Обещават ни кошмарно пътуване по „Хемус“ чак до пролетта 24.10 | 15:02

Автоколони преди и след тунелите, чиито ремонти продължават, ще има цяла зима, предупреди министър Павлова

От iNews.bg

Определени участъци от магистрала "Хемус" ще продължат да тормозят шофьорите и през зимния сезон. Километричните опашки от авомобили няма да престанат и в студеното време заради продължаващите ремонти на тунелите. Това стана ясно от думите на регионалния министър Лиляна Павлова, която определи пътуването през зимата по магистрала "Хемус" като "голямо предизвикатество".

"Тази зима ще бъде голямо предизвикателство за пътуващите по магистрала "Хемус", именно и заради ремонтите, които ще продължават до края на пролетта на следващата година. Имаме двупосочно движение в едната тръба на тунелите, имаме двупосочно движение преди и след тунелите, което ще доведе до забавяне на движението, а при зимни условия изцяло ще бъде затваряна магистралата за почистване", заяви министърът.

Министърът изтъкна, че "2016 г. е годината на Северна България", защото са извършени ремонти на над 650 км пътища с финансиране от държавния бюджет. А ремонтите продължавали и в момента, тъй като времето го позволявало.

Павлова каза още, че зимната готовност за пътищата ще бъде въведена от 1 ноември. Договори за зимно поддържане са сключени във всички области. През първата десетдневка на ноември времето щяло да се влоши и дотогава трябва навсякъде да има готовност за зимните условия. 

"2016 г е годината на Северна България, защото са извършени ремонти на над 650 км пътища с финансиране от държавния бюджет. Извършени са ремонти на магистрали, второкласни и третокласни пътища както и на всички съоръжения - мостове, тунели и виадукти. 400 млн. лв. са похарчени за тези ремонти", изтъкна регионалният министър.

Ремонтът на тунела "Витиня" продължава и през следващата година, но другите са до края на тази година. Около 70% от средствата са със специален фокус върху пътищата в Северна България и по-специално в Северозападна България - около Видин и Враца, както и в област Разград. Там са отишли най-много от средствата, обясни Павлова, цитирана от БГНЕС.

Тя посочи, че инвестициите се равняват на приходите от винетки, които към 15 октомври са 300 млн. лв., а нетните приходи от тях - 283 млн. лв.

Имало ръст и в броя на продадените винетни стикери. Те са над 5 млн. броя, въпреки увеличената цена. Това показвало, че има ръст в броя на дневните стикери. Намаление е отчетено в продажбата на седмичните винетки за сметка на ръст в броя на месечните - 366 000 броя, а миналата година са били продадени 199 хил. винетки. Около 200 000 пък са винетките, които се дават на инвалидите за безвъзмездно ползване.

Винетни такси ще се плащат и през следващата година, каза още Павлова. И допълни, че цената на винетките няма да се променя. Очаква се 2017 г. тол системата да бъде разработена и от 2018 г. да се въведе смесена система с тол такси и винетки.

Относно зимните ремонти на тунелите Павлова обясни, че само "Витиня" и "Ечемишка" продължават да се ремонтират, другите ще бъдат довършени в края на годината. Ремонтът на двата тунела ще продължи до пролетта и Павлова призова за търпение през зимата, защото тогава ще се налагат допълнителни механизми за отбиване на колите и тежкотоварните автомобили на място.

До началото на ноември почистващите фирми трябва да са готови. Проведени са вече срещи с пожарната и са сключени дотовори с всички области. Все още има фирми, които трябва да предоставят документи, а над 3087 машини трябва да се преоборудват за да са готови за зимата.

"28 пътни участъка са ремонтирани, включително тунели, виадукти и мостове. "Елешница" ще се продължи да се ремонтира и през пролетта, както и Аспаруховият мост във Варна", допълни шефът на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Павлова пък допълни, че необходимите средства за поддържането на пътната настилка са 800 млн. лв. годишно.

Лазаров апелира към шофьорите да си сменят гумите с подходящи за зимния сезон. За магистралите - до 2 часа след спиране на снеговалежа трябва да бъде изчистено платното, като дебелината на снежната покривка трябва да бъде най-много до 3 см. На повечето места в страната областите имат вече налични количества сол, подготвят се и за набавянена пясък, увери той.

Относно строителството на "Хемус" Павлова коментира, че са подадени и офертите за първия участък и до края на годината може да се избере изпълнител. За втория участък до Търговище се очаква също да бъде избран изпълнител както и проектанти за участъка след Буаза до Плевен и Ловеч и да се провеждат търгове за изпълнители при утвърдени процедури. Средствата ще бъдат от бюджета на страната, посочи Лазаров.

 

Водещи

Най-четени