Ултиматум: Гръцки компенсации за блокадата или затворени граници от 15 юни до 15 август 22.02 | 12:52

Българските превозвачи заплашиха да съсипят туризма на съседите, както техните фермери съсипаха бизнеса ни

От iNews.bg

Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) обяви официално, че от 15 юни до 15 юли ще наложи блокада на българо-гръцката граница, каквато направиха протестиращите гръцки фермери, ако до догава Гърция не компенсира огромните загуби на фирмите ни. Ако гръцката държава не възстанови щетите до лятото, точно в разгара на туристическия сезон, нашите тирове ще затворят всички гранични пунктове по 20 часа на ден и ще пропускат превозни средства само през останалите 4 часа. Това заяви за Фокус председателят на БАСАТ Миролюб Столарски.

Той коментира кризисната ситуация на българо-гръцката граница и решението на българските превозвачи и шофьори на тирове да вдигнат контраблокадата от българска страна заради бедстващите от седмица автомобили.

Столарски отправи предупреждение към всички българи да си направят добре сметката къде ще ходят на почивка, за да не им се наложи да бедстват с дни по затворените граници.

"Да си правят сметка хората къде ще ходят на почивка. Това ще е реакцията, ако нямаме компенсаторно връщане на пари и на загубите, които са от страна на фермерите. Вероятно тогава ще разберат и гръцките хотелиери, бизнесмени и всички останали, свързани с туризма, че и ние имаме лостове, по които да ги накараме да имат загуби", заяви шефът на асоциацията на превозвачите.

"Ние не сме виновни, че те са си избрали този премиер (Алексис Ципрас – бел.ред.). Когато имаме проблем у нас, ние не затваряме границата, а отиваме пред институциите и си посочваме исканията. Ако трябва - стачкуваме в София. Не го правим на границата”, подчерта Столарски.

До момента около 80 наши фирми са подготвили документи за загубите си, но се очакват и още, уочни той.
"Гръцкото правителство допусна фермерите да си правят каквото искат на границата, а даже използваше гръцките полицаи да защитават интересите им. Нашето правителство направи всичко, което беше възможно по всякакъв дипломатически подход. След като стана този проблем, се активизираха и областни управители, и местни кметове да помагат на хората. Раздаваха се вода и сандвичи. Никой от гръцкото правителство не се заинтересова за шофьорите от 30-километровата опашка от тирове”, коментира Столарски.

И обобщи: "Това показва разликата в отношението на двете правителства към хората."

Междувременно след прекратяване на контраблокадата от българска страна обстановката на границата с Гърция се нормализира, отчете той. Колоната от тежкотоварни автомобили от нашата страна на ГКПП "Кулата-Промахон” е намаляла на 3-километра.

"Колоната е само от тежкотоварни автомобили, леките преминават безпроблемно. Смятаме, че до края на деня опашката от превозни средства ще се изчисти”, увери той.

"Като направихме контраблокадата, се интересувахме от здравето на хората, както и на нуждите на чакащите. Подсигурявахме вода не само на българските превозвачи, а и на всички”, изтъкна шефът на съюза. В същото време от гръцката страна не са се интересували какво се случва с хората на границата, които чакат.

Според него в момента няма напрежение между двете страни на границата. "Никой от нас не обвинява гърците. Обвиняваме гръцките фермери, на които им стана навик всяка година да блокират границата. Когато нямат работа на полето, си правят дълъг уикенд на границата и се подиграват с нашите превозвачи”, подчерта Столарски.

По отношение на призива на министъра на транспорта Ивайло Московски за падане на контраблокадата, той уточни, че е продиктувана от това, че имало бедстващи хора, а двама чуждестранни шофьори са били откарани с линейка до български болници. Имало е украински шофьори, които не са били подготвени за такава блокада.

 

"Министърът ни помоли да постъпим човешки и да отворим границите, за да могат тези хора да се приберат. Ние сме преди всичко хора, а след това превозвачи. Оттук нататък държавата ще помогне с всякакви средства, за да си търсим правата – в гръцки, български и европейски институции”, заключи председателят на БАСАТ.

Водещи

Най-четени