БСП пита за цената на тикет системата в София, ЦГМ отговаря 03.08 | 17:10

От Центъра на градска мобилност на столицата дадоха подробна информация във връзка с отправените въпроси

От iNews.bg

БСП отправи въпроси във връзка с конкурса и бъдещото изграждане на цялостна система за електронно таксуване в столичния градски транспорт.  От Центъра на градска мобилност на столицата дадоха подробна информация във връзка с отправените въпроси от депутата Георги Свиленски и общинския съветник и председател на градската организация на БСП Калоян Паргов.

 

На пресконференция Свиленски обясни, че през януари 2016 г. Столичният общински съвет е гласувал инвестиционна програма на Центъра за градска мобилност, където са заложени около 15 млн. лв. за изграждане на тикет система. Предвиждали са се и по 2 млн. лв. на година за поддръжка на системата за период от две години. Оценката на тези цени е на експерти от Световната банка. През октомври 2016 г. СОС решава да прави друга тикет система за 83 млн. лв. без ДДС. Предвижда се и 8 години поддръжка от фирмата, която ще изгради системата, т.е. плюс 16 млн. лв. Системата е същата, със същия обхват и параметри, заяви Свиленски. Реалната стойност на проекта според експерти и хора от бранша е около 35 млн. лв., допълни той. Откъде идва разликата, питат от БСП, цитирани от БТА.

 

В съобщение до медиите от Центъра за градска мобилност обясниха, че откритият конкурс за изграждане на интегрирана система за електронно таксуване и видеонаблюдение в градския транспорт на София стартира през юли 2017 г. За този период процедурата била спирана три пъти и проверявана от контролните органи.

През март тази година започна оценяването на получените оферти от 10 участници. В комисията по оценка са включени представители на всички политически групи в Столичния общински съвет, включително и общинският съветник от БСП Милка Христова, която е подписала протокола за определяне на изпълнител без никакви възражения, съобщиха от Центъра за градска мобилност.

 

За изграждането на системата за електронно таксуване, което включва закупуването и монтажа на всички типове устройства, е заложена прогнозна стойност до 40 млн. лв. Тоест, оценката за стойността на изграждане на системата във всички превозни средства на градския транспорт, на всички бариери на метрото и пунктове за продажба на превозни документи, съвпада напълно с оценката на депутатите от БСП – до 40 млн. лв. Заложената поддръжка на системата за срок от 10 години е до 38 млн. лв.

 

 

Прогнозната стойност за видеонаблюдението за целия обществен транспорт и всички пунктове за продажба на превозни документи в конкурса, е 5,8 млн. лв.

Комисията по оценка на получените оферти е класирала на първо място участника, който е предложил най-ниска цена - 73 248 150 лв. от консорциума "Си Ен Ес- София Тикетинг Систем". В цената влиза освен изграждането на цялата система и поддръжката й за срок от 10 години, отбелязват от ЦГМ.

 

И предлагат за сравнение, че системата за таксуване на Будапеща е с обща договорна стойност от 91 милиона евро или приблизително 182 млн. лв. Тази сума е само за 5 години, две от които са за изграждане, а 3 за поддръжка. Будапеща и София са градове със сходен брой население. В електронната тикет-система на Виена, изградена през 2010 г., са инвестирани 234 млн. евро или 468 млн. лв.

 

Целта на системата за електронно таксуване е да се въведе единен електронен превозен документ за всички видове транспорт на територията на Столична община, което ще даде възможност за заплащане на пътуването според изминато разстояние или време.

 

Изграждането на системата включва въвеждане в експлоатация на над 15 000 устройства, пълно оборудване на 1350 превозни средства от 4 типа транспорт, монтаж на оборудване в 11 депа, 52 метростанции, над 80 търговски обекта, интеграция на съществуващите системи и обучението на 3 000 служители на ЦГМ и транспортните оператори.

 

От изпълнителя се изисква да създаде и нови възможности за закупуване на превозни документи и зареждане на карти, което да улесни максимално пътниците. Със системата ще бъде изградено и видеонаблюдение във всички превозни средства и пунктове за продажба, което ще даде повече сигурност на пътниците и водачите. Срокът за изграждане и пускане на електронната система за таксуване е 24 месеца.

 

На 30 юли в Комисията за защита на конкуренцията е постъпила жалба от класирания на второ място консорциум "Софер".

Водещи

Най-четени