Варненски студенти ще се състезават с електромобил в Холандия 03.02 | 10:59

Прототипът е разработка изцяло на студентите

От Ивайло Ачев

Свой прототип на електромобил ще представят възпитаници на Техническия университет във Варна на еко маратон в Холандия.

Събитието се организира от Royal Dutch Shell и ще се проведе от 17 до 20 май в Ротердам. В състезанието тази година ще се включат повече от 3 000 студенти и ученици от цяла Европа. Конструираните от тях автомобили трябва да изминават максимално разстояние с минимално количество гориво.

Българските младежи ще участват с два автомобила, изцяло техни разработки. Едната кола се движи на бензин, другата е електромобил, разказа пред БТА ръководителят на екипа доц. Ангел Димитров, който е декан на машинно-технологичния факултет в университета. 

До момента варненските студенти вече са участвали в еко маратона три пъти и имат спечелени две трети места в състезанието за прототипи. Колите, с които са участвали, са били на газ.

За предстоящото участие ще бъде изцяло обновен единият от старите автомобили на младежите - този, който ще се движи на бензин. Всъщност почти всичко по колата, която е с три колела, е ново - ходовата част, шасито, само части от дизайна ще бъдат запазени. Возилото трябва да тежи максимум 150 килограма заедно с шофьора, посочи Димитров. Това означава, че зад волана ще седне човек, който тежи поне 50 килограма. По-малко не може, тъй като организаторите не позволяват.

Изискването за електромобила, който ще се представи в състезанието за градски коли, ще бъде да развива минимум 30 километра в час. Колата ще бъде с четири колела, с дължина 2,80 метра, широчина 1,10 метра и ще тежи максимум 250 килограма с шофьора. Височината на електровозилото ще е 1,10 метра, което значи, че шофьорът ще е почти в легнало положение на около 40 сантиметра от земята. Тъй като е градски автомобил, той трябва да е снабден с всичко - фарове, мигачи и т.н., обяснява Димитров.

В разработването на колите се включват студенти от втори до пети курс. Екипите са между 15 и 30 души, сред които винаги е имало и дами.

Тази година участието ни ще е посветено на 50-годишния юбилей на университета, разказа Димитров. По думите му студентите ще се представят и в двете групи на маратона. Като прототип ще представят кола, която се движи на бензин. В групата на градските автомобили варненци ще се състезават с електромобила си.

Според доц. Димитров обаче перспективата електромобилите да заменят сегашните коли в истинския живот е все още под серигозен въпрос. Основният проблем е, че батериите им са много скъпи - между 8 хил. и 20 хил. евро. Срокът на годност е 10 години т.е. няма как да се продават електромобили втора ръка. Зареждането също може да е проблем - бързото зареждане (15-20 минути) ще значи много напрежение - 150-200 ампера. Сегашната ел. мрежа няма да издържи и трябва да се прави нова.

Заместването на традиционните горива с вода или други течности Димитров определя като "фантазии". Според него е проблем и използването на биогорива. За да се работи само на биогорива и да се задоволят всички потребности, Земята трябва да я направим на три-четири етажа, да се сеят само подходящите култури, а ние да ядем камъни, смее се инженерът. Като допълнителен проблем посочва и доста спорното влияние на тези горива върху състоянието на двигателя. Според мен най-перспективни са биогазовете, казва Димитров. По думите му източници на такива могат да бъдат градските сметища или заводите за преработка на битови отпадъци. Метанът може да се ползва спокойно, стига да се намерят инвеститори, за да изградят необходимите съоръжения за добиването му, обобщава специалистът

Водещи

Най-четени