Европейско изследване: Българите оптимисти за джоба си, смятат да харчат повече 21.05 | 18:00

Хората у нас предпочитат да купуват местна продукция, за да подкрепят родната икономика

От iNews.bg

Българите се оказват, че в някои отношения са сред топ 3 оптимистите на Европа. Оказва се, че нашенци възнамеряват през следващите 12 месеца да харчат повече пари спрямо предходния едногодишен период. Освен, че така заставаме на челните позиции в класацията, сериозно надминаваме и средният показател на нациите в Евросъюза. Според последното издание на проучването "Обсерватория 2019" на БНП Париба Лични Финанси, което се провежда от 1985 г. а от 3 години насам включва и България, 62% от сънародниците ни заявяват, че биха харчили повече през 2019 г. спрямо 2018-а. В ЕС като цяло на същото мнение са едва 41 на сто от гражданите. Това е интересно откритие, имайки предвид, че в същото време българите са най-песимистично настроения народ в ЕС по отношение на състоянието на държавата и са сред най-ниско оценяващите личното си положение. На първо място по намерения за покупки са хората в Словакия със 73% положителни отговори, следвани от румънците с 63%.

В същото време хората във Франция са най-песимистично настроени по отношение на покупателната си способност, като 59% от тях заявяват, че тя се е понижила през последните 12 месеца. Това е много по-високо от средното ниво за ЕС от 33%. У нас 30% от хората заявяват, че покупателната им способност се е повишила през последните 12 месеца. На първо място по този критерий са норвежците с 46%.

Много интересно наблюдение в "Обсерватория 2019" е голямата разлика между източно

европейските страни, включително България и държавите от Западна Европа в разбирането за "локални" продукти. За 72% от българите "локален" продукт означава "национален", а покупката на такива стоки е акт на патриотизъм и подкрепа за икономиката на страната. Този цифра е много по-висока от средната за ЕС от 41%. Хората в Западна и Централна Европа възприемат "локалните" продукти като "регионални" и за тях потреблението им означава защита на околната среда.

Това са някои от най-интересните заключения в изданието за 2019 година на "Обсерватория" – голямото годишно проучване на една от водещите финансови групи в сектора на потребителското кредитиране в Европа – BNP Paribas Personal Finance. То разглежда потребителските нагласи в страните от ЕС от 1985 година и се утвърди като важен индикатор за ключови участници в потребителския сектор и автомобилната индустрия. През 2019 година, темата му е "Мисли локално, действай локално!". То е проведено в 17 държави: Австрия, Белгия, България, Чехия, Дания, Франция, Германия, Унгария, Италия, Полша, Португалия, Румъния, Словакия, Испания, Швеция, Норвегия и Великобритания като бяха интервюирани близо 14 000 европейци.

Българите са с най-ниска оценка в ЕС за ситуацията в страната

Българите са най-песимистично настроените в ЕС по отношение на ситуацията в страната. Те я оценяват с 3,7 от 10 възможни точки. Това е най-ниското ниво сред 17-е проучвани държави и е много под средното за ЕС от 5,4 точки. Близо до България са Унгария и Франция със съответно 4,3 и 4,6 точки. Най-високата оценка е отчетена в Скандинавия – в Норвегия показателят е 7,4, а в Дания – 7,2 точки.

Имаме ниска оценка по отношение на личното си положение

Проучването "Обсерватория 2019" показва, че българите имат много ниска оценка за личното си положение – 4,8 точки, което е под средното ниво за ЕС от 6,1 точки. Зад България е единствено Унгария с 4,7 точки. Близо до нас са Франция с 5,7 точки и Словакия – с 5,4. Най-висока оценка за личното положение е отчетена в Дания – 7,1 точки.

Според данните от "Обсерватория 2019", покупателната способност на 30% от българите се е повишила през 2018 година, което е с 2% повече в сравнение с предишното издание. Тази цифра е над средното ниво за ЕС от 23%. По отношение на повишаването на покупателната способност България е в топ 5 на ЕС и зад страната ни са развити икономики като Франция, където само 10% от хората са дали положителен отговор, и Италия – със 17% положителни отговори. През 2019 г. най-високо този показател е оценен в Норвегия – 46%.

Други 30% от българите заявяват, че покупателната им способност не се е променила, което е под средното за ЕС от 44%. Най-песимистично настроени са хората във Франция, където 59% казват, че покупателната им способност се е понижила, което е много над средното за ЕС от 33%.

Водещи

Най-четени