Протест срещу новия Закон за детето се заражда във Facebook 05.03 | 15:36

Дискусиите в социалните мрежи се оказаха по-оживени от официалните кръгли маси

От iNews.bg

Голямо количество и разнородни критики в социалните мрежи започват да събират два проектозакона – за предучилищното и училищното възпитание и за детето.

Няколко групи във Facebook започнаха да се организират и за протести срещу приемането на проектодокументите във вида, в който са предложени. В момента текат обществени обсъждания на текстовете, а явно интернет се превръща в по-оживено място за дискусия, отколкото е официалната кръгла маса.

На този етап датата, която се предлага за организиране на национален протест против приемането на проекта за Закон на детето е 28 април, като първо по форумите се обсъждаха 12 май и 18 април. В страната върви и подписка срещу приемането на Закона за детето.

"По същество законът представлява грубо вмешателство в семействата ни и възмутително посегателство върху естествените ни родителски права над децата, които сме родили, отглеждаме и възпитаваме. С този закон отговорността да се решават и гарантират най-добрите интереси на нашите деца се възлага на държавните органи. Те ще имат право да ни проверяват, да ни оценяват, да ни контролират, да ни налагат решенията си и да ни санкционират при несъгласие или несъдействие от наша страна", пише в петицията на една от групите, към която са се присъединили близо 3000 души.

Именно към този аспект от проектозакона, както и към несъответствието му с редица международни документи за правата на детето, се насова критиката на адвокат Виктор Костов и екипа на "Свобода за всеки – адвокати".

Ежедневно във дискусията се включват и участници от други групи, включително и от известния форум БГмама, като основните критики и въпроси могат да се обобщят в няколко точки:

- Прекалено много права се прехвърлят на държавата, институциите и държавните служители. "В името на "най-добрите интереси на детето" чиновниците ще могат да ни задължават с предписания относно конкретните действия, които трябва да предприемем, за да бъдем добри родители на децата си, и ако не ги изпълним, ще могат да ни глобяват и даже да ни изземват децата и да ги настаняват в приемни семейства, без задължително предварително доказване на вина от наша страна", пише в петицията.

Едновременно с това според родители в закона няма ясни формулировки за страните, които касае. Подобна критика се съдържа и в предложенията на Движението на българските майки и алианса "Усмихни се с мен", които настояват за формулировка за родителска отговорност.

  • Мнението и желанията на децата ще важат наравно, а на практика и по-силно, от нашето мнение и преценка като техни родители. Ако дете над 14 години не е съгласно с решенията и ценности, на които настояваме като родители, то ще има право да се обърне към районния съд лично или чрез дирекция "Социална подкрепа” по настоящия си адрес. Държавните органи ще го консултират и ще защитят правото му. По-малките деца също ще могат да се обръщат към социалните служби с оплаквания от наши решения и да получат от тях консултиране и посредничество.

  • Също така в дискусията в интернет широко се обсъжда задължението на родителите, според проектозакона, да осигурява свободен достъп на децата до информация, за да могат те свободно да формират ценностите и възгледите си. "Това означава, че ние, родителите няма да имаме право да контролираме достъпа им до интернет сайтове, печатни материали, телевизионни програми и др. с вредно и опасно според нас съдържание", пише в петицията. Засяга се и правото на деца да отказват медицинско лечение над 16 годишна възраст, като много родители задават въпроса как едно дете в тази възраст може да прави такъв избор.

  • Също така много родители се противопоставят на задължението да осигуряват присъствие на децата в предучилищна и училищна възраст, без обаче да имат правото на контрол над средата и учебните програми там. Макар и споровете да се съсредоточават върху проблема със задължителното обучение по сексуално и репродуктивно здраве и семейно планиране, което се предвижда да се въведе, набират сила и критики за това, че родители по никакъв начин не могат да избират формата на образование на децата.

Петицията и поканата за протест е адресирана: "До всички, които мислят, че като отговорни и добросъвестни родители ние имаме правото и свободата да отглеждаме и възпитаваме децата си така, както смятаме, че е най-добре за тях."

Едновременно с това и друга група, организирана във Facebook, се обявява в защита на запазването на централизирането управление и финансиране на Ресурсните центрове, в които се провеждат специализираната помощ за интеграция на децата с увреждания. 

Тези родители, близки, а и педагози, които работят с деца със специални образователни потребности, споделят тревогата си от прехвърлянето на Ресурсните центрове от Министерство на образованието към общините, а по-бедните от тях не биха имали средства за това. Промяната е предвидена в проектозакона за предучилищното и училищното образование.

Един от участниците в тази група, задава следните 5 въпроса за бъдещето на децата с увреждания според предложения нов закон:

- Как законът гарантира, че в малките общини ще има интеграция, възпитание и образование на децата със СОП.

- Къде в закона се споменава за ранна превенция (детски градини) при деца със сензорни увреждания, което липсва в България?

- Как областния управител ще "организира разработването на областна стратегия за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците въз основа на анализ на потребностите от подкрепа във всяка община на територията на областта".

- Как учителите в масовите училища ще бъдат подготвени да работят с децата?

- Кой ще обучава и възпитава децата с множество увреждания и къде?

Опасенията са, че много деца със специални образователни потребности, особено тези, които живеят в малките градове и общини, ще бъдат лишени от подкрепата, от която имат нужда за пълноценната си интеграция в обществото.

Водещи

Най-четени