Бъдещето на електромобилите в стандартизираното зарядно 11.02 | 13:14

България е вече в авангарда по отношение на електромобилите, заяви европейският комисар по промишленост и предприемачество и вицепредседател на ЕК Антонио Таяни

От Ралица Стоянова

До 2050 година се очаква в света да има 2.5 млрд. автомобила. Именно заради това днес трябва да започнем съвместната подготовка за новото бъдеще – електромобилите.

Приемането на това предизвикателство от страна на България е много добър сигнал за имиджа на страната. Тя вече е в авангарда. Това каза европейският комисар по промишленост и предприемачество и вицепредседател на ЕК Антонио Таяни по време на конференцията "Електромобилите - предизвикателства на новата мобилност".

В момента у нас се подготвят необходимите стандарти за навлизане на електромобилите. Най-важно е да бъдат стандартизирани зарядните устройства, за да не се повтори проблемът с мобилните телефони – различни зарядни устройства за различни автомобили.

Според Таяни, нужен е ангажимент в новаторството и иновативната технология, за да може електромобилите да не са много скъпи, а да имат добър пробег.

Енергоефективните автомобили могат да бъдат ключова територия за осигуряване на икономически растеж и развитие на други дейности като наука и технологии, коментира от своя страна министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков.

България е една от деветте страни, които са подписали Декларация за електромобилите в Европа. Идеята е навлизането на електромобилите на пазара да не изисква създаването на нови генериращи мощности. Затова ще се развиват умни мрежи – батерията на електромобила се зарежда, когато има излишък от ток и отдава енергия, когато има недостиг.

Основата на умната мрежа е т.нар. негават - нов термин, който бележи количеството спестена електроенергия, ако се намали излишната консумация в пиковите часове на деня.

От днес два електромобила ще се движат по улиците на София, съобщи по време на събитието кметът на столицата Йорданка Фандъкова.
В общинска наредба е заложено електромобилите да могат да паркират безплатно в синя зона, има и сключен договор за стимулиране на изграждане на инфраструктура за тях.

Евгени Ангелов, заместник-министър на икономиката, енергетиката и туризма, прогнозира, че до 2020 година у нас може да има до 15 хил. електромобила. Това зависи най-вече от облекченията, които ще бъдат въведени за потребителите – най-вече данъчни отстъпки.

Как го правят Европа – примерът на Португалия

Португалия развива програма за насърчаване на устойчивото развитие на електромобилите от 2008 година. Програмата се нарича MOBI.E и е отворена платформа за централизирано управление. В нея се канят частни компании, които инвестират в развитието на електромобилите – най-вече компании, които отдават коли под наем и супермаркети.

Чрез електронна система потребителят може да се информира за най-близката зареждаща станция и да плати чрез карта за зареждане. Системата има покритие в цялата страна.

През юли 2010 е изградена първата станция за зареждане на електромобили в иберийската държава. До юни тази година се очаква броят на станциите да стигне 1350. В момента в Португалия се движат 200 електромобила, а до края на годината прогнозите са да станат 4-5 хиляди.

Водещи

Най-четени