Цифровизацията не постигна целите си, констатира КЗК 01.04 | 18:42

Според юристите й избраният модел не е стимулирал конкуренцията и е предоставил на зрителите беден телевизионен пакет

От Ростислава Иванова

Преминаването от аналогова към цифрова телевизия не отговори на очакванията на потребителите и бизнеса. Напротив - избраният модел на цифровизация в България доведе до отлив на пазарен интерес към цифровото телевизионно и радиоразпръскване. Не е налице и достатъчно телевизионно съдържание, което да се разпространява чрез мултиплексите.

Това е официалното становище на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), разпространено днес до медиите. Юристите й считат, че изобщо не се е състояло очакваното засилване на междуплатформената конкуренция между медиите в резултат на цифровизацията. Не са навлезли и нови участници на този пазар въпреки увеличения капацитет за пренос и излъчване на радио и телевизионно съдържание.

Заключението на КЗК е, че не е постигната в очакваната степен основната цел на процеса, а именно - ефективно и ефикасно използване на радиочестотния спектър, осигуряване на по-добро качество и програмно разнообразие в полза на потребителите.

От КЗК предлагат на компетентните държавни органи и на тези, разполагащи със законодателна инициатива, да преценят дали са нужни облекчения с оглед повишаване конкурентоспособността на операторите на мултиплекси по отношение на задължението на операторите да резервират капацитет за разпространение на търговски програми със статут на "must carry".

Нужно е да се преразгледа  и дали при техническа възможност не би била подходяща мярката да им се позволи да излъчват и кодирани програми (при липса на достатъчно лицензирани за разпространение през мултиплекси програми и/или при нежелание за разпространение на програмите със статут "must carry" през мултиплекси от страна на телевизионните оператори).

 

КЗК счита, че е необходимо да бъдат предвидени ясни критерии и механизми за определяне на програмите, които подлежат на задължително разпространение според Закона за радиото и телевизията.

Най-четени