Синдикатите: БДЖ умишлено бави преговорите 02.12 | 20:38

Целта била за тежкото състояние на железниците да се обвинят стачкуващите

От Андриян Георгиев

Безсрочната ефективна стачка на работниците и служителите от българските железници продължава вече девети ден. 

Продължават и трудните преговори по подписване на колективен трудов договор (КТД) в железниците, като ръководството на БДЖ умишлено бавело преговорите, с цел да прехвърли причините за тежкото състояние на железниците на гърба на стачкуващите, твърдят от обединения стачен комитет на КНСБ и КТ "Подкрепа".

Ала според синдикатите фактите сочели друго – отдавна синдикатите били сигнализирали прокуратурата, че българските железници се ограбват и се водят към умишлен фалит. Доказателство за това била провежданата в момента специализирана операция, ръководена от Върховната касационна прокуратура, Националната следствена служба и Главна дирекция "Борба с организираната престъпност" за разследване на неизгодно сключени договори от НКЖИ с различни фирми, довели до значителни щети в размер на около 50 млн. лв.

Разследвали се също така длъжностни престъпления, присвоявания, неизгодни сделки, пране на пари и данъчни престъпления. Ръководството на НКЖИ се проверявало за обществени поръчки за ремонти и строежи на релсови пътища, сключени в нарушение на Закона за обществените поръчки. Операцията продължавала и в момента, като се извършвали обиски, претърсвания и изземвания на документи, компютърна информация и др. в централата на НКЖИ и в други три офиса.

"Само преди една седмица министър Московски заяви, че твърдо стои зад ръководството на БДЖ и НКЖИ по повод искането на синдикатите те да бъдат отстранени заради некомпетентност и далавери. Днес ние задаваме на министър Московски въпроса: Стои ли зад цитираните действия, разследвани от компетентните органи, и докога ще продължава да държи чадър над ръководството на железниците, което с действията си е водило фирмата към фалит, а сега иска да препише загубите на дружеството на стачниците? В този случай народът с мъдростта си е казал: крадецът вика дръжте крадеца", допълват синдикатите.  

От обединения стачен комитет отбелязват още, че досъдебното производство срещу НКЖИ е образувано през ноември 2011 г., а същото това ръководство е заведе дела срещу 10 от организаторите на стачката в железниците, които дела градския съд прекрати. Синдикатите задават въпроса: "А Вие къде бяхте, г-н премиер, когато доверените Ви хора, начело с министъра на транспорта и неговите протежета, извършваха тези действия? Защото ние знаем – по това време нашите хора бяха на работните си места и изпълняваха трудовите си задължения." 

На фона на днешните събития стачката в БДЖ се разраствала. Особено след като железничарите научили за предложенията на мениджърските екипи за намаление на доходите чрез: намаляване на доплащането за всяка прослужена година от 1% на 0,6%; намаляване на изплащаните суми за пропътуваните километри от 2,7 стотинки на 1 стотинка; намаляване на доплащането на нощен труд от 42% върху часовата ставка на 25% за целия персонал.

Разраствала се и подкрепата към стачката. Гражданското неподчинение на гара Банско от страна на жителите, които вчера застанаха пред влак на жп линията не само от солидарност към стачкуващите, но и в знак на протест от спирането на влакове по тази линия, продължило и днес.

Към гражданското непочинение вече се присъединявали и цели общини и кметове им, като кметът на община Разлог бил помолил синдикатите за помощ и съдействие по повод отменянето на влаковете, които се движат по маршрута Добринище- Септември.

В общините Велинград, Белица, Якоруда, Банско и Добринище била събрана подписка до премиера с искане да се прекратят безобразията и издевателството над хората, живеещи в тези райони, които ще бъдат откъснати от света без жп транспорт.

Продължават и формите на локаут в цялата страна, като се подменят стачкуващи с нестачкуващите им ръководители.

Стачката продължава. И утре от 8:00 до 16:00 ч. влаковете няма да се движат на територията на цялата страна, уверяват от обединения стачен комитет.

Водещи

Най-четени