Скоро: Умните уреди ще се продават и с безплатна софтуерна актуализация 08.02 | 11:34
Около 60% от жалбите на потребителите в КЗП са основателни, казва Константин Райков
Предвижда се търговците да имат задължението при продажбата на т.нар. "умни продукти” от типа на "интелигентни" хладилници, смартфони и телевизори да предоставят в разумен срок и съответния софтуер, за да се постигне съвместимост. Това каза Константин Райков, член на Комисията за защита на потребителите, в рубриката "Чети етикета” по bTV по повод предстоящите промени в Директива за продажбата на стоки.
При дефект на стока потребителят ще може да избира между ремонт и замяна без условие. Към момента съществуват ограничения по отношение на начините, по които може да бъде решена такава рекламация. "В процеса на утвърждаване и одобряване на директивата обаче ще се чуе евентуално думата и на неправителствените потребителски организации, както и на самия бизнес”, посочи Райков. "Тъй като става въпрос за нова стъпка в отношенията между потребители и търговци, предполагам, че е възможно да се допускат някакви други ограничения, но може би ще бъдат много малки”, добави той.
Константин Райков посочи, че към настоящия момент при предявяване на рекламация в първите шест месеца се счита, че дефектът е бил производствен. В този период потребителят не трябва да доказва, че проявилото се несъответствие е съществувало към момента на покупката. Промяната предвижда този срок да се увеличи на една или две години. Основен акцент в промените е новите правила да обхванат, както конвенционалната търговия, така и онлайн магазините. "Това за България няма да е нещо ново. Съгласно нашия закон разделът за рекламациите се прилага и за онлайн търговията”, уточни Райков.
Постигнатото споразумение за промените трябва да бъде потвърдено от посланиците на държавите-членки, сред което одобрено от Комисията по вътрешен пазар и защита на потребителите към Европейския парламент и от Съвета на министрите на Европейския съюз. "Продажбата на дребно е процес, така че по-ранното представяне на тази директива ще подготви търговците да договарят със своите доставчици точно такива условия, каквито те ще трябва да изпълняват”, коментира Константин Райков.
При около 60% от жалбите в Комисията за защита на потребителите по повод дефектни стоки се оказва, че хората имат основателни претенции и контролният орган успява да окаже съдействие за разрешаването на казусите. В останалите случаи потребителите или не разполагат с документите за покупката, или не са се обърнали преди това към търговеца за изясняване на спора, както се изисква по закон.
Водещи
-
Решиха: Без реклама на хазарт в медиите
Това решиха депутатите на второ четене с промени в Закона са хазарта
30.04 | 16:10
-
Парламентът с извънредно заседание днес
В дневния ред на депутатите са залегнали четири точки. Първа точка е второ гласуване на...
30.04 | 14:50
-
Бюджетната комисия почти единодушно пусна на второ четене забраната на хазарт в медиите
Кои са другите ограничения
30.04 | 14:05
Най-четени
-
С кого от тримата ергени би спала Виктория?
С Вики играхме на популярната игра "Fuck, Marry, Kill като тя трябваше да направи своя избор...
30.04 | 10:15
-
Лидерът на "Има такъв народ" Слави Трифонов губи дело за 100 000 лв.
Политическата кариера на Василев започна в ИТН, като той беше и министър на спорта.
30.04 | 11:30
-
За какво да внимаваме при агнешкото и яйцата
Месото, след направена проверка и уточняване, че има нарушение, се бракува и се изпраща за...
30.04 | 10:30
-
Николай Василев: Ако не се вземат мерки, след 100 години България изчезва
Към 31 декември 2023 г. населението на страната ни е 6 445 481 души, което е 2229 души...
30.04 | 12:00