Разплут прием във ВУЗ, и тази година – местата повече от кандидатите 13.05 | 15:41

Държавата ще плаща приоритетно за обучение на педагози и инженери

От Ростислава Иванова

Казват, че доброто висше образование е процес, който графично трябва да може да се изобрази като фуния – трябва всеки да има достъп до входа на системата. Но, ако системата е наистина добра тя би допуснала до края само най-добрите и със сигурност не всеки ще излезе с диплома от ВУЗ-а. Българската система на висшето образование обаче не е такава. Вместо фуния, тя по-скоро прилича на цилиндър. Условията са такива, че за поредна година местата отново са повече от кандидатите

През 2015/2016 г. в държавните университети могат да бъдат приети 58 386 нови студенти, а в частните – 15 812. Сборът на тези две числа значително надвишава броят на зрелостниците например, от които със сигурност не всеки ще се яви на кандидат-студентски изпит - 57 277. Утвърденият прием на докторанти пък е 2143 - за държавните ВУЗ, 110 – за частните ВУЗ и 313 – за научните организации.

Утвърденият брой на студенти и докторанти следва Националната стратегия за образование, чиято цел е да дава широк достъп до висше образование и 36% дипломирани висшисти сред населението на възраст 30-34 години до 2020 г.

През новата учебна година държавните и частни университети, които получават държавна субсидия, ще приемат повече студенти по обществено значими специалности, при които в страната има сериозен недостиг на кадри. Приоритетен тази година ще е приемът на студенти по педагогически науки и информационни науки, машинно инженерство, архитектура, биотехнологии, растителна защита и военно дело.

Междувременно кабинетът реши и да се открият два нови института в рамките на Великотърновския университет "Св. Св. Кирил и Методий". По предложение на Академичния съвет на вуза се откриват Институт по българистика и Институт за перспективни научни изследвания.

Те се създават на базата на съществуващи в момента по-малки научни звена, които се обединяват за извършване на специализирана и интердисциплинарна научноизследователска дейност, фундаментални изследвания, разработване на проекти, стратегии и модели.

Водещи

Най-четени