управление след произвеждането на свободни и честни избори.

Правителството, назначено от държавния глава Росен Плевнелиев, ще даде импулс на неотложните за страната реформи. Ще бъде задълбочен диалогът с европейските партньори във връзка с управлението на оперативните програми в страната в настоящия и в следващия програмен период до 2020 година.

България ще работи активно и за изпълнение на съюзническите си ангажименти в НАТО.

Приоритетите и задачите на служебното правителство са очертани в шест направления, като първото от тях е произвеждането на изборите за 43-о Народно събрание.

Най-голям дял от приоритетите съставляват икономическите мерки и мерките в областта на върховенството на закона, вътрешния ред, сигурността и отбраната.

Посочени са редица приоритети в областите на социалната и здравната закрила, образованието, културата и спорта; европейския диалог и управлението на средствата от Европейския съюз; прозрачното управление и взаимодействие с гражданското общество.

Ето ги и всичките приоритети на служебното правителство, публикувани на сайта на Министерски съвет:

I. ОРГАНИЗИРАНЕ И ПРОВЕЖДАНЕ НА ИЗБОРИТЕ ЗА 43-то НАРОДНО СЪБРАНИЕ

•     Активно взаимодействие между държавните институции в партньорство с гражданското общество за свободни и честни избори за осигуряване на прозрачност на административната и логистичната подготовка на изборите, като за целта ще работи изборен борд към Министерския съвет.

•     Планиране и организиране на дейности за предотвратяване на престъпления, свързани с изборния процес.

•     Организиране и провеждане на разяснителна кампания сред българските общности зад граница за условията и реда, по които гражданите могат да участват в изборите.

•     Създаване на условия за гласуване на българските граждани в чужбина.

•     Създаване на оперативен щаб, осъществяващ връзка между задграничните представителства и ЦИК.

•     Създаване на условия на военнослужещите, изпълняващи мисии зад граница и носещи бойни дежурства на територията на страната, да гласуват.

II. ИКОНОМИЧЕСКИ МЕРКИ

 

·     Изготвяне на анализ на изпълнението на бюджета за 2014 г. към 31 юли и на факторите, определящи неизпълнението на приходната част и анализ на необходимостта от допълнителни средства за провеждане на определени разходни политики, в това число за усвояване на европейските фондове. Предприемане на мерки за подобряване на събираемостта на приходите и ограничаване на разходите за неефективни политики.

·     Извършване на одит на първостепенните разпоредители с бюджетни средства за извършените от тях разходи и поети финансови задължения и ангажименти. Анализ на съответствието им със Закона за бюджета и последващото влияние върху бюджетните параметри, включително върху дефицита на начислена основа.

·     Продължаване на работата по бюджетната процедура за 2015 г., като се изготви анализ за необходимостта от актуализация на макроикономическата рамка и средносрочната бюджетна прогноза за 2015-2017 г.

·     Изготвяне на законопроект за актуализация на държавния бюджет за 2014 година.

·     Стартиране на процедура за присъединяване на България към Единния банков надзорен механизъм на Европейския съюз.

·     Отправяне на искане от министъра на финансите за провеждане на регулярна оценка на българския финансов сектор от Международния валутен фонд (МВФ) и редовен преглед на българската икономика съгласно ангажимента на страната ни по член IV от договора за МВФ.

·     Осигуряване на яснота за реалното състояние на сектор енергетика.

·     Продължаване на работата по реформите в сектор енергетика чрез създаване на Енергиен борд съвместно с ГД "Енергетика" в Европейската комисия, Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие и всички заинтересовани страни, с цел повишаване на прозрачността, конкуренцията и пазарната ефективност.

·     Подготвяне на промени в Закона за енергетиката с цел създаване на независим, експертен и ефективен енергиен и воден регулатор.

·     Ускоряване на работата по газовите интерконектори със съседни държави с най-голям потенциал за диверсификация с цел повишаване на енергийната сигурност.

·     Провеждане на проактивни действия за формиране на общата енергийна политика на Европейския съюз, в това число стартиране на преговори за изграждане на регионален енергиен пазар.

·     Създаване на междуинституционална работна група с цел ускоряване на реформата във ВиК-сектора като условие за предоставяне на европейско финансиране за програмния период 2014-2020.

·     Подобряване на работа по всички оперативни програми с цел ефективно управление на средствата в подкрепа на българската икономика, в това число търсене на резерви от бюджета за плащания към бенефициентите по спрените Оперативни програми "Околна среда" и "Регионално развитие".

·     Предприемане на мерки за подобряване на средата за малки и средни предприятия, включително финализиране на Стратегията за интелигентна специализация и фокус върху гъвкави форми за финансиране при усвояване на европейските програми.

·     Установяване напредъка на изпълнение на големите инфраструктурни проекти и предприемане на мерки за тяхното своевременно финализиране.

·     Предприемане на мерки по актуализация на Генералния план за транспорта до 2022 г.

·     Изготвяне на промени в Закона за електронното управление, в диалог с всички заинтересовани организации от сферата на информационните и комуникационните технологии с цел ускоряване въвеждането на електронното управление.

·     Подготвяне на годишни планове за развитие на електронното управление в държавната и общинската администрация.

·     Предприемане на конкретни действия за внедряване на разработените и изготвяне на нови електронни услуги за гражданите и бизнеса.

III. СОЦИАЛНА И ЗДРАВНА ЗАКРИЛА, ОБРАЗОВАНИЕ, КУЛТУРА И СПОРТ

·     Извършване на всички социални плащания в нормативно установените срокове и коректно консултиране и обслужване на гражданите.

·     Смекчаване на проблема с високата безработица чрез активна политика на пазара на труда и надграждане на мерките за заетост на младежите, дългосрочно безработните и хората с увреждания.

·     Упражняване на ефективен контрол по спазване на трудовото и осигурителното законодателство.

·     Продължаване на реформата за деинституционализация и плавно и внимателно извеждане на децата от институциите.

·     Продължаване на консултациите за реформи за реализиране на чл. 12 от Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания и в сферата на младежкото правосъдие.

·     Продължаване на консултациите и преговорите по пенсионната реформа и подготовка на варианти за промени в осигурителното законодателство.

·     Предприемане на мерки за нормализация на функционирането на системите в областта на здравеопазването и спешната помощ. Продължаване на работата по изграждането на единна електронна система в здравеопазването.

·     Усъвършенстване на Националната здравна стратегия за периода 2014-2020 г.

·     Подготовка за стартиране на Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" и актуализация на проекта на Стратегия за висшето образование.

·     Осигуряване на качеството и достъпа до образование чрез работа по учебните програми. Подготовка за въвеждане на системата на дуално обучение.

·     Осигуряване на предпоставки за нормално започване на учебната 2014-2015 година.

·     Продължаване на работата по изготвяне на националната стратегия за развитие на българската култура. Осигуряване на предпоставки за нормалното започване на театралния сезон.

·     Извършване на анализ на взаимоотношенията със спортните федерации и клубовете и създаване на условия за подготовка и успешно участие на български спортисти в международния спортен календар.

·     Преглед на процедурите за финансирането за младежките организации по националната програма за младежта за 2014 г.

IV. ВЪРХОВЕНСТВО НА ЗАКОНА, ВЪТРЕШЕН  РЕД, СИГУРНОСТ И ОТБРАНА

·     Последователна политика за въвеждане на върховенството на закона и гражданския контрол в сектор правосъдие, вътрешен ред, сигурност и отбрана и установяване на структурна гаранция за тях чрез извеждане на министъра на правосъдието в роля на вицепремиер, наблюдаващ Министерството на вътрешните работи и Министерството на отбраната.

·     Активизиране на диалога с Европейската комисия в рамките на Механизма за сътрудничество и оценка, включително и чрез извеждане на министъра на правосъдието в ролята на вицепремиер, наблюдаващ и сектор правосъдие, вътрешен ред, сигурност и отбрана и чрез мерки за засилена подготовка за предстоящия доклад на Европейската комисия (януари-февруари 2015 г.).

·     Актуализация на Стратегията за съдебна реформа като основа за конкретен план за интегрирани реформи в секторите правосъдие и сигурност в отговор на препоръките по Механизма за сътрудничество и оценка.

·     Осигуряване на ресурс за набелязаните реформи в секторите правосъдие, вътрешен ред, сигурност и отбрана в рамките на новата Оперативна програма "Добро управление".

·     Експертна оценка за необходимостта от структурни, включително конституционни промени в институционалния модел на съдебната система и гаранциите за върховенство на закона.

·     Взаимодействие с местните власти и гражданите във връзка с преодоляване на последствията, възникнали след природни бедствия и аварии.

·     Осигуряване на прозрачност в действията на ръководството на МВР и регионалните му структури.

·     Активни мерки за превенция по отношение на специфичните за периода рискове за сигурността на страната, включително престъпления против свободното упражняване на избирателни права и честните избори, заплаха от бедствия и засилване на миграционния поток.

·     Подготовка на оценка на системата за отбрана и разработка на национална позиция по пакета от решения за срещата на върха в НАТО на 4-5 септември 2014 г. за максимално гарантиране интересите на България в усложнената среда за сигурност, включително въздушен и морски суверенитет, участие в инициативите за свързани сили, интелигентна отбрана и план на действие за готовност.

·     Ускорена акредитация на Центъра на компетентност по управление на кризи и възстановяване в НАТО и дефиниране на специализацията ни в тази област в партньорство с бизнеса и академичния сектор.

·     Приемане от Министерския съвет на Национална програма "България в НАТО 2020 и Европейска отбрана 2020" на базата на решенията на Съвета по сигурност и отбрана на Европейски съюз от 2013 г. и срещата на върха на НАТО от 2014 г. за достигане на разходи за отбрана 2% от БВП, а от тях 15-20% за инвестиции в отбранителни способности и иновации при оптимално използване на национални и съюзни ресурси.

·     Работа с Индустриалния форум за подпомагане на българския бизнес и академичен сектор за участие в проекти на НАТО и Европейския съюз в сигурността и отбраната в контекста на Националната програма "България в НАТО 2020 и Европейска отбрана 2020".

V. ЕВРОПЕЙСКИ ДИАЛОГ И УПРАВЛЕНИЕ  НА СРЕДСТВАТА ОТ ЕС

·     Финализиране на диалога и сключване на Партньорското споразумение с Европейската комисия за периода 2014-2020 г.

·     Номиниране на български еврокомисар за новата Европейска комисия.

·     Работа по план за действие за българското председателство на Съвета на Европейския съюз през 2018 г.

·     Действия за възстановяване на спрените плащания от Европейската комисия по Оперативна програма "Околна среда" и Оперативна програма "Регионално развитие".

·     Анализ на риска от загуба на средства от Европейския съюз за 2014 г. и план за действие за тяхното минимизиране.

·     Активен диалог с Европейската комисия по проектите на Оперативни програми за периода 2014-2020 г. с цел съгласуването на окончателните им варианти.

·     Дефиниране на формите и управлението на инструментите за финансов инженеринг към оперативните програми.

·     Стартиране на подготовката на проекти по "Инструмента за свързаност на Европа".

·     Полагане на основите на балансирано подпомагане на отделните отрасли в сектор земеделие в рамките на Общата селскостопанска политика на Европейския съюз.

·     Стартиране на подготовка на вътрешната нормативна база, регламентираща прилагането на схемите и мерките за подпомагане на Общата селскостопанска политика на Европейския съюз в България.

VI. ПРОЗРАЧНО УПРАВЛЕНИЕ И ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ  С ГРАЖДАНСКОТО ОБЩЕСТВО

•   Редовно информиране на гражданското общество за текущото състояние в държавата.

•   Обществено обсъждане на Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление и на изборното законодателство.

•   Задълбочаване на диалога със социалните партньори.

•   Разработване и прилагане на пакет от мерки за прозрачност на основата на плана за действие по Партньорството за открито управление.

•   Обществен дебат и подготовка на законодателни мерки за създаване на силни и независими регулаторни органи.

Водещи

Най-четени