Близо 2,5 млн. са българските шофьори, които редовно сядат зад волана 21.05 | 14:45

Започна тазгодишното издание на инициативата Индекс за безопасно шофиране

От iNews.bg

Според данните на национално представено изследване, близо 2,5 млн. са активните шофьори в България, а човешкият фактор е сред основните причини за настъпване на пътно-транспортни произшествия. Затова е много важно да се изследват различните групи водачи, какви са основните грешки, които допускат на пътя и какво е довело до тях. Това каза председателят на Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" Малина Крумова по време на официалното представяне на тазгодишното издание на инициативата SDIndex (Safe Drive Index/ Индекс за безопасно шофиране). Националното изследване, подкрепено от няколко институции, цели въвеждането на национален индекс за определяне на рисковете в поведението на водачите на моторни превозни средства в България.

"Най-важното, когато говорим за проблемите на пътната безопасност, е да разглеждаме темата в нейната цялост и да анализираме всички елементи заедно – водачи, превозни средства, инфраструктура", подчерта Малина Крумова. Тя поздрави организаторите, че за втора поредна година провеждат националното допитване и съобщи, че в момента държавната агенция прави комплексен анализ на състоянието на пътната безопасност в страната. "Ние сме естествени партньори и аз ще се радвам да продължим това наше стратегическо сътрудничество, защото сред най-важните неща, когато говорим за пътна безопасност, е усилията на държавния, неправителствения сектор и на социално отговорните компании, да бъдат подчинени на една обща цел", каза още председателят на държавната агенция.

Малина Крумова обърна внимание, че според данните на индекса за 2018 г., 95% от всички ПТП в България са настъпили следствие на човешка грешка. "Радвам се, че през 2019 г. ще разширите елементите на Вашето изследване. Нека обаче видим и какво стои зад грешките на шофьора – каква е неговата подготовка, внимание и дали не е бил уморен, но също така да отчетем и анализираме, и външни фактори - дали заобикалящата среда е била ясна и разбираема, какво е било състоянието на превозното средство, дори каква била метрологичната обстановка", допълни тя и призова за повече действия в посока превенция на ПТП, а не само последващи санкции за водачите. "Надявам се заедно и да работим за повишаване на гражданското съзнание, но и да дадем възможност гражданското общество да контролира процесите, като подава сигнали и следи за навременна реакция", каза още Малина Крумова.

SDIndex представлява обобщена самооценка на поведението и реакциите на шофьорите на пътя в рутинни и рискови ситуации, представителна за българските шофьори на възраст между 18 и 75 г. на национално ниво. Тази година SDIndex има и нови елементи, най-важният от които е специален модул за изследване на рисковете сред водачите на камиони и автобуси – необходимост, идентифицирана в миналогодишното издание на проучването. Актуализиран е и въпросникът, адресиран към водачите на леки и лекотоварни автомобили, който всеки може да попълни онлайн на сайта на кампанията.

В днешното събитие участие взеха и Ангел Попов, заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Дамян Войносвки, зам.-изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация”, комисар Росен Рапчев, началник на отдел "Пътна полиция” и др.

Водещи