Смъртта на една планета 23.09 | 15:28

Астрономи откриха доказателства за случил се в миналото космически „Армагедон“, който вероятно очаква и нас

От Георги Георгиев

Международен екип от астрономи е открил доказателства, че планета е била е била унищожена от своята умираща звезда. Учените установили, че поне една планета е била погълната от звездата си при превръщането ѝ в червен гигант в края на жизнения ѝ цикъл.

Това вероятно е съдбата, която един ден очаква и нашето Слънце и респективно Земята, смятат учените. Щом родната ни звезда изгори водородното си гориво след около 5 милиарда години, тя ще се превърне в червен гигант, който ще погълне поне част от близките планети, ще изпари земните океани, ще издуха атмосферата в космоса и ще остави планетата напълно безжизнена.

Учените от Полша, Испания и САЩ са направили откритието си с помощта на телескопа Hobby-Eberly. С него те изучили стара звезда – червения гигант BD+48 740 и планетите около нея. Резултатите показали странен химически състав на звездата и наличието на гигантска планета, която обикаляла около нея в странна орбита.

Спектроскопските анализи показали, че въпросната звездата съдържа големи количества от изключително редкия елемент литий, който почти не се среща във Вселената. Едно от вероятните обяснения за наличието му е че, докато е растяла и се е превръщала в червен гигант, BD+48 740 е погълнала обикаляща около нея планета.

Сблъсъкът между планетата и звездата е предизвикал ядрените реакции, които довели до образуването големите количества литий.

Сред уликите, подсказващи космическото "убийство", е и необичайната елиптична орбита на гигантската планета, която сега обикаля около BD+48 740. Според астрономите планетните катаклизми при разрастването на звездата са довели до промените в траекторията на небесното тяло, които трудно биха могли да се обяснят по друг начин.