Откриха планета вампир в съзвездие Андромеда 26.06 | 18:16

Гигантът "изсмуква" газовете на умираща звезда

От Антония Михайлова

Съседството между умираща звезда и планета гигант води до изключително необичайни последствия – на последните стадии от живота на светилото нейната спътница започва да "изсмуква" газовете ѝ, като по този начин подмладява себе си и ускорява превръщането на звездата в бяло джудже, твърдят астрономи в статия, публикувана в Astrophysical Journal Letters.

"Когато планетите са още млади, те сияят с топлина, натрупала се в недрата им по време на тяхното формиране. Но когато остареят, постепенно се охлаждат и след известно време е  невъзможно да бъдат видени в инфрачервения диапазон. Планетите "вампири" са се научили да си връщат младостта и отново да стават видими", разказва Майкъл Джура (Michael Jura) от Калифорнийския университет в Лос Анджелис.

Планетолозите отдавна подозирали съществуването на подобни екзопланети "вампири", които съществуват около престарели червени гиганти, чиито външни обвивки постепенно се изхвърлят в Космоса в последните мигове от живота на умиращите звезди.

Тези потоци горещ газ, както показали симулациите, се улавят от приличането на планетите, попадат на тяхната повърхност и нагряват недрата на "вампирите", карайки ги да светят в инфрачервения диапазон. Този процес принципно е способен да подмлади достатъчно голям газов гигант с 1-2 милиарда години.

Екипът на Джура, като използвал мощността на орбиталния телескоп "Спицър", за първи път открил потенциален пример за такава планета "вампир", наблюдавайки редица престарели звезди в съзвездие Андромеда. Вниманието им било привлечено от сравнително младото бяло джудже PG 0010+280, открито през 2006 г. от един от авторите на статията.

Въпросното светило било необикновено с това, че в излъчването му присъствала достатъчно забележим инфрачервен компонент. Той обикновено отсъства при подобни звезди, освен изключително рядката разновидност на подобни звезди – белите джуджета "планетояди", които изяждат останките на заобикалящите ги планети и астероиди.

Следите от подобни "трапези" се съхраняват в спектъра на бялото джудже във вид на линия силиций, кислород, въглерод и други елементи, които никога не се срещат на повърхността на мъртвите светила.

Както показал анализът на спектъра на PG 0010+280, въпросното бяло джудже не се явява "планетояд", а нещо друго. В резултат на това останали два варианта – около PG 0010+280 или се върти кафяво джудже, или голяма планета "вампир".

Засега проверката на двете хипотези е невъзможна поради липсата на достатъчно "зорки" телескопи, но Джура и колегите му се надяват, че новите орбитални обсерватории от типа на "Джеймс Уеб" ще им помогнат да потвърдят откритието на първата планета "вампир", пояснява РИА Новости.