Модерни технологии поддържат качествена инфраструктура дори и да е стара 13.06 | 16:22

Услугите на Sixense пестят куп пари и грижи на фирми, правителства, данъкоплатци, концесионери и др.

От iNews.bg

Модерните технологии са все по-ключов фактор в съвременното общество. Те помагат, развиват и поддържат качеството на живота на хората и все по-осезаемо хората не могат да се справят без тях. Това е особено важно и за инфраструктурните обекти, без които животът на хората и развитието на бизнеса изглежда немислимо. В нашия свят се използват както чисто нови такива, така и строени преди множество десетилетия, които обаче имат нужда от поддръжка, за да служат качествено и безопасно, а някои пък се разширяват, доизграждат и т.н.

Във всички тези дейности френската компания Sixense може да предостави модерни, иновативни, качествени и адекватни на нуждите услуги, чрез които съответната инфраструктура да бъде в съответствие с проектните си характеристики и да изпълнява заложените в нея функции. Независимо дали става въпрос за изграждане, модернизация, поддръжка, ремонт, разширяване, дострояване и т.н. на шосета, железопътни линии, мостове, язовирни стени, жилищно и бизнес сгради, тунели, мини, метро или друго.

В тази връзка днес в София Sixense и Френско-българската търговска и индустриална камара проведоха днес в София международен семинар, чиято цел бе да се запознаят компаниите, организациите и институциите у нас с модерните, съвременни и високотехнологични възможности, които предлага френското дружество на своите клиенти по цял свят. Както и с проектите, които от Sixense са осъществили в последните години и реализират към момента. Лектори на семинара бяха регионалният мениджър на компанията за България Ренел Добре, изпълнителният вицепрезидент Жан-Гислен Ла Фонта, Марк Брюсел, отговарящ за услугите в структурното инжинерство, Бланка Паяс, която се занимава с дейностите, в които се използва сателитен мониторинг и изследвания, Марк Ламе, отговарящ за софтуерните решения и др.

От презентациите на лекторите стана ясно, че услугите и технологиите на Sixense могат да намерят приложение в адски много от проектите, които към днешна дата се изпълняват в България или се планират. Така например компанията в последните години работи много активно по разширяването на мрежите на метрото в Париж, Лондон и Барселона. Във френската столица компанията отговаря за мониторинга на строителството на нови 200 км тунели на подземната железница, както и 68-те нови метростанции. "Участваме в 25 от общо 40-те договора", отбеляза Жан-Гислен Ла Фонта. В Барселона пък компанията наблюдава изграждането на метрото в района на емблематичната катедрала Саграда Фамилия. Целта на работата на Sixense там е да се предотвратят евентуални негативни последствия за самата сграда, например слягане на почвата, евентуални срутвания, да не се вреди на гражданите в района чрез вдигане на прекомерен шум, запрашаване, замърсяване на околната среда и т.н., стана ясно още от презентацията на Ла Фонта.

Доста интересни и полезни дейности и опит са натрупали в Sixense и от лондонския проект Crossrail, разказа Бланка Паяс. Там компанията е била наета да наблюдава и изследва маршрута и прокопаването на новия тунел на метрото. Чрез сателитни снимки и анализ на постъпилите данни по технологията ATLAS специалистите са показвали на проектантите и изпълнителите на проекта как се отразяват строителните дейности на района. Така например е станало ясно, че почвата на места е потъвала заради изпомпването на подпочвени води. Някои сгради пък са се премествали. Става дума за милиметри, но при такива проекти това е от съществено значение. "На места установихме 3-4 см потъване на терена по време на строителството. Когато то приключи, той тръгна отново нагоре и се възстанови почти напълно – издигна се с 10-15 мм", отбелязва Паяс. Оказало се е също, че строителството на места се е отразявало на терена в радиус от 2.5 км. Но в същото време очакванията са били за по-голяма територия. Засечено е било въздействието и на други строежи в района. Любопитен момент е, че вследствие на работата на Sixense е установен разсед, за който преди това геолозите не са знаели. Финансовият ефект от мониторинга на френската компания пък се е изразил в икономията на 1.5 млн. паунда.

Друг пример е системата Sissterra, която Sixense патентова през м.г. Става въпрос за геофизична технология, която се прилага в редица разнородни сектори като петролодобива, минното дело, всякакви дълбоки находища. Тя проверява за вибрации и проблеми в почвата или потенциал за такива. Изследването е недеструктивно, а се прави чрез сензори, разказва Ла Фонта. При строежа на новите отсечки на парижкото метро чрез Sissterra е проверявано състоянието на почвата и терена преди там да започне работа тунелопробивната машина, известна още у нас и като къртица. Изследвано е дали някъде по бъдещото трасе няма слаби места, които трябва да бъдат укрепени предварително преди да започне прокопаването на тунела. В случая отново са били спестени пари, защото без тази технология е трябвало да се затварят улици, да се копае, което коства средства, стана ясно още от думите на изпълнителния вицепрезидент на Sixense.

Когато пък става въпрос за изграждане на надземна инфраструктура, например път или железопътна линия, може да се използва технологията LiDAR. Става въпрос за лазерно изследване на терените, което се осъществява чрез облитане с дрон, хеликоптер или друго летателно средство. Така теренът се картира и може да се прецени точно откъде трябва да бъдат прокарани релсите за бъдещата високоскоростна железница, обясни Марк Ламе. Той отбеляза, че кардирането може да е 2D или 3D в зависимост от нуждите. И уточнява, че проектът може да е също за сграда, автомобилен път, мост, някакъв голям обект и т.н. Ползите от LiDAR са много – картографирането по тази технология става бързо, обхваща голяма площ (100-200-300 км), а в същото време точността е до 1-2 см. А не както при по-стари технологии, които постигат не по-малко от 30, дори 50 см, допълва Ламе.

Технологиите на Sixense могат да помогнат не само при изграждане на нови обекти, но и при поддръжка, ремонт или разширяване на вече съществуващи, стана ясно от презентацията на Марк Брюсел. Чрез изследванията лесно и бързо могат да бъдат локализирани, например, появили се с времето пукнатини по конструкцията. И да бъдат отстранени своевременно, преди да са предизвикали проблем. Също така на един мост, например, по който при изграждането не е била поставена система за мониторинг на конструкцията, такава може да бъде изградена допълнително. "И така да се видят проблемите преди да са възникнали. Следователно да се спестят средства от по-сериозни ремонти", подчертава Брюсел.

И тук става въпрос за безразрушителна технология, която да се използва и след появил се проблем. В такъв случай системата ще намери причината за него и дефектът не само ще бъде отстранен, но също и това, което го е предизвикало. Брюсел отбелязва, че след цялостен анализ на дадено съоръжение пък технологиите ще покажат дали конструкцията все още може да носи тежестта, за която е проектирана и изградена или има нужда от някакви дейности, за да се възстановят заложените показатели. Или пък да се определи в кой точно момент ще се наложи някой ремонт и докога ще издържи даден елемент от съоръжението.

Системите на Sixense могат да бъдат полезни и на субекти, стопанисващи чужда инфраструктура – например концесионери, казва още Бланка Паяс. И дава пример с техен клиент, който е бил избран за концесионер на 200-километров път. Фирмата е наела френската компания заради сателитната й технология ATLAS. Чрез нея е обследван целия път направо от космоса и са засечени критичните участъци, които да се наблюдават на място, вместо това да се прави по цялото продължение на шосето. Чрез което са били спестени доста пари, а концесионерът е инвестирал само там, където е било нужно. Така ATLAS е засякъл свлачище, което се движи в две посоки, подпочвени води на няколко места и др. Паяс подчертава, че използваната технология може да даде данни за състоянието на инфраструктурата и терена под и около нея още преди да е налице някакво събитие или пък да е започнало строителството. И така отново да се спестят средства, които иначе биха били изхарчени излишно.

Водещи

Най-четени