Вълчев: Няма да има защитена професия за медсестрите 12.11 | 17:58

„Здравни грижи“ става приоритетно направление в образованието, защото пред него предпочитат да кандидатстват „Медицина“

От iNews.bg

Няма такова нещо като защитена професия. Миналата седмица беше взето решение професионално направление "Здравни грижи" да стане приоритетно. Това каза в отговор на въпрос на БГНЕС министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.

"Имаме защитени специалности, но те са такива, които ги има само на едно място и са уникални в пространствено и съдържателно отношение. Пространствено ги има на едно място, съдържателно, че техният учебен план не се припокрива с други, като арабската филология и японистика, например", обясни той.

Министърът каза, че обучаващите се за медицински сестри ще взимат и втора стипендия. "Студентите в професионално направление "Здравни григи" и в това число тези, които се обучават за медицински сестри, ще имат право на втора стипендия. Основният проблем е липсата на търсене и предлагане от висшите училища", коментира той и посочи, че от няколко години заедно със здравното министерство се опитват да увеличат приема.

"Но висшите училища ни подават само 100 бройки от тези, които първоначално са поискали. От 600 увеличаваме на 700, но не и на 1000-1100, защото няма търсене. Предпочитат да кандидатстват медицина, а не здравни грижи", посочи министър Вълчев и добави, че ще търсят варианти да насърчат интереса на студентите към тази специалност.

Той отбеляза, че трябва да се повишат възнагражденията, за да бъдат задържани у нас и това вече се прави.

"Имаме задължение по Закона за висшето образование да направим механизма за сключване на договор между работодател, студент, висше училище и държавата за финансиране на обучението. Ще го предложим скоро и очакваме лечебните заведения да са първите, които ще се включат в този механизъм, т.е. медицинското висше образование ще бъде финансирано от държавата за една голяма част от студентите, ако сключат такива договори с лечебни заведения за работа с тях в бъдеще", обяви министърът и уточни, че на законово ниво вече се е реализирало и предстои да се случи на подзаконово ниво, както и с приема догодина да бъде факт.

На въпрос на БГНЕС как ще отговори на заявената готовност учители да напуснат системата или да излязат в болнични заради страха от зараза с коронавирус, Вълчев коментира, че е нормално да има страх.

"Всеки един, който ходи на работа малко или много е застрашен. Проблемът при учителите е, че те са в среда с много хора", поясни Вълчеви и каза, че в тази посока са направили механизма за невзаимодействие на паралелките, който не изисква носенето на маски в класните стаи.

Той заяви, че всяко едно училище и учител може да вземе решение дали децата да носят маски в клас. Вълчев призна, че това води до дискомфорт и намалява ефективността на обучението, но това е вариант и ако се наложи, ще вземат решението носенето на маски в клас да стане задължително. "Ако това е по-малкото зло, ако това дава увереност на учителите, следващата седмица ще излезем с решение", каза образователният министър.

Красимир Вълчев категорично се обяви против идеята учениците да останат в дистанционна форма на обучение до края на учебната година. Според него такава стъпка ще създаде проблем за образователното развитие на голяма група ученици.

"Категорично не обмисляме такъв вариант. Не може да оставим децата 4, 5 или 8 месеца в къщи. Това ще има пагубно въздействие по отношение на тяхната ангажираност с ученето, придобитите знания и умения, по отношение на социализацията, физическото им състояние и физическата им активност, и по отношение на психиката им", отсече Вълчев и увери, че ще направят всичко възможно децата да учат колкото се може по-дълго присъствено. От думите му стана ясно, че най-тежките седммици за образователната система предстоят.

"Те ще бъдат, когато дойдат традиционните сезонни грипни вируси, които вероятно и тази година няма да ни се разминат. Децата боледуват много повече от тях. Тогава много по-голяма част от системата ще бъде затворена. Днес 45% от учениците са на обучение в електронна среда в резултат на взетите решения от областните общински щабове и в резултат на дадените разрешения от мен – 130 училища", посочи Вълчев и добави, че броят им всеки ден се увеличава и той подкрепя решенията на училищата и щабовете.

Министърът каза, че най-вероятно през януари и февруари ще се стигне до спиране на присъствения процес за няколко сездмици.

Според него дори и да се направи пълен локдаун, той няма да доведе до дълготраен резултат. "Можем ли да оставим, дори само до Коледа, едни и същи учеиници на обучение в електронна среда, може ли неграмотни родители да ограмотяват децата, когато говорим за 1 клас при децата от уязвими групи и такива от семейства с липса на отношение към образованието, загубите клонят към 100%", коментира министърът.

Той добави, че във връзка с усложняващата се ситуация са предложили и възможността за редуване на класовете. "Предложили сме примерни графици, така че да не се налага едни и същи ученици до януари, февруари, март да са само на обучение в електронна среда. Учениците трябва да се върнат", категоричен е Вълчев.

На въпрос на БГНЕС какво правят родителите на децата, които преминават през определен период в дистанционна форма, министърът каза, че се надява тази мярка да не обхване децата от начален курс, а децата от 5 клас нагоре, които могат да остават сами у дома. 

Водещи

Най-четени