ЕК се скара яко на страните членки – гражданите им не знаели нищо за тел. 112 12.02 | 12:37

Държавите не работели и за усъвършенстване на системата

От Христина Рафаилова

Европейската комисия нападна страните членки, че държат дезинформирани гражданите си за спешния телефон 112.

Комисар Нели Крус, която отговаря за цифровите технологии, заяви, че европейците не разполагат с базова информация за това как и при какви обстоятелства могат да потърсят помощ на 112. Представителят на ЕК обвини централната власт в държавите, че "се дърпа" да проведе кампании за телефонната линия, за да образова гражданите си. 

Цифрите подкрепят твърденията на Крус, като според тях едва 41% от гражданите ЕС знаят, че обаждането на 112 е безплатно. 

Според еврокомисаря страните членки не полагали и усилия да подобрят работата на системата. Тя изпратила на ресорните министри писмо, в което настоява да предоставят информация за националните планове на страните си за по-широкото и ефективно използване на системата 112. 

"ЕС направи достъпа до тази услуга възможен, а сега страните трябва да поемат своята отговорност", коментира еврокомисарят. 

Самата Крус обаче беше подложена на нападки заради липсата на инициативност при усъвършенстването на работата на горещата телефонна линия. 

От Европейската асоциация на спешните номера заявиха, че въпреки всички усилия на ЕК, ЕП и на самата Крус се прави много малко за по-доброто функциониране на системата, както и за информираността на гражданите. 

Бившият шеф на литовския 112 Артурас Кедавикиус илюстрира как недостатъчният контрол върху системата от страна ЕС води до трагедии. Той разказа за жена, която починала, след като звъняла на оператор 8 пъти, но никой не успял да установи местоположението ѝ. 

Същевременно комисията за вътрешния пазар на ЕП гласува всички нови коли и ванове да имат задължително системата "eCall", която се свързва автоматично с най-близкия спешен център. Изискването трябва да влезе в сила през октомври 2015 г. 

Водещи

Най-четени