Голямото Peugeot за големи пътешествия (СНИМКИ) 03.07 | 12:57

Третият ред седалки в 5008-цата не са само за деца

От Кристиан Костурков

Едва ли вече остана човек, който да не е наясно, че сегментът на SUV-тата вече куп години е най-динамично развиващият се. Предпоставка за което пък е все по-активното търсене на такъв тип автомобили от страна на клиентите. А в тази връзка и производителите непрекъснато се надпреварват и изкарват нови модели и то в класове, в които досега не са имали свой представител. Така преди две години на бял свят се появи Peugeot 5008. Това обаче не беше второто поколение на вана 5008 от 2013 г., а чисто нов SUV от големите. Французите бяха направили вече такава смела крачка чрез преобразуването на 3008-цата от ван на SUV през 2016 г., крачката се оказа супер успешна, затова и решиха да повторят с 5008-цата. И май отново не сгрешиха, защото моделът се приема добре на пазара и печели своите фенове и купувачи. Засега резултатите далеч не са като на 3008, но там и класът е доста по-търсен, а и колата все пак е с цяла година преднина. Та ето какви впечатления всъщност оставя Peugeot 5008 след 3 дни и много километри по българските пътища с него.

2073961Автомобилът определено е много подходящ за дълъг път и голямо семейство или компания. Много е широк, много е голям, разполага с огромен багажник, а в някои случаи (като тестовата кола) има и трети ред седалки, за да може да поеме още двама пътници. Естествено тогава много място за багаж не остава, но все пак всеки от въпросните 7 души могат да сложат вътре по един сак. Но за по-дълга екскурзия е препоръчително, ако говорим за модификация с три реда седалки, багажникът да се използва по предназначение, а не за превоз на хора.

Ако трябва да говорим в числа, то при тази 7-местна версия минималният обем на багажника е 780 литра. При сгънати и втори ред седалки той нараства до 1940 литра. При 5-местните версии, естествено, имаме повече пространство – съответно 952 и 2150 литра. Тук е мястото да отбележим и че в купето различните ниши и джобове за дребни предмети са с общ обем от впечатляващите 38 литра. В тях е включена и жабката под подлакътника, която е с доста впечатляващи размери, хладилна е, събира спокойно бутилка от 2 литра (даже си има нещо като гнезденце за долната й част), а покрай нея могат да се сложат още поне 4 бутилчици от по половин литър.

2073963Всъщност при Peugeot 5008 шестата и седмата седалка не са само за пестене на ДДС. При някои от автомобилите с трети ред седалки те все още не са достатъчно големи, за да седне в тях възрастен. За този обаче това не е валидно. Е, вярно, че 2-метров човек няма да се събере в никакъв случай, но някой с по-компактни размери ще може да се вози спокойно. Направих опит с момиче с ръст 1.65 м и то се събра спокойно без да му е тясно. Има обаче и една подробност. За целта вторият ред седалки бе изместен максимално напред (да, и тези се местят), за да се отвори място за краката на пътниците на третия ред. Функцията е много добра, тъй като при липсата й най-отзад определено няма как да се вози друго освен дете. При тази конфигурация, естествено, вторият ред седалки вече има по-малко място за коленете. И тогава там без да си опират те в предните облегалки, могат отново да се возят хора с ръст около 1.60-1.70 м или пък такива с по-къси крака. Но пак зависи кой ще се вози най-отзад. Защото вторият ред седалки се местят напред, но имат няколко позиции, така че, при деца на третия ред, може и да не се изтеглят в най-предна позиция и съответно там комфортно да пътуват и по-високи хора от посочените по-горе.

По отношение на втория ред има и още една подробност. Той не е съставен от традиционната пейка, а от три отделни, независими една от друга седалки. Съответно всяка от тях се мести напред-назад самостоятелно. И така възможността за конфигуриране на пътническото пространство в 5008-мицата е доста голяма.

2073956Друга отличителна черта на втория ред седалки е широчината им. Когато говорим за превоз на трима души там, в доста коли трябва да се направят и някои компромиси с комфорта. Тук обаче е достатъчно широко, за да могат да пътуват тези трима възрастни. Единственото, което ще им липсва, е подлакътникът. За сметка на това обаче всеки един, както уточнихме, си има индивидуално кресло. А както във всеки SUV, седалката е разположена по-високо, съответно човек се вози по-комфортно и краката му не се уморяват от прекалено свиване в коленете.

Каквото и да говорим за задни седалки обаче естествено предните са най-добре. Наистина хората, които стоят зад създаването им, доста са се постарали. Много са удобни, широки и не натоварват гърба, а имат и лумбална опора и настройки в няколко посоки, така че човек да си ги нагласи както му е най-добре. След над 770 км зад волана на това Peugeot 5008 мога да кажа, че забележка към тях нямам.

Очаквано, последен модел Peugeot няма как да мине и без станалият вече емблематичен за марката i-Cockpit. В 5008 намираме втората му подобрена генерация. Естествено имаме малкия волан, изнесеното над него арматурно табло, което обаче вече е и дигитално, както и с възможност за различни настройки на интерфейса според желанията на водача. Отново имаме и почти пълна липса на бутони по централната конзола и заменящия ги голям тъчскрийн. Всичко това превръща новият Peugeot 5008 в един изключително удобен и лесен за шофиране автомобил. И то голям. Със сигурност дори и хората, които не са сядали зад волана на кола с i-Cockpit, ще свикнат много бързо с функционалността и удобствата му. Мен лично тази концепция винаги ме е впечатлявала, още от първото си поколение.

2073906По отношение на споменатото вече цифрово арматурно табло, благодарение на възможностите за настройки, шофьорът не само може да избира между различни визии, а и почти изцяло да го "изрисува" според собствените си желания. В различните режими то показва по различен начин скоростта на движение, оборотите на мотора, среден и моментен разход, външна температура, оставащи километри с наличното гориво и т.н. Дисплеят обаче показва и пътя по навигация, като в такъв режим тя може да заеме огромна част от 12.3-инчовия дисплей в таблото.

Иновативният дизайн в Peugeot 5008 не е само вътре в колата. Отвън новият автомобил също е впечатляващ. Макар и използвали идентични решения спрямо по-малкия и вече доказал се на пазара 3008, тук нещата са изпипани така, че хем моделът да е напълно разпознаваем още от пръв поглед като SUV by Peugeot, хем да не може да се сбърка с по-малкия си събрат. И това е така, въпреки изключително сродната визия на фаровете, радиаторната решетка, задните светлини с характерните 3 успоредни линии, които едно време от Peugeot представиха като "следите от лапата на лъва". Въпреки това обаче свързващите ги елементи са създадени така, че силно да отличават 5008 от 3008. И от 2008-цата, която след фейслифта от по-миналата година също придоби по-осезаемо отличителните белези на концепцията SUV by Peugeot.

Като всеки съвременен SUV, новият 5008 трябва да може да отведе собственика си и някъде извън асфалтираните пътища. И инженерите в Peugeot не са пропуснали този факт. За целта са решили да разположат купето на височина 23.6 см от пътя, благодарение на което препятствията по черните пътища няма да създават проблем. Дългото междуосие пък е дало възможност за преден ъгъл за катерене от 19 градуса, а заден – от цели 28. По този начин с Peugeot 5008 ще можем да си позволим и по-екстремни терени. Е, предвид факта, че тук си говорим за SUV, а не за истински офроуд джип, по-тежките терени няма да са по силите му. Но и едва ли някой би си го купил, за да ходи по такива.

2073902Голямата липса при 5008 е задвижването на 4-те колела. При цялата гама SUV на Peugeot никой не предлага 4х4. Французите обясняват, че това е умишлено направено, тъй като огромна част от купувачите на този клас автомобили предпочитат да се сдобият с версия само с предно предаване. Затова и са взели решението да не оборудват своите SUV с 4х4, а да разчитат изцяло на клиенти, които избират такъв тип автомобил само с предно предаване.

Тук обаче все пак има система, която да даде допълнителни способности на автомобила. Е, тя не замества изцяло пълното задвижване, но все пак е от помощ на водача при черни пътища, лоши атмосферни условия и т.н. Говорим си за системата Grip Control, която вече е позната от 2008 и 3008. Целта й е да помогне на шофьора при потегляне и движение в не най-перфектните пътни условия, а също по заснежените или заледени шосета през зимата, по песъчливи или мокри и кални терени също. На разположение са 5 режима, от които шофьорът сам избира кой да бъде активен – стандартен, за офроуд, за пясък, за сняг и с изключен ESP. В зависимост от избора, който се прави чрез позиционирания до скоростния лост въртящ се контролер, системата оптимизира тягата и приплъзването на предните задвижващи колела и така автомобилът по-лесно се измъква или движи в нестандартни условия. Освен това при по-добро сцепление на едното от колелата, задвижващата сила се прехвърля в по-голяма степен към него. В определени условия и необходимост Grip Control придава паралелно с това и леко спирачно усилие върху някое от задните колела, за да стабилизира колата по време на движение.

Не оставайте с впечатление, че Grip Control изцяло заменя нуждата от задвижване на четирите колела. Определено при наличието на такова колата щеше да бъде още по-проходима. Но пък и щеше да харчи повече, да има по-малък багажник, да е по-тежка. Стратегията на французите е да предложат SUV, който да е способен да измъкне водача от лошо стекли се обстоятелства, а не да го предизвикат да ходи по следите на планински кози.

2073957В същото време 5008 има едно серизно предимство на асфалта - голямото междуосие и широките предна и задна следа помагат и за по-комфортното пътуване по нормални пътища и магистрали. Благодарение на тях, както и на по-ниския център на тежестта, 5008 се държи много по-стабилно, а и се накланя по-малко в завой. Като така избягва една от неприятните характеристики на този тип автомобили, заради които някои хора бягат от тях. Е, не си представяйте, че поведението му е като на нисък автомобил, например комби, но не е и като някои представители на своя клас, които не е особен приятно да се карат по планински пътища с много завои. А големите 18-инчови джанти с гуми 225/55 придават допълнителна стабилност. А и по-забележима визия.

Нещо много готино в тази 5008-ца е стъкленият панорамен покрив. Той наистина е огромен и могат да му се наслаждават дори пътниците от третия ред седалки. Ако денят е прекалено слънчев, има автоматична щора, която се дърпа само с натискането на един бутон и прави сянка. Може и да се позиционира за когото както е удобно, така че пътниците отзад например да са на сянка, а тези отпред – на Слънце, ако така повече им харесва. Е, обратното обаче няма как да стане.

Самият покрив в предната си част се отваря и като шибидах. Опциите са две – нагоре, когато е леко открехнат или пък изцяло отворен, като стъклото се премества назад. При втория вариант се отваря и текстилен ветробран, който да не позволява въздухът рязко да нахлува в купето и да дразни пътниците на задните седалки.

2073954По отношение на задвижването Peugeot 5008 предлага доста голям диапазон от бензинови и дизелови двигатели, чиято мощност варира от 100 до 180 к.с. Конкретно тестовият автомобил беше, да кажем, с нещо по средата – 1.6-литров дизелов мотор с мощност от 120 к.с. и 300 Нм въртящ момент. Както вече споменах, на него трябва да се гледа като на нещо по средата – нито може да се каже, че колата е мудна, нито обратното. Макар честно казано дори малко да ме изненада как набира тази голяма кола със 120 к.с. Направо очаквах по-малко. Но числата говорят сами за себе си – 11.9 секунди от 0 до 100 км/ч. е добро постижение в класа на SUV-тата. Да, не е изтребител, но не е и бавно за автомобил от този клас. По отношение на екологията трябва да отбележа, че моторът отговаря на нормата Евро 6, а към дизеловото гориво в резервоара може да се добавя и AdBlue.

Двигателят пък бе съчетан с 6-степенната автоматична скоростна кутия EAT6. За нея мога да кажа, че сменя доста добре предавките, почти неусетно. Интересното е обаче, че тук нямаме двоен съединител, при който е типично да не се усещат или почти да не се усещат смените. Което е похвално, защото инженерите явно добре са поработили, за да направят от кутия с един съединител такава, която да те кара да се замисляш дали все пак няма и втори.

По-впечатляващото обаче е икономичността на това Peugeot. След над 770 км каране по всякакви пътища – магистрали, първокласни, второкласни, планински, градско, средният разход на автомобила бе 6.4 литра. Или точно с 2 литра отгоре над данните по каталог. В никакъв случай обаче не мога да кажа, че съм се старал да постигна възможно най-нисък разход или да доказвам, че това, което пише в каталога на колата, е точно така. И да, няколко пъти за по няколко километра съм се възползвал от бутона "Sport”, който повишава малко динамиката на колата (например при изпреварване), но няма как да не вдигне и разхода й. Въпреки това 6.4 литра на 100 км ми се струва доста добро постижение за толкова голям и висок автомобил, а благодарение на последното той все пак има и не малко челно съпротивление.

2073905Peugeot 5008 обаче изненадва с теглото си. Малко се учудих, когато проверих в техническите характеристики, че колата празна тежи едва 1380 кг. Наистина очаквах да е поне тон и половина. Но после се сетих за тенденция, която французите започнаха през 2013 г., когато представиха последното поколение на 308-цата (която в момента е актуална със своя фейслифт от миналата година). Тогава инженерите и дизайнерите бяха успели да намалят теглото на автомобила спрямо предшественика му със 140 кг. Естествено, възползвали са се от тази възможност и при 5008. Което в крайна сметка е добре, защото помага за по-малко разход на гориво, съответно и пари.

Автомобилът, макар и да не беше от най-високите нива на оборудване, предлага и множество иновативни екстри и асистенти, които да направят живота на водача, а и на пътниците, много по-лесен. Като например системата Smart Beam Assistance, която автоматично включва фаровете (когато се стъмни или пък колата влиза в тунел) и превключва между къси и дълги светлини. Прави го доста адекватно и без закъснение. Също така 5008-цата разпознава пътните знаци за ограничението на скоростта и ги показва на дисплея пред водача (освен това системата може да ограничава или да препоръчва ограничение на скоростта). Друга полезна система е тази за контрол на мъртвата зона и за неволно напускане на лентата за движение. Последната понякога дразни (например при пътища с много завои, когато водачът, при възможност, ги "сече" и пресича често осевата линия), но пък е предвидено лесно да може да се изключи. Темпоматът също работи добре. В случая (както отбелязах колата не беше с върхово оборудване) той не беше активен, т.е. не намаляваше скоростта, ако автомобилът отпред го направи, но пък с него се работи много лесно и бързо, а и има опции да се деактивира и активира бързо, като помни последната зададена скорост и няма нужда да се нагласява отново. Което е полезна функция, например при нужда от временна намеса на водача. Ако бъдещият собственик все пак държи на активния темпомат, ще трябва да си вземе по-оборудвана версия на Peugeot 5008 или пък да си доплати.

Системата Mirror Screen пък дава възможност да се синхронизира смартфонът ви с инфоразвлекателната система. Така освен да водите разговори със свободни ръце, да си пускате любимата музика навсякъде, да използвате екстрите, които ви дава достъпът до интернет, можете да спестите пари, като не си поръчате кола с навигация, а използвате тази на телефона.

И като заговорихме за пари, конкретно тестовата модификация струва 55 450 лв. Иначе базовата бензинова версия с 1.2-литров двигател със 130 к.с. започва от 45 479 лв. с налога. А най-скъпата, с 1.6-литров със 165 коня, се продава срещу 63 087 лв. При дизелите цените започват от 46 310 лв. за 1.6-литров агрегат със 100 к.с. и завършват с цена от 74 733 лв. с 2-литров двигател със 180 к.с. и GT-версията на 5008-цата.

Водещи

Най-четени