Защо напушването причинява вълчи глад 10.02 | 14:31

Възможно научно обяснение за апетитовъзбуждащия ефект на марихуаната

От Кирил Русев

Един от най-популярните ефекти на марихуаната е обостреното чувство за глад, което често може да премине в неконтролируемо преяждане с каквото ти попадне пред очите. Въпреки това науката и до този момент не може да се изкаже със сигурност по въпроса на какво се дължи този феномен.

Засега най-достоверната хипотеза произтича от едно ново изследване с мишки, което открива, че основното психоактивно вещество в канабиса - THC (тетрахидроканабинол), подобрява обонянието и вкуса.

Принципно предназначението на марихуаната не е да доставя удоволствие на консумиращите я, а точно обратното - химикалите в нея по-скоро имат за цел да ги дезориентират и по този начин да ги откажат от бъдещи набези.

THC активира естествената ни ендоканабиноидна система, която има роля във формирането на емоциите, спомените, болката и апетита. Стандартно тази система се възбужда от произвежданите от мозъка канабиноиди*, но THC имитира тяхната активност и може да манипулира въпросните фактори с много по-мощен ефект.

Въпросното изследване установява, че подложени на действието на THC, мишките проявяват много по-изострено обоняние и неутолим апетит. Разбира се, гризачите не са напълно идентични с хората, но е много вероятно това откритие да е едно от големите парчета в пъзела, който свързва THC и глада.

Резултатите от него означават, че начинът, по който тетрахидроканабиолът стимулира нервната система, е напълно идентичен с реакцията на тялото ни при продължително въздържание от храна - чувство на замаяност, обострено обоняние и в крайна сметка - силен апетит. По-ранни експерименти откриват, че THC  тимулира секрецията на хормона грелин, който също има апетитовъзбуждащ ефект.

С други думи, по всичко личи, че марихуаната ни прави лакоми, заблуждавайки мозъците ни, че умираме от глад, без реално да е така.

* Същите имат вина и за маратонското опиянение, което се получава след продължително аеробно натоварване

Най-четени