Всеки седми mail в службата – клюкарски 07.06 | 13:21

В 15% от служебната кореспонденция се обсъжда някой колега, сочи проучване

От Диана Цветкова

Проучване на стотици хиляди email-и, писани от служители на фалиралата американска компания "Енрон", стигна до любопитни изводи за клюкарстването на работното място.

Учените изследвали освен средния брой електронни писма, изпращани дневно от служителите, и тяхното съдържание. Оказало се, че близо 15% от тях (всеки седми email) са написани, за да се обсъдят други колеги, съобщава The Telegraph.

Експертите от технологичния институт в Джорджия установили, че нивото на клюкарските email-и е постоянна величина в компанията, като нископлатените служители по-често разпространявали сплетни.

Отделно, злонамерените клюки били три пъти повече от обсъждането на личния живот на колегите без негативни нотки.

"Когато кажете "клюка", повечето хора моментално възприемат това лошо. Всъщност, те са много важна форма на комуникация. Най-общо, клюкарстването е как разбираме какво знаем за другите хора и по време на изследването го разглеждахме в смисъл на споделяне на информация", обяснява проф. Ерик Гилбърт.

"Дори малки късчета информация, например: "Ерик каза, че ще закъснее за срещата", имат значение. Само едно-две такива съобщения са достатъчни, за да останете с впечатлението, че Ерик винаги закъснява", коментира ученият.

По думите му моделът на комуникацията в "Енрон" не се различава от модела в другите корпорации.

"Голяма част от email-ите, които изследвахме бяха писани от редови служители, а директорите – само мъничка част от всички назначени, са тези които започнаха и направляваха пътя на компанията надолу. Обикновеният работник не е имал идея какво става", разказва професорът.

Той все пак признава, че нивото на "работните" клюки, разпространявани по електронната поща, е било по-високо, отколкото е очаквал и е бил изненадан да установи, че на сплетни се отделят цели 15% от електронните писма.

Водещи

Най-четени