Социалните мрежи се отърваха от повърхностната си визия 20.06 | 11:10

Само дни преди конференцията SocialMe Иво Илиев разкрива тайните на онлайн рекламата

От Деляна Петкова

Експертът по онлайн реклама Иво Илиев разкри някои от тайните си дни преди преди началото на конференцията SocialMe, на която iNews.bg е медиен партньор.

Научете какво е правилното поведение на фирмите или медиите в мрежи като Facebook, повече за армията от приятели и какви предимства носи фирмен профил в социална мрежа, както и кога е необходимо да рекламирате в социалните мрежи. 

Работи ли рекламата в социалните мрежи в българската действителност?

Социалните мрежи създават онлайн общества на база общите интереси на хората. Това ги прави до голяма степен универсално приложими и в това се крие тайната на успеха им.

У нас има два мита, които се появиха още преди 2-3 години, когато за пръв път попаднахме в социалните мрежи. Първият е, че става дума за нещо повърхностно и несериозно – всъщност в началото наистина беше така. Facebook преди години беше игри, ферми, късметчета и какви ли не забавления, но не и среда за бизнес и маркетинг. След това Twitter, и особено LinkedIn напълно опровергаха повърхностната визия на социалните мрежи, а на по-късен етап и Facebook започнаха да обръщат сериозно внимание на маркетинга и рекламата, които могат да се правят чрез платформата им. Вторият мит е, че социалните мрежи са безплатни – на пръв поглед е така – регистрираш се безплатно, правиш си фирмена страница или профил безплатно, каниш шепа хора безплатно. Истината е, че социалните мрежи днес са инвестиция за привличане на целева аудитория, а всички знаем, че всяка инвестиция изисква средства.

Българските потребители все още имат страх към социалните мрежи – притесняват се да влязат в тях, защото не ги разбират напълно или защото не искат бранда им да бъде обсъждан. Всъщност той бива обсъждан независимо от това, което те искат. Българският потребител има свръхчовешките способности да се мобилизира и бързо да впрегне цялото си време и енергия в разпространение на негативна информация по адрес на някой бранд. Ако този бранд няма свой представител в социалната мрежа и не реагира бързо и адекватно – последиците може да са фатални. Затова не бива да чакаме онлайн репутацията ни да се срине – трябва да действаме превантивно. У нас, за съжаление, рядко се действа и мисли превантивно.

Фирмен профил във Facebook – нужен ли е той и какво трябва да съдържа?

Обичам да давам пример с някой специфични сфери на бизнеса, например ако аз продавам мотокари надали ще имам голяма полза от активно присъствие на бранда ми във Facebook. По-скоро е удачно да направя видео презентации на моите мотокари и да ги лансирам в YouTube, а във Facebook да присъствам само имиджово ако преценя, че е удачно.

Технически фирмите могат да присъства във Facebook с официални facebook страници, познати още като фен страници. Аз обаче винаги ги съветвам да присъстват в социалната мрежа най-вече като хора, като професионалистите, към които потенциалните им клиенти могат да се обърнат ако имат проблем или въпрос.

Днес Facebook ни дава възможност да обогатим своята фен страница като дизайн и функционалност чрез т.нар. „facebook приложения”. Нещо повече – от 11-ти май Facebook официално забрани всякакви конкурси, игри и промоции да се провеждат без наличие на facebook приложенията. Вече не можете да правите игри от типа „качи снимка, събери харесвания и спечели”. За сметка на това Facebook предложи набор от социални инструменти, които можете да интегрирате в официалния си сайт. По този начин социалната мрежа приема сайта ви като една голяма фен страница, за която може да събирате фенове и от името на която може да им пишете. Все още малко хора у нас знаят как става всичко това, затова и ще обърнем сериозно внимание на тези теми по време на предстоящия Workshop (по време на конференцията SocialMe) на 1-ви юли.

Пет техники за успешно поведение на фирмите във Facebook или социалните мрежи

Първо трябва да разберете къде са вашите клиенти. Потърсете в Интернет и питайте хората, които идват в офиса или магазина ви кои социални мрежи ползват. Така ще намалите разходите си и ще насочите усилия към една-две конкретни мрежи.

Второ – мислете не как да присъствате в социалните канали, а каква полезност носи за хората вашето присъствие. Ако не можете сами да си отговорите на въпросите „защо хората да харесат фен страницата ми?” и „как да подтикна хората да бъдат активни?”, значи е все още рано да влезете в социалните мрежи.

Трето – мислете краткосрочно, кампанийно и циклично. Направете си план за действие на определени периоди и си поставете ясни крайни цели. След като изградите своята общност идва по-трудното – да знаете какво да я правите. Социалната политика ще ви помогне за това.

Четвърто – мислете за Facebook като за източник на таргетиран трафик. Доста брандове забравят за това и прехвърлят половината си сайт във фен страницата си без да имат обяснение защо го правят.

Пето, но не на последно място – създайте „безплатна армия”. Аз наричам така всички доволни клиенти, които харесват бранда ви и са готови да го защитят от недоброжелатели. Никой от нас не е толкова свободен да кисне постоянно в социалните мрежи и да чака някой да каже нещо за него. Ако изградите „безплатна армия” това няма да ви се наложи. Тя ще защити интересите на бранда ви във ваше отсъствие.

Прекалената активност, достигаща до агресивност, в социалните мрежи от страна на фирми или медии не дразни ли? Не води ли до отдръпване на потребителите?

Категорично да. Много фирми и медии мислят за социалните мрежи като за билборд – лепват му една реклама само и само да има какво да покажат на минувачите. Ако искате да събирате просто минувачи – тази стратегия е удачна, но ако искате да съберете истински фенове и приятели, които да ви помагат да развивате бизнеса си – категорично избягвайте да ползвате социалните канали като билборд позиции.

От друга страна не знам дали прекалената амбиция за увеличаване на феновете води до агресивност в комуникацията, но със сигурност тя е причината България да е сред първенците по facebook spam в световен мащаб. Пожелавам си в бъдеще да сме първи и в www.facebook-studio.com това ще е истинско постижение.

Какви съвети можете да дадете на собственик на сайт как с малко средства да постигне висок трафик?

За съжаление трафикът не е нещо, което ни плаща сметките. За да е наистина ефективен този трафик трябва да е таргетиран и да носи приход. Социалните мрежи имат потенциала да водят такъв трафик във фирмените сайтове. Нещо повече - те имат потенциала да превърщат самите сайтове в социални медии, които да генерират потребителско съдържание и да привличат хората по интереси. Това е добре и за онлайн репутацията ви и за дългосрочните ви приходи от Интернет.

Моят съвет към собствениците на сайтове е да не присъстват в социалните мрежи просто, защото е модерно, или защото някой техен конкурент е вече там. У нас има достатъчно специалисти, с които можете да се консултирате и да спестите излишни разходи за маркетинг и реклама в социалните мрежи. Направете го и ще усетите истинските ползи от присъствието в тези нови дигитални канали.

Иво Илиев ни обеща да ни разкаже още много интересни неща, но по време на конференцията SocialMe, която ще се проведе на 1 юли в София в СТЦ "Интерпред".

Водещи

Най-четени