През април миналата година цените на клиничните пътеки се увеличиха средно с 25 %, а от септември – с още 8 %, така че практически има с над 30 % увеличение на цените им в сравнение с първата половина на миналата година, припомни д-р Маджаров. Това увеличение обаче успя да покрие само дефицитите, натрупани през годините. За да се усети истински финансов резултат, поне две-три години повишението на цените на пътеките трябва да е по-високо от инфлацията. През този объркан период – до края на август тази година, се оказа, че всяко тримесечие Здравната каса е изплащала по 40 млн. лв. надлимитна дейност на болниците и така стана невъзможно да се говори за нови цени. Повишените цените в болничната помощ ще бъдат изчислени и предвидени с бюджетната процедура за 2024 г. За тази година не се предвиждат нови цени на клиничните пътеки.
Шестмесечен гратисен период за болниците
Шестмесечен гратисен период ще бъде даден на болниците, за да могат да достигнат нивата на началните заплати, заложени в Колективния трудов договор (КТД) в отрасъл "Здравеопазване". Кам момента не се предвижда санкция за лечебното заведение, което не успее да достигне тези заплати, посочи д-р Маджаров. По думите му в този период Министерството на здравеопазването трябва да види какви са потребностите, кои болници могат да достигнат тези заплати и кои трябва да бъдат подпомогнати чрез бюджетен механизъм. Този механизъм е предвиден за осигуряването на заплатите в стратегически болници. Едва тогава трябва да се предвиди вариант, в който да стане задължително достигането на началните заплати, указани в КТД. По думите му не трябва да се стига до закриване на болници заради невъзможността им да достигнат началните заплати. Областните болници са стратегически, добави той. Притеснява ме, че около 150 болници в продължение на една година не могат да достигнат определените им месечни бюджети, което означава, че нямат достатъчно работа, каза още д-р Маджаров.
Преструктуриране на болници
Държавата трябва да направи преоценка кои болници са стратегически и кои трябва да се подпомагат. За общинските болници трябва да се прецени дали биха се преструктурирали като част от областна болница или биха продължили да работят по същия начин. Не може да се продължава както досега - управлението, ремонтите и собствеността на базата да са в ръцете на Общината, а когато става въпрос за оцеляване, да се обръщат към държавата, допълни той. След като общините не могат да се справят, би било редно да потърсят начин да преструктурират лечебното заведение или да го предоставят на държавата, за да може да се направи така, че да бъда част от по-голямо лечебно заведение, предложи д-р Маджаров.
В преговорите с НЗОК ние, БЛС договаряме рамка, а не индивидуални проблеми на отделни болници. Публичността при преговорите между БЛС и НЗОК е много по-голяма отколкото би била, ако с НЗОК преговарят отделни болници, допълни д-р Маджаров. По думите му през годините е станало ясно, че при еднакво договорени условия за болници с идентични дейности, една се развива добре, а друга – не.
Управлението на държавни болници
Управителите на някои държавни болници са като микрофеодали, каза д-р Маджаров. Много неща в здравеопазването, като например помощните средства и медицинските изделия да "отидат" в Здравната каса, управлението на болниците да бъде по Закона за публичните предприятия и др., са измислени на едно и също място и рано или късно ще стане ясно кое е то, допълни той. Свидетели сме на това, че управителите на държавни лечебни заведения са едни микрофеодали, добави д-р Маджаров. По думите му министърът на здравеопазването, който е принципал на държавните болници, реално няма власт върху управителите им. Вероятно в договорите им за управление не са ясно разграничени задълженията им и доколко им е позволено да работят друго. Проблемът, според д-р Маджаров е, че има умишлено допуснат дефицит в нормативната уредба, така че министърът да не може да оказва истинско влияние върху директорите. Сбъркана ситуация е министърът да не може да направи нищо, въпреки че вижда, че има нередности. По думите му би трябвало, след като министърът носи отговорността, да има право да се разпорежда с директорите и всички те да са пряко отговорни към него. В отговор на въпрос дали да има мандатност на директорите на държавните болници, д-р Маджаров каза, че мандатността е административна мярка, която показва слабостта ни да приложим останалите закони.
Остойностяването на лекарския труд
Имаме предложение как да се остойностява лекарският труд, като анализът е направен от икономисти, припомни д-р Маджаров. По думите му трябва да се гарантира някакъв праг, от който нагоре да се диференцират възнагражденията. Сега няма правила, допълни той. В новия НРД е записано, че маржът в заплатите на работещите в болниците ще бъде едно към 10, но трябва да се приложи методология, гарантираща, че лекарите ще взимат добри пари според своята квалификация, според стажа си и продължаващото обучение. Лекарите трябва да имат стимули да се развиват и това да бъде гарантирано, допълни той.
Заплатите на спешна помощ
Пътят е правилен, каза д-р Маджаров в отговор на въпрос дали трябваше така да се разпределят допълнително отпуснатите 30 млн. лв, от които с 22 % се повишиха заплатите на работещите в центровете за спешна помощ. Повишавайки заплатите на тези колеги, се покачва нивото и цената на труда на лекарите и медицинските сестри в България. Спешната помощ трябва да е добре финансирана, добави той.