Българинът планира да харчи пари за пътувания, електроуреди и ремонти 22.05 | 18:00

Хората у нас са готови да платят повече, за да купят роден продукт

От iNews.bg

Независимо от общия песимизъм, 67% от българите декларират, че през 2019 година ще харчат повече за свободното си време и пътувания. Това е над средното за ЕС от 60%. Това показват данните от проучването "Обсерватория 2019" на БНП Париба Лични Финанси, което се провежда от 1985 г., а от 3 години насам включва и България.

Хората в Норвегия най-често ще харчат за забавления като 73% са дали такъв отговор. Най-малко пари за свободното си време ще дадат французите – 48% и унгарците – 46%. През 2019 година българите планират и да подновят домашните си електроуреди – 60% от участниците в проучването заявяват, че искат да си купят готварска печка, хладилник или пералня. В това отношение България е на първа позиция в ЕС, където 43% от хората са изразили желание за покупка на електроуреди.

Ние сме №1 и по отношение на проектите за ремонт на дома като 52% от българите са декларирали, че планират да обновят жилищата си.. Това е с 19% по-високо от средното за ЕС от 33%.

В Източна Европа "локално" е "национално", а в Западна – "регионално"

Една от основните цели на "Обсерватория 2019" е да изясни разбирането за това какво е локален продукт за европейците, защо хората купуват такива продукти, биха ли платили повече за тях и т.н. Интересно е, че има огромна разлика в определението за "локални" продукти. В България, Източна Европа, Великобритания и Дания като "локални" се приемат "национални" продукти. В останалите страни от ЕС "локален" означава "регионален". Например у нас казваме "българско вино", а във Франция - "вино от Бордо". Това възприятие е валидно за 72% от българите, което е много над средното ниво за ЕС от 41%. Проучването показва още, че 62% от българите предпочитат храни "произведени в България", а 18% - с произход от друга страна от ЕС.

Българите купуват "локални" продукти от патриотизъм и за да подкрепят икономиката, а французите – защото това е отговорно потребление

Според 75% от българите основната причина за покупка на местни продукти е, че това е добре за родната икономика. Това е близко до средното ниво за ЕС от 77%. Хората в България също така вярват, че това има и положително отражение върху заетостта. На тази позиция са 72% от участниците в проучването, което е малко по-високо от средното за ЕС от 70%.

Интересно наблюдение е, че българите приемат потреблението на локални продукти като проява на патриотизъм. Това заявяват 29% от сънародниците ни, което е по-високо от средното за ЕС ниво от 24%. Подобно мнение споделят хората от цяла Централна и Източна Европа.

В Западна Европа потреблението на локални продукти е движено от желанието да бъде подкрепено устойчивото потребление и да се помогне за опазването на природата. Това се споделя от 44% от хората във Франция, което е по-високо от средното за ЕС от 42%. В България само 16% от участниците в проучването потребяват местни продукти по екологични причини.

Българите биха платили повече за местни продукти

Според данните от "Обсерватория 2019", 68% от българите биха платили повече за местни продукти, което е над средното за ЕС от 61%. В това отношение ние сме в топ 3 като пред нас са Италия със 75% и Швеция със 71%. В същото време, само 43% от хората в Чехия биха платили повече за локални продукти, а във Франция цифрата е 56%.

Българите са готови да платят 5-10% повече за локални продукти. Това са заявили 68% от участниците в проучването у нас. В това отношение отново сме над средното ниво за ЕС от 58%. Повечето Испанци, или 51%, биха платили по-малко за местни продукти, а само 7% от европейците биха платили повече от 10%.

43% от българите имат доверие в местните продукти, но искаме сертификати

Сънародниците ни най-често купуват местни храни – 94% положителни отговори, мебели – 75% и козметика – 74%. Причината за този избор според 43% от участниците е доброто качество. Тази цифра е по-висока от средната за ЕС от 35%. Например, това мнение се споделя от 33% от французите. Само 19% от българите заявяват, че качеството на родните продукти не е достатъчно високо. Това е по-високо от средното ниво за ЕС от 14%. По този критерий сме на 3-о място и преди нас са Румъния с 24% и Дания с 21%.

Новото издание на проучването "Обсерватория" показва също така, че според 85% от българите трябва да има повече сертификати и означения за качество. В това отношение ние сме №1 заедно с Португалия. Средно 71% от европейците мислят, че е необходимо да има повече сертификати. На последно място са французите – едва 57% от тях биха искали повече гаранции за качество в бъдеще.

Водещи

Най-четени