Чиновниците продължават да наказват гражданите, като им отказват е-услуги 03.08 | 16:11

В осем области на страната администрацията изобщо не предлага онлайн обслужване, в останалите то е далече от истинското е-управление

От iNews.bg

Областите Видин и Шумен са с най-ниско развитие на електронизация на обслужването - общините там на практика не предлагат онлайн услуги. В групата на областите, които лишават гражданите си от електронни услуги, влизат още шест - Русе, Силистра, Монтана, Кюстендил, Благоевград и София.

Това показва анализ на Института за пазарна икономика за нивото и развитието на електронните услуги, предлагани от местната администрация през последните няколко години. В него нивото на електронните услуги, предоставяни от различните държавни администрации, се оценява по петстепенна скала:

  • Първо ниво (1) на развитие - електронни услуги не се предоставят или липсват данни за предоставянето на такива услуги;
  • Второ ниво (2) - предоставя се информация за обществените услуги по електронен път;
  • Трето ниво (3) - наличен е електронен достъп до формуляри и документи;
  • Четвърто ниво (4) – възможна е електронна обработка на формуляри и лична идентификация по електронен път;
  • Пето ниво (5) - възможно е извършване на сделки по електронен път, включително и електронно разплащане.

Областите, чиито общини са предоставяли електронни услуги на относително най-високо ниво в страната, са Ямбол (4,23), Варна (4,17), София-град (4,00), Габрово (3,56), Разград (3,46), Враца (3,41), Кърджали (3,09) и Стара Загора (3,02). В другия край на спектъра са областите Шумен (1,00), Видин (1,00), Русе (1,08), Силистра (1,09), Кюстендил (1,32), Благоевград (1,32), София (1,43) и Монтана (1,97).

Пет от осемте области с най-ниски средни нива на предлаганите електронни услуги са концентрирани в западната част от страната, като единствените изключения от това слабо представяне са Перник и София-град. Северна България е много по-контрастна в това отношение – най-слабо представящите се области в страната се намират в североизточния и северозападния район, но някои от областите с най-високи средни нива също са концентрирани по тези региони.

В 21 области нивото на услугите, предоставяни по електронен път, се е повишило, в 6 се е влошило и в 2 няма промяна от 2012 г. до 2014 г. Областите, които са отбелязали най-голямо подобрение за периода, са: Столична община (+3,00), Пловдив (+1,75), Кърджали (+1,57), Габрово (+1,53), Сливен (+1,46) и Хасково (+1,33). Тези в които нивото на услугите, предлагани по електронен път, е паднало най-много, са: Търговище (-0,37), Видин (-0,13), Перник (-0,13), Пазарджик (-0,11), Русе (-0,04) и Монтана (-0,02).

Забелязва се, че областите, в които нивото се е подобрило, са болшинство спрямо тези, в които се е влошило или не се е променило, което само по себе си е позитивен знак за развитието на електронното правителство в България. Тревожен обаче е фактът, че в области като Видин и Русе, които през 2012 г. имат едни от най-ниските стойности за страната, 1,13 и 1,12 респективно, ситуацията не се е подобрила, а напротив, дори се е влошила за периода. Като цяло обаче, поради позитивните промени в повечето области, средно за страната услугите, предоставяни по електронен път от общините, са с едно ниво по-високи през 2014г. (2,81) спрямо 2012 г. (1,75), което съответства на преход от 2-ра степен по нашата методология, съответстваща на наличие на информация, до 3-та степен, която показва възможност за изтегляне на бланки и формуляри, отбелязват от ИПИ. Иконосмистите подчертават, че и тази степен на развитие е далеч от възможностите за истински електронни услуги, които предполагат двустранна комуникация между клиента и администрацията, както и възможност за извършване на транзакции по електронен път.

Ако обърнем внимание на броя общини, групирани по нивата на електронните им услуги, ситуацията всъщност е по-лоша, отколкото бихме предположили на база горните данни, е посочено в анализа. На таблицата долу може да се види какъв е бил броят общини, които са предлагали дадено ниво на електронни услуги, за всяка една година от периода 2012-2014 г.:

2012

 2013

2014

Ниво 1

200

189

179

Ниво 2

6

11

4

Ниво 3

35

39

43

Ниво 4

12

17

22

Ниво 5

8

7

13

Източник: Отчети на общинските администрации

Повечето общини в страната все още са на ниво 1, т.е. не предлагат никакви електронни услуги, според годишните им отчети. Въпреки че за периода техният брой е паднал от 200 на 179, а броят на общините, предлагащи електронни услуги на нива 3, 4 и 5, се е покачил общо с 23, това е изключително малък напредък за цели три години. Тоест, от 2012 до 2014 г. броят на общините, които не предлагат никакви е-услуги, е паднал само с около 10%, а броят на общините, предлагащи електронни услуги на ниво по-високо от 2, се е увеличил с 42%. С оглед на това, че развитието на е-услуги, предлагани от държавната администрация, поне условно е един от приоритетите на няколко поредни правителства през последните години, данните в таблицата горе са разочароващи, сочат авторите.

Развитието на електронното правителство е една много важна стъпка за оптимизиране и модернизиране на държавната администрация. Едно по-широко и качествено предлагане на услуги по електронен път от страна на общинските администрации сериозно би подобрило административното обслужване и би спестило време и пари на данъкоплатците чрез съкращаване на ненужни разходи и процедури. Въпреки че за последните няколко години средното ниво на предлаганите електронни услуги за страната се е подобрило, процесът върви с изключително бавни темпове. В същото време все още има области в страната, където средното ниво е 1 или малко над него, което означава, че в повечето общини там не предлагат каквито и да било е-услуги. Това води до сериозна фрагментация в качеството на административно обслужване и бизнес средата в страната, защото докато едни общини и области се развиват, други допълнително изостават, обобщават от ИПИ.

Водещи

Най-четени