Нено Димов: Тежки санкции от ЕС от 1 януари, ако не закрием 100 сметища 13.05 | 12:25

Проблем е е забавянето на новата система за отпадъците, която да замени старите депа, каза екоминистърът

От iNews.bg

До края на годината България трябва да закрие над сто депа за отпадъци, в противен случай ЕС ще наложи сериозни санкции на страната ни. За този период обаче има риск да не бъде завършена новата пречиствателна система. Това заяви по Дарик министърът на околната среда и водите Нено Димов.
 
"Проблемните депа са 32. Като цяло те са над сто, но мисля, че при останалите няма да има съществен проблем със закриването. Проблемът произлиза от това, че няма да бъде завършена новата система за събиране на отпадъците. И когато нямате нова, а старата трябва да бъде затворена, става проблем", каза Димов.

Къде ще отиде боклукът от закритите депа?
 
На въпрос къде ще се събират отпадъците в такъв случай, министърът отговори, че този проблем ще бъде обсъден на предстоящата му среща с кметове.

"Тук имаме проблеми от няколко естества. Знаете, че обществените поръчки в България много се обжалват. На места кметовете не успяват навреме да си свършат процедурите по преотреждане на терени, устройствени планове и прочие, което забавя изграждането на съвременните депа. Ще се търси вариант, в който ние да можем да затворим депата и да се търсят други места, на които да се депонират отпадъците, може би в съседни общини", каза екоминистърт.

 
Екоминистърът е категоричен, че трябва да се направи всичко възможно тези депа да се закрият, защото страната ни вече е осъдена и ако не ги закрие, ще се наложи да плаща евросанкции.

Все по-малко замърсяваме въздуха?

По отношение на замърсяването на въздуха, екоминистърът отбеляза, че към момента завишените прахови частици са в пъти по-малко, отколкото в годините на тежка промишленост при комунизма у нас.

"Представете си само голямата тежка промишленост, която имаше по времето на комунизма, с липсата на пречиствателни съоръжения какво бълваше във въздуха. Естествено, това вече го няма. Това е първият критерий, който на пръв поглед може да се види", коментира министърът.

Димов посочи и че автомобилите също вече са много по-екологични. Газификацията също се разширява, което влияе за подобряване качеството на въздуха.  

Метрото в столицата също допринасяло за подобряване качеството на въздуха. Министърът открои и идеята за безплатен градски транспорт в столицата в дните, в които се очаква повишено ниво на замърсяване на въздуха. Това означава система за ранно предупреждение, тоест за очакване на комбинация от метеорологични условия, които са предпоставка за това, обясни той.

 Министерството на околната среда и водите (МОСВ) през Оперативна програма "Околна среда" подпомага финансово общините да развият тези системи. МОСВ ги подпомага финансово методологически, но те трябва да развият собствените системи, защото една е ситуацията в София, друга в Плевен или Ловеч, каза още новият екоминистър.  

Водещи

Най-четени