Една пета от българите - твърди фенове на социалните медии 16.10 | 12:10

Мъжете са по-малко склонни да публикуват онлайн неща за себе си в сравнение с жените

От Георги Георгиев

Само за няколко години социалните медии драстично промениха начина, по който хората от цял свят комуникират помежду си. Тази тенденция важи с пълна сила и за България.

Безспорен факт е, че днес социалните мрежи играят все по-важна роля в начина ни на живот – 20% от българите признават, че четат или разглеждат всичко, което се публикува онлайн, дори и обикновените неща. Това сочат данните от проучване по поръчка Intel, проведено от ЕСТАТ сред 406 онлайн български потребители на възраст между 18 и 45 години с акаунт в минимум една социална мрежа.

Почти половината от анкетираните (49%) четат или разглеждат само важната информация, споделена онлайн, сочи проучването. Младежите на възраст между 18 и 24 години и жените са по-любопитни за това какво се публикува в социалните мрежи в сравнение с останалите групи респонденти.

Според изследването българите посочват различни причини за използването на социалните мрежи. 42% от респондентите заявяват, че публикуват или четат информация онлайн, за да изразят мнение или да се изкажат по определена тема, докато за 32% това е начин да се чувстват по-свързани с другите, а само 24% го правят, за да намерят нови приятели.

Изказването на мнение е по-типично за мъжете (45% срещу 39% за жените). Мъжете също така са по-склонни да използват онлайн информация, за да намират нови приятели и хора с общи интереси. Жените предпочитат да информират другите за промени в своя живот, както и да се следят какво правят приятелите и познатите им.

Най-голямото количество информация, което се публикува онлайн, е под формата на снимки, докато видео файловете се подреждат на пето място. Не е изненадващо, че най-малко споменаваните теми, които се споделят или четат, са съответно "информация от религиозен характер или лирика” и "информация за колеги и шефове”.

По отношение на географското разположение, жителите в Централна Южна България и Югозападния регион демонстрират по-висок от средния ентусиазъм към четене/разглеждане на такъв тип информация, в сравнение с останалите региони на страната.

В същото време резултатите от проучването показват, че българите предпочитат да "консумират" информация онлайн, отколкото самите те да споделят.

Мъжете са по-малко склонни да публикуват неща за себе си в сравнение с жените. Около 60% от респондентите биха изпитали повече или по-малко дискомфорт, ако цялата им онлайн активност стане публична. Тази тенденция съответства на това, че хората избягват да споделят твърде много лична информация в мрежата, дори ако разполагат с устройство с постоянен достъп до Интернет.

Освен това, 64% от анкетираните са изцяло или до известна степен съгласни, че всеки трябва да бъде държан отговорен за всичко, което той или тя публикува онлайн.

Въпреки разнообразния спектър от отговори е ясно, че повечето хора са онлайн по време на своята ваканция или отпуска. Други посочени локации, които обаче могат да ни се сторят малко изненадващи, са баня, църква или по време на погребение.

Социалните медии: лаптоп или смартфон?

С толкова много внимание, което бе отделено на съдържанието в социалните медии, в проучването беше зададен въпрос кои мобилни устройства предпочитат потребителите, за да управляват своите социални профили, когато са в движение. Мнозинството от хората предпочитат да използват лаптоп или ултрабук, когато искат да се възползват изцяло от възможностите на мрежата, в това число публикуване на съдържание и управляване на няколко профила в социалните медии.

Водещи

Най-четени