“Галъп“: На тези избори гласуваха повече млади и по-малко възрастни 06.04 | 20:00
Около 600 хиляди души са взели решение за кого да гласуват в последния момент, сочат данните на агенцията
Поради големия интерес, "Галъп Интернешънъл" специално предостави сравнение в структурата на вота през 2017 г. и през 2021 г. Ясно личи по-големият дял млади хора сега, в сравнение с 2017 г., и по-малкият дял възрастни, в сравнение с 2017 г. Това личи и в структурата на вота по заетост – работещи и незаети са повече сега, в сравнение с 2017 г., а пенсионерите са по-малък дял сега, в сравнение с 2017 г.
Това може да се дължи и на страха от ковид (една от причините за ниския вот на БСП), който препятства гласуването на възрастните хора. Друг фактор – при това основен – е политизацията на младите от протестите през лятото на 2020 г. насам, текла основно в социални медии. Последните се оказаха и основен канал за комуникация в тази кампания. Това облагодетелства партии с млад или високообразован и работещ електорат.
Както вече отбелязахме, именно формации като ИТН са основни сред младия вот. В същото време ИТН кампанираха срещу свръхакцентирането на ковид и то сред млади хора, които не са и толкова уязвими пред болестта. Това е допълнителен фактор за "размяната" на позициите на ИТН и БСП.
Изчисленията на база екзит пол показват, че около 600 хиляди души са взели решението за кого ще гласуват между 1 и 4 април. Младите вотове са типичен непредвидим фактор, който обикновено решава в последните дни и дори часове. Младите гласуват следобед, за разлика от "твърдите" и зависимите гласоподаватели.
Във връзка с това, предоставяме и динамика на вота през самия изборен ден – за пръв път правим такава публикация. Тя ясно показва какъв е бил статусът към обяд и колко драматично се промениха нещата в следобедните часове. С ръста на активността и младата "вълна" за ИТН и ДБ следобед, "олекнаха" дяловете на твърдите подкрепи.
Този следобеден "спринт" е и обяснението за разликата с моментните снимки на електоралните нагласи няколко дни по-рано. Става дума за мобилизация в последните дни и в самия ден на вота. При ДБ тази кампания в самия ден беше видима и организирана, а за партии като ИТН тя произтича от спецификата на младия електорат. Тези млади електорати, за разлика от възрастните, се влияят и лесно в самия ден от социалните медии. Затова и кампаниите от типа "излез и гласувай" се случват лесно именно в тези групи, а не сред възрастните.
Водещи
-
Радев търси служебен премиер: Срещна се с председателя на парламента
В ранния следобед държавният глава ще разговаря и с управителя на БНБ Димитър Радев и...
28.03 | 14:00
-
Той ще води новото шоу на Маги Халваджиян
Новото шоу е световен формат, който се излъчва в двайсет страни по света, включително САЩ
28.03 | 13:50
-
Нинова: Очакваме избори 2 в 1, за да не разкарваме хората два пъти до урните
Тя посочи, че през последните 2 години толкова често стават избори, че БСП е в постоянна...
28.03 | 13:40
-
Ето кои грабнаха статуетките на юбилейните 50-и награди ИКАР
а на Световния ден на театъра – 27 март, Съюзът на артистите в България (САБ) връчи...
28.03 | 13:30
Най-четени
-
ИТН получи и върна празна папката с мандата (ВИДЕО)
Това е най-правилното за България”, заяви Вълчев преди да върне обратно папката с мандата на...
28.03 | 11:15
-
Вече повече от месец 17-годишната Ивана от Дупница е в неизвестност.
Тя обясни, че в социалните мрежи вече няма никакво развитие и като цяло никъде няма и следа от...
28.03 | 08:45
-
Разходите на бизнеса в България за един час труд на наетия персонал са средно 9,3 евро, а в Германия са 41,3 евро,
Най-близо до нас по размер на разходите на компаниите за наемане на хора е Румъния
28.03 | 09:15
-
Президентът връчва третия мандат на "Има такъв народ"
Да получат мандата в президентството дойдоха председателят на ПГ на "Има такъв народ" Тошко...
28.03 | 11:02