“Галъп“: На тези избори гласуваха повече млади и по-малко възрастни 06.04 | 20:00
Около 600 хиляди души са взели решение за кого да гласуват в последния момент, сочат данните на агенцията
Поради големия интерес, "Галъп Интернешънъл" специално предостави сравнение в структурата на вота през 2017 г. и през 2021 г. Ясно личи по-големият дял млади хора сега, в сравнение с 2017 г., и по-малкият дял възрастни, в сравнение с 2017 г. Това личи и в структурата на вота по заетост – работещи и незаети са повече сега, в сравнение с 2017 г., а пенсионерите са по-малък дял сега, в сравнение с 2017 г.
Това може да се дължи и на страха от ковид (една от причините за ниския вот на БСП), който препятства гласуването на възрастните хора. Друг фактор – при това основен – е политизацията на младите от протестите през лятото на 2020 г. насам, текла основно в социални медии. Последните се оказаха и основен канал за комуникация в тази кампания. Това облагодетелства партии с млад или високообразован и работещ електорат.
Както вече отбелязахме, именно формации като ИТН са основни сред младия вот. В същото време ИТН кампанираха срещу свръхакцентирането на ковид и то сред млади хора, които не са и толкова уязвими пред болестта. Това е допълнителен фактор за "размяната" на позициите на ИТН и БСП.
Изчисленията на база екзит пол показват, че около 600 хиляди души са взели решението за кого ще гласуват между 1 и 4 април. Младите вотове са типичен непредвидим фактор, който обикновено решава в последните дни и дори часове. Младите гласуват следобед, за разлика от "твърдите" и зависимите гласоподаватели.
Във връзка с това, предоставяме и динамика на вота през самия изборен ден – за пръв път правим такава публикация. Тя ясно показва какъв е бил статусът към обяд и колко драматично се промениха нещата в следобедните часове. С ръста на активността и младата "вълна" за ИТН и ДБ следобед, "олекнаха" дяловете на твърдите подкрепи.
Този следобеден "спринт" е и обяснението за разликата с моментните снимки на електоралните нагласи няколко дни по-рано. Става дума за мобилизация в последните дни и в самия ден на вота. При ДБ тази кампания в самия ден беше видима и организирана, а за партии като ИТН тя произтича от спецификата на младия електорат. Тези млади електорати, за разлика от възрастните, се влияят и лесно в самия ден от социалните медии. Затова и кампаниите от типа "излез и гласувай" се случват лесно именно в тези групи, а не сред възрастните.
Водещи
-
Череши на цена от 50 лева за килограм се продават вече у нас
Рекордната цена държи сергия на Четвъртък пазара в Пловдив.
26.04 | 17:59
-
През първите дни на първото десетдневие май месец се очаква да бъде необичайно по-хладен
Очакваните валежи през месец май ще са около нормата.
26.04 | 17:45
-
Метрото ще има две нови станции в квартал „Люлин“
Успоредно с изграждането на метрото ще бъде разширен и булевард „Царица Йоанна“ и ще бъдат...
26.04 | 17:30
-
Актуализират се таксите за в системата на предучилищното и училищното образование
Явяването повторно на матура ще струва 35 лева за всеки изпит
26.04 | 17:15
Най-четени
-
ЦИК отказа участието на партия „АТАКА“ на Волен Сидеров в изборите две в едно на 9 юни
Причината Комисията заличи регистрацията на партията е недостатъчен брой подписи за...
26.04 | 11:15
-
Днес ще е предимно слънчево
Максималните температури ще са между 16° и 21°, в София – около 16°.
26.04 | 09:15
-
Борисов: ГЕРБ е системна и принципна партия
„Равносметки се правят след изборите, рано е за такива“, допълни Борисов.
26.04 | 09:59