Борис Джонсън против митническият договор след Брекзит 08.05 | 16:10

Да събираме мита от името на ЕС на нашите граници е налудничава идея, казва той

От iNews.bg

Британският външен министър Борис Джонсън отхвърли като "налудничаво" правителствено предложение за митническо уреждане с ЕС след Брекзит, изваждайки наяве за пореден път разделението по въпроса в правителството. Джонсън, откровен поддръжник на оттеглянето на Великобритания от Евросъюза, заяви, че планът, подкрепен от премиера Тереза Май, няма да изпълни много от обещанията на Брекзит, предаде БГНЕС.

"Ако имате новото митническо партньорство, имате налудничава система, чрез която да събирате митата от името на ЕС на границата на Обединеното кралство", каза той пред в "Дейли Мейл". И добави: "Ако ЕС реши да наложи наказателни мита за нещо, което Великобритания иска да достави евтино, няма какво да направите".

Позовавайки се на обещанията на кампанията за Брекзит, Джонсън каза още: "Това не връща обратно контрола върху вашата търговска политика, не връща контрола на вашите закони, не връща контрола по вашите граници. В действителност това не ви връща контрола върху вашите пари, защото митата ще бъдат плащани директно на Брюксел".

Лондон извади два варианта за облекчаване трансграничната търговия с ЕС, а в същото време Брюксел настоява за окончателно решение, тъй като излизането на Великобритания от блока през март все повече наближава. Предпочитаният от Тереза Мей вариант за митническо партньорство е бил отхвърлен на заседание на кабинета миналата седмица. Планът, който "Даунинг стрийт" 10 приема, е Лондон да събира митата на ЕС върху стоки, които се отправят към блока, но ще облага насочените към Великобритания, не е тестван.

Вторият вариант на т.нар. "максимално улеснение", предполага използването на технологии за свеждане до минимум на митническите проверки, но най-вероятно няма да ги съкрати толкова, колкото при първото предложение. Министърът на икономиката Грег Кларк повдигна в неделя въпроса за предпочитания от премиера вариант, подчертавайки значението на намаляването на "търканията" за фирмите, зависими от сложните, трансгранични вериги за доставки.

Водещи