Потребителските жалби – все по-основателни, виновните търговци – по-често глобявани 17.04 | 10:40
При около 2/3 от случаите има нарушени права, респективно и санкции, казва Маргаритов
Потребителската култура на българина еволюира. Хората стават по-активни и са склонни да реагират тогава, когато усетят, че има някакъв проблем. Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в предаването "Коментарът" по Телевизия Шумен.
Запазва се тенденцията за ръст на жалбите в КЗП. Годишно над 20 000 граждани търсят съдействието на контролния орган или консултация по различни въпроси, което е с 10-15% повече в сравнение с преди 4-5 години. В около 2/3 от случаите жалбите са основателни и се стига до санкциониране на търговеца.
Председателят на КЗП подчерта, че при възникването на проблем с покупка е важно потребителите да бъдат активни по две основни причини. "Реакцията навреме може да им спести разходи, но и да подейства възпитаващо на останалите в този процес – не само на търговците, но и на институциите. Защото институциите също стават по-отговорни и по-анагажирани, когато установят, че хората имат активна гражданска позиция", каза той.
Маргаритов напомни, че при спорове с онлайн търговци от Европейския съюз, безплатна помощ оказва функциониращият към КЗП Европейски потребителски център. "Когато става въпрос за трансгранични проблеми, които не са на територията на ЕС, би могло да е по-трудно. Но вече и в рамките на ООН се появяват все повече привизи и то съвсем конкретни за обмен на данни между националните органи за контрол на пазара, което би позволило във всяка една държава – независимо дали е членка на ЕС, ООН и т.н., да бъдат предприети действия спрямо търговец, който е предизвикал проблем с потребител от друга държава", посочи председателят на КЗП. Той изказа предположение, че предстои задълбочаване на сътрудничеството между националните органи, което ще позволи всеки от тях да работи и по решаването на трансгранични потребителски проблеми.
Потребителите е полезно да бъдат информирани, както за своите права, така и за условията преди всяка покупка, но също и за начините, по които могат да се решат възникнали спорове. Например, помирителните комисии. "Ние апелираме да не се търси винаги съда – губи се време, в един момент наистина има решение, но то е в полза на една от страните, другата ще остане недоволна. При доброволното решаване на потребителски спорове чрез помирителни комисии се търси начин да се постигне споразумение, което да удовлетворява и двете страни. Разбира се, всеки би направил малък компромис в името на това да бъде доволен от крайното решение", добави Маргаритов.
Има случаи, в които обаче намесата на съда е наложителна – както при спорове между потребители и търговци, така и в случаите, в които търговци обжалват издадени от контролния орган актове за нарушения или наказателни постановления за санкции. "В над 50% от случаите съдът потвърждава това, което ние сме приели за вярно", отбелза Маргаритов. Той даде за пример с калкулирани от телекомуникационните оператори непоискани услуги в сметките, липсващи наличности от промоционални стоки в търговската мрежа и др. "Ние не се притесняваме от това, че има обжалване. По-скоро във времето има известно отлагане на крайните решения, но пък най-важното в случая е правилното решение – това, което е в полза на потребителите.
Водещи
-
Петков след катастрофата: Охраната от НСО е заради директна заплаха за живота ми
Аз видях как си отиде един човешки живот и колко сме крехки всички, и знам, че трябва да сме...
18.05 | 17:40
-
Алекс Гърдева насмете и Ергена Алек, и майка му
Алек опозори "Ергенът", майка му го кастрира!
18.05 | 17:20
-
Мика Зайкова за еврото у нас: Най-рано 2026 година, най-реално 2027
Не инфлацията, а дефицитът ще бъде причината, за да не ни приемат в Еврозоната, смята тя
18.05 | 17:00
-
Пак без книжка! Лоренцо обаче не се предава- лети с бясна скорост на картинг!
Въпреки наложените му санкции от КАТ уличният джигит продължи да се хвали с нарушенията си на...
18.05 | 16:40
Най-четени
-
Пътнически и товарен влак се сблъскаха в Белград, 13 пострадаха
Четирима от тях са в тежко състояние
18.05 | 09:15
-
Мика Зайкова за еврото у нас: Най-рано 2026 година, най-реално 2027
Не инфлацията, а дефицитът ще бъде причината, за да не ни приемат в Еврозоната, смята тя
18.05 | 17:00
-
Радев: Неприемливо е продължаването на войната в Украйна
Според държавния глава извършеното тази седмица покушение срещу словашкия премиер Роберт Фицо...
18.05 | 14:00